رفتارهایی که باعث کمبود اعتماد به نفس در کودکان می‌شود / چطور خودتحقیری را کنار بگذاریم؟

روانشناس گفت: کمبود اعتماد به نفس روابط شخصی را دچار خدشه و در عملکرد شغلی تحصیلی اختلال ایجاد می‌کند. رشد انسان را از نظر روحی روانی تحت تاثیر قرار می‌دهد و معمولا افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند، خود تحقیری داشته و وسواس فکری، استرس و افسردگی دارند.

علیرضا شریفی‌یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در خصوص دلایل اعتماد به نفس پایین در افراد، گفت: برخورد خانواده‌ها در ۶ تا ۸ سال ویل زندگی تاثیر بسیار زیادی در این موضوع دارد. از طرفی والدین سختگیر باعث می‌شوند فرزندشان اعتماد به نفس کمی داشته باشد. مدرسه و نحوه برخورد معلمان و سایر دانش آموزان با شخص هم می‌تواند در کاهش اعتماد به نفس نقش داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

افراط در عمل‌های زیبایی ناشی از کمبود اعتماد به نفس / پزشکان به افزایش جراحی‌های زیبایی دامن می‌زنند

وی افزود: اعتماد به نفس مربعی با اضلاع باور، رفتار، احساس و عشق است. برای تقویت اعتماد به نفس باید به خودمان باور داشته باشیم. رفتار درستی را انجام دهیم و نسبت به خودمان حس مثبتی داشته باشیم. علاوه بر این باید به خودمان عشق بورزیم و خواسته‌ها و نیازهای خودمان را در اولویت قرار دهیم، همه این‌ها باعث تجربه اعتماد به نفس زیاد می‌شود.

شریفی‌یزدی در خصوص علائم کمبود اعتماد به نفس گفت: فردی که اعتماد به نفس کمی دارد، سعی می‌کند مانند دیگران رفتار و از آن‌ها تقلید کند. چنین فردی معمولا احساس حقارت می‌کند و در تصمیم‌گیری‌های معمولی ناتوان است از انجام کارهای جدید هراس دارد، در موقعیت‌های جدید استرس می‌گیرد، از آینده ناامید است، در ابراز احساساتش دچار مشکل است و به طور مداوم نیازمند تشویق شدن از طرف دیگران است. در مورد کودکان می‌شود گفت کودکی که زورگویی می‌کند و کم حرف است دچار کمبود اعتماد به نفس است.

روانشناس اظهار کرد: اعتماد به نفس در مردان بیشتر است. در جوامعی که به زنان در حوزه‌های مختلف میدان نداده و اجازه حضور در جامعه را به آن‌ها نمی‌دهند و زنان را روی ظاهرشان قضاوت می‌کنند، زنان بیشتر دچار کمبود اعتماد به نفس می‌شوند. از طرفی چون مرد را از روی کارش می‌شناسند و وی را به دلیل مرد بودن مورد احترام قرار می‌دهند، مردان از اعتماد به نفس بالاتری برخوردارند.

وی افزود: بحث اعتماد به نفس با خودشیفتگی متفاوت است. اعتماد به نفس یعنی شناخت توانایی‌های فردی و تظاهر به اعتماد به نفس خود نشان دهنده نداشتن اعتماد به نفس است. 

شریفی‌یزدی اظهار کرد: برای بالا بردن اعتماد به نفس در کودکان باید توانایی‌های وی را بشناسیم، بعد به خودش بشناسانیم و در آخر به وی در ارتقای این استعدادها کمک کنیم. وی را در کارها مشارکت دهیم با دیگران مقایسه‌اش نکنیم و خودش را با خودش مقایسه کنیم. موفقیت‌هایش را ببینیم و وی را به خاطر ظاهر تشویق نکنیم. با این کارها می‌شود اعتماد به نفس را در کودکان افزایش داد.

وی درخصوص بالا بردن اعتماد به نفس در بزرگسالان افزود: افزایش اعتماد به نفس یعنی شناخت درست، واقع‌بینانه و غیرافراطی از خود. ما باید بتوانیم علاقه‌ها و توانمندی‌های فردی‌ را پیدا کنیم و در راستای آن‌ها گام برداریم. نکته دوم این است که به جای مقایسه خود با دیگران، بر توانایی‌ها و توانمندی‌های خود تمرکز داشته باشیم. گام سوم انجام کارهای ساده و دوست‌داشتنی مثل تغییر دکوراکسیون خانه است.

روانشناس عنوان کرد: تقلید یکی از آفت‌هایی است که اعتماد به نفس را پایین می‌آورد. نباید چشم و هم چشمی کنیم. داشتن کار ثابت مناسب و ورزش که بسیار مهم است و به افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان کمک می‌کند.

وی در خصوص آسیب‌های اعتماد به نفس کم در افراد اظهار کرد: کمبود اعتماد به نفس روابط شخصی را دچار خدشه و  در عملکرد شغلی تحصیلی اختلال ایجاد می‌کند. رشد انسان را از نظر روحی روانی تحت تاثیر قرار می‌دهد و معمولا افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند، خود تحقیری داشته و وسواس فکری، استرس و افسردگی دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1201302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =