ارمنستان رویای تبدیل شدن به کوه سیلیکون را در سر می‌پروراند

ارمنستان یکی دیگر از کشورهای همسایه ماست که با کمک منابع خارجی سعی دارد گامی هر چند دیر در زمینه توسعه علم و فناوری بردارد و طرح‌های ابتکاری مثل مراکز فنی سیار را در پیش گرفته است تا بتواند عقب‌ماندگی‌هایش را جبران کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز؛ ارمنستان کشوری است که به دلایلی چون انحلال اتحادیه جماهیر شوروی و رکود جهانی اقتصاد به کشوری تقریبا فقیر تبدیل شده است، اما کمک‌های ارامنه خارج از کشور (اسپیورک ارمنی) در قالب‌های مختلف و نیز کمک و اعطای وام کشورها، سازمان‌ها و نهادهای مالی نظیر روسیه، آمریکا، بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول، بانک توسعه و ترمیم اروپا و اتحادیه اروپا باعث شده که این کشور پابرجا بماند. از این رو، این کشور از نظر توسعه علم و فناوری کشوری کاملا نوپاست و فرآیندهای توسعه و طراحی پارک‌های علم و فناوری و مراکز فناوری در آن بسیار مبتدی است. با این حال این کشور برنامه‌های کاربردی خوبی در زمینه رشد علم و فناوری دارد. 

در بخش نخست این گزارش گفتیم که ارمنستان یکی از شرکای اصلی طرح ‌«تمپوس» یا طرح جنبش فرا اروپایی برای مطالعات دانشگاهی است که امکان همکاری ساختاریافته بین موسسات آموزش عالی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای شریک را فراهم می‌کند. علاوه براین، به لطف پروژه‌های ظرفیت‌سازی «اراسموس»، دانشگاه‌های ارمنستان توانسته‌اند ساختارهای اداری و سازمانی خود را ارتقا دهند و دوره‌های تحصیلی‌شان را آپدیت کنند. همچنین یکی دیگر از اصلاحات اساسی در سیستم آموزش عالی ارمنستان، ایجاد یک آژانس تضمین کیفیت است که به ثبت تضمین کیفیت اروپا برای آموزش عالی اضافه شده است. همچنین گفتگوی سیاست آموزشی اتحادیه اروپا و ارمنستان در مارس ۲۰۱۹ برای حمایت از اصلاحات مستمر در بخش آموزش افتتاح شد.

بیشتر بخوانید:

ارمنستان؛ کشوری در سودای امید به آینده فناوری

جالب است بدانید که در سال ۲۰۲۰، مجله معتبر فوربس ادعا کرد که ارمنستان قطب فناوری بعدی جهان است. حتی گفته می‌شود که صحنه فناوری پیشرفته این کشور که به تقلید از «دره سیلیکون» آمریکا تحت عنوان «کوه سیلیکون» شناخته می‌شود، اخیراً در حال رونق است و به سرعت به عنوان مرکز برتری شهرت پیدا کرده است. صنایعی چون فناوری اطلاعات، توسعه نرم‌افزار و استارتاپ‌هایی با فناوری پیشرفته، ستون فقرات کشوری را تشکیل می‌دهند که به تازگی در فناوری ظهور کرده است.

در ادامه به معرفی مراکز علم و فناوری این کشور می‌پردازیم:

مرکز نوآورانه فناوری‌ تومو

https://armenia.travel/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fapi.armenia.travel%2Fstorage%2FDescriptive_Component_Picture_Big_-5-min.jpg&w=1920&q=75

مرکز نوآورانه فناوری‌های تومو یک مرکز رایگان یادگیری رسانه‌های دیجیتال در ایروان است. تومو یک مرکز سرمایه‌گذاری غیرانتفاعی است ساخت‌وساز آن در سال ۲۰۰۳ آغاز و در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ به پایان رسید و ۲۰۱۱ افتتاح شد. در حال حاضر چهار مرکز تومو در ارمنستان و آرتساخ وجود دارد و هشت مرکز دیگر در خارج از ارمنستان در پاریس، بیروت، مسکو، تیرانا، برلین، لیون، زوریخ و کیف وجود دارد.

تومو باکس

تومو در سال ۲۰۱۹ به ابتکار جالبی دست و طرح‌هایی را تحت عنوان «تومو باکس» ارائه داد که یک مینی مرکز سیار و مجهز به امکانات فنی است. این مینی مراکز می‌توانند در هر شهر یا روستایی نصب شوند و به عنوان مناطق خودآموز به جوانان محلی خدمات ارائه دهند. دانشجویان پس از تکمیل فعالیت‌های خودآموز در تومو باکس محلی، می‌توانند برای کارگاه‌های تخصصی و آزمایشگاه‌های پروژه به نزدیک‌ترین شعبه تومو سفر خواهند کرد.

مرکز همگرایی

در همان سال، «مرکز همگرایی تومو»ی اتحادیه اروپا برای مهندسی و علوم کاربردی راه‌اندازی شد. این مرکز در مجاورت پردیس توموی ایروان در فضایی به مساحت ۲۵ هزار مترمربع قرار گرفت و به عنوان مرکزی برای تحقیقات، آموزش و استارتاپ‌ها فعالیت می‌کند. این مرکز همچنین دارای شعبه ای از دانشگاه فرانسوی در ارمنستان و «مدرسه 42»، یک مدرسه برنامه‌نویسی برجسته مستقر در فرانسه است که برای متخصصان جوان طراحی شده است.

تومو با توجه به این ابتکارات در سال ۲۰۱۹ جایزه «اروپا نوسترا» را در زمینه آموزش و توسعه دریافت کرد. این جایزه به طور معمول به سازمان‌ها و افرادی اعطا می‌شود که سهم قابل توجهی در زمینه‌های حفاظت، تحقیق و خدمات اختصاصی داشته باشند.

تومو پت

یکی از جنبه‌های منحصر به‌فرد تومو مدل آموزشی آن به نام «تومو پث» -به معنی مسیر تومو- است که یک برنامه نرم‌افزاری توسعه‌یافته داخلی به دانشجویان مبتدی ارائه می‌دهد تا بتوانند حوزه علاقه‌مندی‌شان را کشف کنند، موارد مورد نیازشان را یاد بگیرند و بدانند که چه وظایفی را برای رسیدن به هدف‌شان انجام دهند. این برنامه همچنین میزان پیشرفت دانشجویان را می‌سنجد. هر زمان که دانشجویان مرحله‌ای را تکمیل کردند، به سطح بعدی می‌روند. برنامه‌های درسی این طرح شامل تمرین‌های خودآموز، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های یادگیری در ۱۴ هدف آموزشی می‌شود که عبارتند از:

انیمیشن

توسعه بازی

فیلمسازی

توسعه وب

موسیقی

نوشتن

طراحی

طراحی گرافیک

مدل‌سازی سه‌بعدی

برنامه‌نویسی

روباتیک

نقاشی متحرک

عکاسی

رسانه‌های جدید

تومو استودیوز

«تومو استودیوز» نیز برنامه آموزشی غیرانتفاعی برای دانشجویان دانشگاه و متخصصان جوان است. این استودیو فضایی را برای افراد فراهم می‌کند تا محصولات آنالوگ نوآورانه ای را ایجاد کنند که فرهنگ ارمنی را منعکس می‌کند؛ در حالی که می‌تواند در بازار جهانی رقابت کند.

استودیوی تومو آموزش توسعه فنی و طراحی را در ۱۰ زمینه متمایز ارائه می‌دهد: جواهرات، سرامیک، گلدوزی، چاپ، مد، طراحی لوازم جانبی، کنده‌کاری روی چوب، سنگ‌تراشی، طراحی تولید و آشپزی.

آزمایشگاه تومو

آزمایشگاه‌های تومو یا TUMO Labs مراکز علوم کاربردی و مهندسی بدون شهریه هستند که آموزش عالی را با صنعت مرتبط می‌کنند. همه افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند در برنامه ای که به طور خاص برای آزمایشگاه‌های تومو طراحی شده، شرکت کنند.

برنامه آموزشی لابراتوارهای تومو مبتنی بر روش‌شناسی به‌موقع است؛ به این شکل که پروژه‌های این آزمایشگاه‌ها کاملا با صنایع فناوری و علم نوین جهان تطابق دارند.

مرکز فناوری وانادزور

ارمنستان رویای تبدیل شدن به کوه سیلیکون را در سر می‌پروراند

مرکز فناوری وانادزور (VTC) توسط بنیاد انکوباتور سازمانی با حمایت دولت ارمنستان و بانک جهانی تأسیس شده است. ماموریت این مرکز تبدیل وانادزور به یک مرکز منطقه‌ای و بین‌المللی با فناوری پیشرفته با ایجاد محیطی پویا از فرصت‌ها و خدماتی است که باعث ایجاد شغل، حمایت از جوانان بااستعداد و سازمان‌ها در اجرای ایده‌های تجاری نوآورانه می‌شود و در نهایت به توسعه پایدار کمک می‌کند.

تمرکز مرکز فناوری وانادزور بر کمک به شرکت‌های فناوری در زمینه‌های مختلف است که عبارتند از:

- مشاوره بازرگانی،

- مشاوره، بازاریابی و ترویج،

- معرفی فرصت‌های تامین مالی،

- ایجاد ارتباطات تجاری برای افزایش رقابت پذیری شرکت‌ها در بازار جهانی.

