خبر خوش برای گندمکاران / مطالبات به‌زودی پرداخت می‌شود

معاون امور زارعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: ارزش کل خرید گندم تا امروز ۱۵۲ هزار میلیارد تومان بوده که از این مقدار ۱۰۹ هزار میلیارد پرداخت شده و مابقی تا دو هفته آینده پرداخت می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، امروز در برنامه میز اقتصاد  نرخ خرید تضمینی گندم و سایر کالاهای اساسی با حضور علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی بحث و بررسی شد.

بیشتر بخوانید:

توافق برای قیمت خرید گندم سال آینده / دولت باید از کشاورزان حمایت کند

در خصوص میزان خرید تضمیمنی  گندم تا به امروز می‌فرمایید؟

 علیرضا مهاجر گفت: میزان کشت گندم ما از ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تن عبور کرده است  و با این حساب در تولید گندم به خود کفایی رسیده ایم  این در حالی است که در چند سال گذشته شاهد خشکسالی بوده ایم و  میزان بارش‌ها ۲۰ درصد نسبت به میانگین بارش‌های معمول کشور  عقب‌تر هستیم، اما خوشبختانه در چند سال گذشته کشاورزان با توصیه‌های که انجام دادیم کشت گندم را در دستور کار خود قرار دادند.

 چه میزان از مطالبات گندمکاران پرداخت شده است؟

مهاجر: کل خرید گندم  تابه  امروز ۱۵۲ هزار میلیارد تومان  بوده است که از این مقدار ۱۰۹ هزار میلیارد پرداخت شده و با توجه به قولی که سازمان برنامه و بودجه داده است تا دو هفته آینده کل مطالبات گندم کاران پرداخت می‌شود و تا پایان هفته  هم بخش زیادی از آن‌ها پرداخت خواهد شد.

علت دیر دریافت کردن پول گندمکاران چیست؟

مهاجر: قسمتی از پرداخت پول منوط به درآمد دولت بود که البته با دستور رئس جمهور قرار شد تمامی آن‌ها پرداخت شود طبق قانون برای دیر پرداخت کردن پول کشاورزان باید مبلغی به عنوان جریمه  پرداخت شود، ولی در لایجه بودجه امسال دیده نشده است.

 قیمت تضمینی خرید گندم در سال آینده چه مبلغی تعیین شده است؟

در جلسه اخیر شورای قیمت گذاری در خصوص بحث قیمت گندم مقرر شد که  هفته آینده اعلام  و نهایی شود.

در گندم نان به خود کفایی رسیده ایم برای خودکفایی کامل در گندم چه برنامه‌ای دارید؟

مهاحر: ۸۵ میلیون نفر جمعیت داریم و ۶ تا ۷ میلیون نفر مهاجر داریم و برای ۴ تا ۵ میلیون نفر  مازاد باید غذا تامین کنیم و علی رغم آنکه سال‌ها شرایط تحریمی بوده ایم، اما میزان مصرف ما افزایش یافته است حداقل ۱۰ میلیون تن گندم باید تولید کنیم تا نیاز ما را تامین کند و در حال حاضر خرید ما از ۱۰ میلیون تن گذشته است.

در حوزه تامین ماکارانی، شیرینی جات، گندم و فرآوده‌های گندم نیاز است که ۱۱ میلیون  تن گندم خریداری کنیم در صورتی که یک ونیم میلیون تن گندم بیشتر به دست بیاوریم به خودکفایی کامل در این حوزه خواهیم رسید، اما مشروط به آنکه بتوانیم پول مورد نیاز را پرداخت کنیم.

به طور معمول  کشت گندم از اوایل مهر شروع می‌شود و تا ۱۵ دی ماه کشت گندم  ادامه دارد و اگر زودتر قیمت تعیین شود میزان انگیزه کشاورزان افزایش می‌یابد که البته مقرر شده است که هفته آینده توسط وزیر اعلام شود.

در حوزه تولید کود در چه مرحله‌ای هستیم؟

مهاجر: سه کود اصلی داریم که  در یکی از آن‌ها به خود کفایی رسیده ایم و آینده  نزدیک در دو کود دیگر به خود کفایی می‌رسیم تا نیاز کشور در داخل تامین کنیم.

در  حال حاضر در حال کشت گندم هستیم و کشت کلزا هم به زودی آغاز می‌شود و کشت جو هم همزمان با کشت گندم آغاز می‌شود. در حال حاضر ۶ ونیم هکتار کشت پاییزه است که نیاز است کود پاییزه را بتوانیم تامین کنیم.

در حال حاضر چه کودی قرار است که از بنادر ترخیص شودو  آیا مشکلی در تامین کود برای کشت پاییزه نداریم؟

مهاجر: کود پتاس به اندازه یکی دو ماه تامین شده و کود پی اس تی در بنادر است و دستور ترخیص آن گرفته شده است. یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن کود فسفات نیاز داریم ۸۰۰ هزار تن کود پتاس و ۲ میلیون  و ۴۰۰ هزار تن  کود دیگری نیاز داریم که به زودی تمامی آن‌ها تامین می‌شود.

در حوزه کشت کلزا در چه مرحله‌ای هستیم؟

مهاجر: در پاییز هیچ محصولی مانند  کلزا نداریم بتوانیم در کنار گندم کشت کنیم و در حال حاضر خود این محصول باعث می‌شود که سطح زیر کشت گندم هم افزایش یابد.

در زمینه  خرید کلزا  و در واردات روغن و کنجاله  باید یک تجدید نظر شود  به طور یکه در ازای خرید دانه کلزا محصولات وارد شود.

 آخرین آمار از میزان خرید و تولید محصولات کشاورزی بفرمایید؟

مهاجر: دولت تا الان ۱۱۰ هزار تن کلزا از کشاورزان خرید کرده و ۷۴ درصد پول را پرداخت کرده است. در رابطه با ذرت حدود ۱۰ میلیون تن سالانه نیاز داریم و ذرت و سویا جیره اصلی طیور است و  با توجه به آنکه هنوز در این بخش با مشکل کمبود آب روبرو هستیم در حال فرهنگ سازی و آموزش با دامداران هستیم که جیره اصلی طیور را تغییر دهند که برنامه‌هایی در این بخش تهیه شده است.

از دو سال پیش تصمیم گرفتیم در جیره غذایی تغییرات ایجاد کنیم و با استفاده از تکنولوژی‌های جدید و فناوری‌های روز دنیا در این بخش اقداماتی صورت گیرد.

در خصوص تولید جو هم آمار می‌فرمایید و آیا به خودکفایی رسیده ایم؟

مهاجر: در رابطه با جو مانند گندم می‌توانیم خود کفا شویم  در بسیاری از مناطق اقدام به تولید جو کرده ایم.   امسال در شورای قیمت گذاری  نرخ خرید جو را  ۲۰ درصد زیر قیمت گندم اعلام کرده ایم و در حوزه جو هم نیاز داریم که با تامین  ۶ میلیون تن جو به خود کفایی برسیم.

۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن تولید جو شده است که حدود ۱۵ درصد نسبت به پارسال و ۴۵ درصد نسبت به ۱۴۰۰ افزایش داشته ایم.

در حوزه تولید دانه‌های روغنی چه اقداماتی صورت گرفته است؟

مهاجر: میزان مصرف روغن در ایران در مقایسه با سایر کشورهای دنیا بسیاز زیاد است به طوری که  میزان مصرف در دنیا ۱۲ کیلو است، ولی در ایران ۲۰ کیلو است با کمک وزارت بهداشت در حال تهیه یک برنامه پنج ساله  برای کاهش میزان مصرف روغن در بین مردم هستیم و با کاهش این بخش این قول را می‌دهیم که به زودی بخش زیادی از نیاز کشور را تامین کنیم.

سوال در خصوص الگوی کشت چه اقداماتی صورت گرفته است: 

مهاجر: بیشتر از ۸۰ درصد الگوی کشت به صورت خودکار در کشور انجام شده است و  بیش از ۸۰ درصد خودکار انجام می‌دهیم، اما در حال حاضر مردم در حوزه تولید صیفی جات و سبزی مردم بیشتر راغب هستند و برنامه یک ساله در این حوزه تهیه شده است. اما برای رسیدن به الگوی کشت هم باید دستگاه‌های دیگر هم پای کار بیایند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1196313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 16
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
      0 0
      مگه مردم نمیدونن چقدر گندم تحويل دادن که همش اینو چاپ میکنید ۳۰درصد ۴۰درصد اضافه شده بابا یکی بکه کی پول مردم میدید بیوجدانا حق کشاورزان خوردن داره
    • پاکدل IR ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
      0 0
      از اردیبهشت تا شهریور گفتن هفته ی آینده.گویا مسولین زخمتکش پیدا نکردن.خال گفتن ماه آینده یعنی مهر ماه..نشد بگویید سال آینده
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
      3 0
      خدا پدر ادم در‌وغو را نیامرزه .کدام‌ مطالبات
    • ناشناس IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
      8 0
      کدوم خبر خوش برادر من.الان پنج ماهه وزیر کشاورزی و این اون وعده به مردم میدن بزودی.حالا من نمی دونم بعد از پنج ماه این بزودی گفتن وزیر کشاورزی و مابقی مسعولین دقیق چن روز دیگه هس که عملی نمیشه.به نظر شما اول مهر که بیست روز دیگه میشه این شد بزودی .بابا یکم خجالت بکشین بیشتر از این مرد خانواده رو شرمنده زن و بچه اش نکنین
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
      13 0
      دیگه حرفی نمیمونه واسه گفتن ایشاا...تو سال پیش رو از خجالت تون در میایم
    • کشاورز IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
      9 0
      مثل نوشتارهای قبلی همش وعدووحی همش آماروارقام بدردچی کشاورزمیخوره امیدوارم که هیچ کشاورزی مثل خودم یه دانه نکاره ویه قطره باران هم نباره
    • علی IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
      1 0
      سلام مسئولان که قراربودانلاین پول گندم بدند،ولی وعده های دروغین کشاورزسرکارومجبورشدندبدهکارشخص راباسودزیادبدهکاریشان تمدیدکردندوبده بانک هم بلافاصله برداشتندودرخبرسرسری قول دیرکرددادندودرکشت قراردادی هم قراردادتن۱۰۰تومان کرایه داریم که سفته دادیم ،حالاکه۴ماه میگذردوهنوزهم۳۰درصدش مانده اگرواقعان به دادکشاورزمیرسیدبع قول که دادیدعمل کنی چون مادستمان ازدولت کوتاه هست اگرشما بودبالاخره میداد،ماکه ماه ساختیم ،هفته هم صبرمیکنیم ،ولی اگرندادند،مطمئین باشند.به به سال قبل گندم کم‌توجهی سیلیکات میزاریم
    • رحمان بشیری IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
      11 1
      سلام لطفآ حرفای الکی و دروغ نگید ما کشاورزا دیگه گول نمیخوریم سال اینده یک کیلو گندم هم به سیلو نمیدم وخیلی از دوستان ما اینو گفتن به دام بفروشیم بصرفه است
    • , محمد DE ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
      6 0
      بابا بقران با پول قبلی قرضا رو دادیم الان پول نداریم چی بخوریم با چی کشت جدید انجام بدیم
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
      3 0
      حرف ازکودمیزنن بخداخدمات کشاورزی کودسیاه آوردن میگن فقط ۱۳درصده
    • قلعه نو IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
      6 0
      آقا همه دولتیها فقط دروغ گفتن ورسانه هم مردم روسرگردون نگه میداره🤨.من که به شخصه دیگه گندم نمیکارم برج ۳گندم تحویل سیلودادم هنوز کامل پوله گندمو ندادن.😔
    • یوسف شرفی DE ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
      11 0
      سلام .کشاورزی میکنم .جای بسی تاسف داره برای دولت بی تدبیر .احساس پشیمانی داریم از کشاورز بودن و گندم کاشتن.به خدا کشور ایران جای مدیران بی لایقی مثل شماها نیست.
      • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
        1 0
        خواهش میکنم از رهبر عزیزم که به داد کشاورز برسه به خدا دست اندر کاران وزیر کشاورزی همه دارن وعده دروغین به کشاورز بیچاره میدن از بس انتظار کشیدیم جونمون به لب رسید تو‌را قرآن یه کاری کنید برا پول گندم گناهه به والله پیش زن وبچه داریم خجالت میگشیم چی بگیم به کجا درد دلمون برسونیم ای خدا
    • ایران IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      1 0
      خدایا این کشور رااز دروغ خشکسالی و جنگ و مسئول نادان نجات بده
    • NL ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      1 0
      مسخره کردن کشاورز رو
    • ع IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      1 0
      انشاالله امسال درستش میکنیم اگر گندم تحویل دادیم شما هم خود کفا میشید صبر کن به موقعش