در وب‌سایت این مرکز آمده است: ما از تیم‌های فناوری، استارتاپ‌ها و شرکت‌های موجود در توسعه ایده‌های نوآورانه خود در کسب‌وکارهای موفق در ارمنستان و خارج از آن حمایت می‌کنیم. سعی داریم از طریق ارائه آموزش‌ها و سمینارهای پیشرفته کوتاه‌مدت و بلندمدت به شرکت‌ها کمک ‌کنیم تا مهارت‌های حرفه‌ای و تجاری کارکنان و مدیران را بهبود بخشند. در عین حال، ما از ایجاد مشارکت‌های یادگیری در صنعت و دانشگاه‌های فناورانه برای تشویق مشارکت‌های یادگیری و تقویت نقش دانشگاه‌ها به عنوان مراکز فعال تحقیق و توسعه حمایت می‌کنیم.

مرکز فناوری گیومری

ارمنستان رویای تبدیل شدن به کوه سیلیکون را در سر می‌پروراند

مرکز فناوری گیومری یک پارک یا مرکز فناوری برای توسعه فناوری اطلاعات در گیومری، دومین شهر بزرگ ارمنستان، است که در سپتامبر ۲۰۱۴ افتتاح شد. هدف این پروژه ارتقا و شکوفایی شهر گیومری و تبدیل آن به یک منطقه فناوری با زیرساخت‌های پیشرفته فناوری اطلاعات است. این پروژه توسط وزارت اقتصاد ارمنستان انجام شده و ۱/۷ میلیون دلار آمریکایی از بودجه دولتی برای انجام این پروژه اختصاص یافته است. این مرکز فناوری در نتیجه همکاری دولت ارمنستان و بانک جهانی تأسیس شده است.

ماموریت مرکز فناوری گیومری تبدیل گیومری به مرکز منطقه‌ای و بین‌المللی اطلاعات و فناوری‌های پیشرفته با ایجاد مشاغل جدید از طریق آموزش‌های مهندسی، چند رسانه‌ای، وب، موبایل و مهارت‌های تجاری است و برنامه ریزی شده که سالانه حدود ۳۰۰ کارشناس و ۱۰۰ دانشجو در این مرکز تربیت شوند.

پارک فناوری و نوآوری

https://galaxygroup.am/wp-content/uploads/2019/10/1.jpg

پارک نوآوری و فناوری ارمنستان در حال احداث در ایروان است. این مکان به محل کار آینده بیش از ۶ هزار متخصص برجسته تبدیل خواهد شد که منجر به ادغام فناوری اطلاعات و نوآوری در تمام صنایع اصلی کشور از جمله مهندسی، مالی، بانکداری، مراقبت‌های بهداشتی، بیمه، کشاورزی، معدن، رسانه و مخابرات خواهد شد.

پارک نوآوری و فناوری با نوع و مقیاس خود با سایر پارک‌ها متفاوت خواهد بود و اولین پارک چندصنعتی در بین کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و اروپای شرقی از نظر صنایع نمایندگی و جغرافیای شرکت‌های منشاء خواهد بود.

این پارک مدعی تبدیل شدن به محیطی است که در آن فناوری اطلاعات با صنایع بزرگ ملاقات می‌کند و محصولات و خدمات نوآورانه نسل آینده را تعریف می‌کند  و ارمنستان و محصولات نوآورانه ارمنستان را در نقشه نوآوری جهانی قرار می‌دهد.

ابتکار این پروژه از گروه شرکت‌های گلکسی به همراه جامعه فناوری اطلاعات ارمنستان است. مراحل برنامه ریزی پروژه بیش از ۲ سال به طول انجامیده است. گروه شرکت‌های گلکسی کارخانه ای است که کسب‌وکارهای موفق را شکل می‌دهد، مونتاژ می‌کند و ارائه می‌دهد.

این شرکت در سال ۱۹۹۹ توسط سه نفر ارمنی تأسیس شد و تعداد کارمندانش از ۳۰ نفر به ۳ هزار نفر رسید و به یکی از بزرگ‌ترین گروه شرکت‌ها در اروپای شرقی تبدیل شد.

این شرکت هر بار معیار جدیدی را تعیین می‌کند و محصول یا خدمات جدیدی را ارائه می‌دهد. از مخابرات تا فناوری اطلاعات، از خرده فروشی تا گردشگری. در واقع، این شرکت از هر صنعت حداکثر بهره را می‌برد تا نوآوری‌های بدیع را به ارمغان بیاورد.

گروه شرکت‌های گلکسی 15 شرکت موفق را در ارمنستان، گرجستان و بلاروس مدیریت می‌کند. هر شرکت منحصر به‌فرد است و محصولات نوآورانه خود را ارائه می‌دهد، معیارهای جدیدی را برای منطقه ایجاد می‌کند و همچنین فرهنگ مسئولیت اجتماعی شرکت را ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1197628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =