به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در دوران فعلی که جامعهها با چالشها و مسائل پیچیدهای مواجه هستند، آموزش پرورش و آموزش عالی در کنار یکدیگر میتوانند نقش بسیار مهمی در تربیت نیروهایی با افکار مسئولانه و مشارکتی ایفا کنند. ترویج این ارزش در دانشگاهها بخاطر سر و کار داشتن با مقوله تربیت در بخش اعظمی از جامعه یعنی قشر جوان، از اهمیت بیشتری برخوردار است.
در همین راستا دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از نهادهای آموزش عالی که بیش از ۴۰ درصد بار آموزشی کشور را عهده دار است و به این جهت نقش بینظیری را در اداره نظام آموزش عالی کشور ایفا میکند، تلاش کرده با تدوین برنامهها و بستههای متنوع در حوزههای گوناگون آموزشی، پژوهشی و تربیتی، دانشجویان را به طور جدی با مسائل اجتماعی و اخلاقی آشنا کند.
این دانشگاه معتقد است که آموزش مبتنی بر ارزشهای اجتماعی میتواند ذهنیت مسئولانه را در دانشجویان ارتقا دهد و آنها را به طور فعّال در تحلیل و حل مشکلات اجتماعی واکنشپذیر کند. توسعه این مسئولیت اجتماعی به دانشجویان این امکان را میدهد که بهعنوان عناصر سازنده جامعه، در ارتقای مسائل اجتماعی مشارکت داشته و تاثیرگذاری خود را افزایش دهند.
باتوجه به تاکیدات و نگاه راهبردی دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قدم های قابل توجهی برای ایجاد فرصت در حوزههای یاد شده برداشته شده است و این دانشگاه میکوشد همواره با طرحهای مختلفی دانشجویان را به تفکر اجتماعی و مشارکت مسئولانه دعوت کند. برنامهها و طرحهای مختلفی سبب شده تا گامهای موثری در زمینه مسئولیت اجتماعی برداشته شود که در ادامه به مشروح مواردی از آن پرداختهایم.
چه تعداد دانشجو در دانشگاه تحصیل میکنند؟
دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان میزبان یک میلیون ۳۱۵ دانشجو در سال تحصیلی جاری است. همچنین گفتنی است سهم دانشگاه آزاد اسلامی در تربیت پزشکان کشور بیش از ۱۰ درصد در ۱۵ واحد علوم پزشکی است. بیش از ۴۰ درصد پرستاران کشور نیز فارغالتحصیل دانشگاه آزاد اسلامی هستند.
تعریف ۴۰ چالش ملی و منطقهای در سامانه پژوهشیار
دانشگاه آزاد اسلامی با طراحی سامانه جامع مدیریت پژوهشی ویژه خود با عنوان «پژوهشیار»، علاوه بر تسهیل امور مربوط به انتخاب عنوان پژوهش و تصویب و پروپوزال آن، نسبت به تعریف و دسته بندی بیش از ۴۰ چالش ملی و منطقهای با بیش از ۴۰ هزار زمینه پژوهشی در پژوهشیار اقدام کرده است که تمامی فعالیتهای پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در قالب طرح پایش انجام میشود.
دفاع از ۶۱ هزار پایاننامه در ۱۴۰۲
بر اساس دادههای سایت سازمان مرکزی دانشگاه آزاد، از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون، ۶۱ هزار و ۹۰۶ پایان نامه و ۱۴ هزار و ۹۷۴ رساله در این دانشگاه تایید شده است. تعداد رسالههای پیش دفاع شده در سال ۱۴۰۲، ۳ هزار و ۶۷۹ رساله بوده است. همچنین از اول سال ۱۴۰۲، هزار و ۲۱۶ رساله و ۱۳ هزار و ۸۶۰ پایان نامه در این دانشگاه دفاع شده است.
در سامانه پژوهشیار ۱۰۰ هزار پایان نامه و رساله دکتری به صورت همزمان درحال انجام است.
تعداد مراکز تحقیقاتی غیرپزشکی فعال ۱۶۱ مورد و تعداد مراکز تحقیقاتی فعال پزشکی ۳۹ مورد برآورد شده است. تعداد پروژههای این دانشگاه، ۷۷۸۹ مورد، پروژههای پژوهشی در دانشگاه ۵,۹۸۲ مورد و پروژه های پژوهشی خارج از دانشگاه۱۸۰۷ مورد برآورد شده است.
تهیه، اطلس جامعی از سند آمایش کشور
آموزش سنتی از دانشگاهها جدا شده است، دانشگاهها برای عصر جدید فناوری باید رویکردی نو در پیش گیرند. دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم خود، با الهام از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، فضای جدیدی را مقابل خود ترسیم کرده است. بر این اساس، برنامه راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی در قالب سه محور «تربیتکننده قوه عاقله و گسترشدهنده فضای انقلابی»، «سرآمد و پاسخگو» و «کارآمد و پایدار» تدوین شده و دارای ۱۰ بسته کاری است که مسیر دانشگاه را مشخص میکند. مطالبه جدی جامعه از دانشگاه آزاد اسلامی این است که مبتنی بر زیستبوم و تحولات فناوری و اجتماعی پیش برود. در این راستا تهیه اطلس آمایش مبتنی بر اطلس آموزش عالی و مأموریتگرایی واحدهای دانشگاهی از نکات مهمی به شمار میرود.
پیش از ابلاغ مصوبه آمایش آموزش عالی به دانشگاه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی از سال 1399 رویکرد خود را مبتنی بر آمایش تغییر داده بود. اگر گسترشی به هر طریقی در دانشگاه اتفاق میافتد باید مبتنی بر آمایش باشد. همچنین اگر برنامه ریزی صورت میگیرد، باید مبتنی بر کارآفرینی باشد چرا که حلقه مفقوده آموزش عالی کشور آن است که متاسفانه آموزشها، موثر نیست.
دانشگاه آزاد اسلامی به آن خاطر که یک دانشگاه اجتماعی و برآمده از مردم است؛ مسئولیت اجتماعی خود را در این شرایط به خوبی درک کرد و به دلیل اینکه اقتصاد این دانشگاه نفتی نیست، پیام جامعه را زودتر از سایر بخشهای آموزش عالی دریافت کرد.
برای مثال به گفته سعید آزادیان دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامهریزی وکارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی، امسال در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری حدود 85 رشته محل در استانهای مختلف مبتنی بر آمایش، جابه جایی و ساماندهی شده است.
ایجاد ظرفیت جذب 36هزار دستیار آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی
یکی از مهمترین اهداف سیستم آموزشی تحصیلات تکمیلی، پرورش افراد مستعد به عنوان اساتید آینده و نیروی انسانی مورد نیاز نظام آموزش عالی می باشد. در دانشگاه آزاد اسلامی نیز به این موضوع توجه ویژه ای شده و یکی از اهداف تعلیم و تربیت دانشجویان دکتری در حال تحصیل در رشته های مختلف این دانشگاه، پرورش اساتید و مدرسین عالی رتبه آینده می باشد. به همین منظور سیستم دستیار آموزشی در دانشگاه آزاد نیز راه اندازی شده و دانشجویان واجد شرایط و علاقه مند می توانند در این طرح ثبت نام کنند.
فراخوان دومین دوره دستیاری آموزشی از ۱۱ دی ماه آغاز شده و تا ۳۰ دی ماه ادامه دارد. مخاطب این فراخوان دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی هستند مشروط بر اینکه این دانشجویان ترم اول آموزشی خود را گذرانده باشند. این دانشجویان پس از ثبت نام در سامانه ویژه دستیار آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی از منظر صلاحیتهای علمی و عمومی احراز هویت خواهند شد.
در اولین دوره جذب دستیار آموزشی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳، حدود ۴۷ هزار نفر ثبت نام کردند که ۳۶ هزار و ۸۰۰ نفر از این افراد پرونده خود را تکمیل کرده و مورد تأیید اولیه قرار گرفتند و مدیران گروه سراسر کشور با بررسی صلاحیت های علمی در نهایت حدود ۱۸ هزار نفر را برای تدریس در مقاطع کاردانی و کارشناسی فراخواندند.
فضای انقلابی با جذب استاد جوان ممکن میشود؛ به همین منظور طرحهای دستیار آموزشی و هیأت علمی وابسته یک جهش در گسترش فضای انقلابی دانشگاه محسوب میشود. در دوره اول دستیار آموزشی، ۱۸ هزار دانشجوی دکتری جوان انقلابی در دانشگاه آزاد اسلامی جایگزین اساتید حقالتدیس شدند.
تاسیس ۱۰۳ دانشکده موضوعی با بازآرایی نظام دانشی دانشگاه آزاد
اوایل امسال دکتر طهرانچی از تشکیل نظام جدید دانشی دانشگاه سخن گفت و شهریورماه یعنی همزمان با تاریخ ابلاغ نظامنامه مدیریت دانشی تشکیل این دانشکدگان کلید خورد. حالا قرار است با این ساختار جدید فضای علمی دانشگاه دگرگون شده و پتانسیل بالقوه دانشگاه در حوزه علمی بالفعل شود. براساس نظامنامه مدیریت دانشی ابلاغ شده، قرار است ۲۳ دانشکدگان در دانشگاه راهاندازی شود که سه دانشکدگان در معاونت علوم انسانی و هنر، دو دانشکدگان در معاونت علوم تربیتی و مهارتی، هفت دانشکدگان در معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی، ۱۰ دانشکدگان در معاونت علوم پزشکی و یک دانشکدگان عمومی است.
دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامهریزی وکارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی به خبرنگار ایسکانیوز میگوید که به صورت تجمیعی در هر سه معاونت علوم تربیتی و مهارتی، علوم انسانی و هنر و علوم مهندسی و کشاورزی، ۱۰۳ گزینه تاسیس دانشکده موضوعی را در کشور استخراج کردیم که بر اساس تحلیل داده ها میتوانیم نسبت به تاسیس آنها اقدام کنیم. در مواردی هم پیشنهاد تقویت پشتیبان داریم و در حال حاضر نمی توانیم تاسیس کنیم اما باید برنامه ریزی کنیم ظرف یکسال آینده ظرفیتها ایجاد و در نهایت وارد فاز اجرایی تاسیس شود.
بحث دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی نیز با هدف اینکه فارغ التحصیلان پس از اتمام تحصیل در دانشگاه به صورت اثربخشی عمل کنند، لحاظ شده است. گروههای آموزشی مرتبط این دانشکدگان، شامل اعضای هیات علمی هستند که نسبت به ۳۴ رشته مرتبط که در ذیل دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی قرار گرفته است ماموریت های تربیتی، مشاوره و روانشناختی در حوزه علوم پایه و زبان های خارجه دارند.
درخشش دانشگاه آزاد در رتبهبندیهای بینالمللی
دانشگاه آزاد اسلامی توانسته در رتبهبندیهای بینالمللی خوش بدرخشد. بر اساس دادههای رتبهبندی یواس.نیوز، دانشگاه تهران در ۴ سال اخیر به طور متوالی رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است و پس از آن دانشگاه آزاد اسلامی با حداقل ۲۰ پله و حداکثر ۸۱ پله در جایگاه پس از دانشگاه تهران قرار گرفته است . پس از آن دانشگاههای علوم پزشکی تهران و دانشگاه صنعتی شریف، توانستهاند جزو ۱۰ دانشگاه برتر کشور باشند، به طوری که در ۴ سال اخیر رتبه دانشگاه شریف در بازه ۵۹۱ تا ۶۴۷ جهانی و رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران در بازه ۵۱۷ تا ۶۲۳ تغییر داشته است. با توجه به دادههای فوق میتوان ادعا کرد دانشگاه آزاد اسلامی یک پله بالاتر از ۲ دانشگاه دولتی کشور قرار گرفته و توانسته از دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علوم پزشکی تهران پیشی بگیرد.
بر اساس دادهای رتبهبندی تایمز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد توانسته از دانشگاههای دولتی مانند دانشگاه امیرکبیر، علوم پزشکی ایران پیشی بگیرد و همرده دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه صنعتی شیراز شود. رتبه دانشگاه آزاد نجف آباد در سال ۲۰۲۲، ۳ کشوری (۶۰۰-۵۰۱ جهانی) مشترک با دانشگاه صنعتی امیرکبیر، محقق اردبیلی و علوم پزشکی ارومیه بوده و توانسته دانشگاههایی مانند علوم پزشکی ایران و جندیشاپور اهواز را را پشت سر بگذارد.
بر اساس دادههای رتبهبندی CWUR، دانشگاه آزاد اسلامی در ۴ سال اخیر توانسته از دانشگاههای تهران، علوم پزشکی تهران و صنعتی شریف سبقت بگیرد و به صورت متوالی جایگاه اول کشور را به خود اختصاص دهد. رتبه دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۲۰۲۳ توانسته رتبه ۳۴۲ جهانی را به خود اختصاص دهد، این در حالی است که دانشگاه تهران با رتبه جهانی ۴۹۰ رتبه دوم کشوری، دانشگاه علوم پزشکی تهران با رتبه ۶۱۱ رتبه سوم کشوری و دانشگاه صنعتی شریف با رتبه ۶۶۶ جهانی رتبه چهارم کشوری را به خود اختصاص داده است.
رتبه جهانی دانشگاه آزاد در سال ۲۰۲۲، ۳۵۲ بوده است، این درحالی است که دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه صنعتی شریف به ترتیب رتبه ۴۹۵، ۶۲۲ و ۶۴۶ جهانی را به خود اختصاص دادهاند.
رتبه دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۰ به ترتیب ۳۷۲ و ۳۹۵ بوده است، این در حالی است که رتبه دانشگاه تهران ۵۲۰ و ۵۴۳، رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران ۶۴۳ و ۶۲۹ و رتبه دانشگاه صنعتی شریف ۶۱۲ و ۶۰۸ بوده است. بررسیها نشان میدهد حضور ۳۷ واحد دانشگاه آزاد در رتبهبندی ۲۰۲۳ سایمگو حضور دارند. بر اساس دادههای رتبهبندی لایدن نیز دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات در سال ۲۰۲۰، توانسته بارتبه ۶۱۰ در بهترین وضعیت خود در بازه زمانی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ قرار گیرد. ۱۲۴ واحد مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی در نمایه AD خوش درخشیدهاند.
نهضت پویش اشتغال در دانشگاه آزاد
دانشگاه پویش اشتغالزایی را در پیش گرفته و با شعار «هر دانشجو، یک مهارت» به دنبال ایجاد کارآفرینی، مهارت آموزی و اشتغالزایی با توجه به نیاز کشور است تا بتواند، نقش مهمی در حل مشکلات و معضلات جامعه به عنوان یک دانشگاه پویا، نوآور و کارآفرین باشد. به عنوان مثال دانشجوی کارشناسی ۹۶۰ساعت معادل ۸ واحد درسی تجربه اندوزی خواهد کرد. ۲۰ درصد جمعیت دانشجویی فعال وارد طرح پویش میشوند. همچنین هم اکنون ۳۶ هزار دانشجو در طرح پویش مشارکت دارند.
رویداد صدرا (صنعت، دانشگاه و صنعتگر) با هدف پیادهسازی طرح پویش برای دانشجویان و شرکتها و ایجاد اشتغال پایدار و کارآمد دانشجویان و توانمندسازی و مهارتآموزی و ایجاد کارآموزان ماهر و کارآمد نیز در برخی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. اولین رویداد صدرا در واحد نجف آباد با حضور فناوران و شرکتهای دانشبنیان آغاز به کار کرد. این رویداد در واحدهای دیگر دانشگاه آزاد اسلامی مانند واحد تهران غرب، واحد علوم و تحقیقات نیز برگزار شده و این روند در سایر واحدهای دانشگاهی نیز ادامه دارد.
کاهش اتکا به شهریه و افزایش حقوق کارکنان
سهم درآمدهای پژوهشی از درآمدهای دانشگاه در بودجه سال جاری به ۱۱ درصد رسیده است.
طرحهای فناورانه زیادی برای بسترسازی اشتغال دانشبنیان در دانشگاه ایجاد شده است. در ۲ سال گذشته ۸۴ درصد درآمد دانشگاه را شهریه دانشجویان تشکیل میداد، سال گذشته وابستگی درآمدهای دانشگاه به شهریه دانشجویان به ۸۱ درصد کاهش یافت و درسال جاری وابستگی بودجه دانشگاه به درآمدهای شهریهای به ۷۰ درصد رسیده است. در حال حاضر سهم شهریه دانشجویان به ۵۲ درصد رسیده است، با این حال باید میزان شهریه دریافتی ۴۰ تا ۴۵ درصد کاهش پیدا کند و این مبلغ، از سهم حاصل از درآمدهای تولیدات دانشی که توسط شرکت های دانشبنیان متصل به دانشگاه، تامین شود. حقوق کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی نیز در ۳ سال اخیر، رشد ۳ برابری داشته است.
گفتنی است بنابر اعلام علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس، دانشگاه آزاد توانسته با اجرای یگ الگوی موفق مدیریتی با یک پنجم هزینه دانشگاههای دولتی دانشجو را مدیریت کند.
ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی با همکاری وزارت راه
تفاهم نامه همکاری مشترک بین دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت راه و شهرسازی به منظور ساخت مسکن برای کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ منعقد شد. بر اساس اعلام رئیس مرکز عمران، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی، تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه ازاد اسلامی و وزارت راه و شهرسازی برای ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خواهد بود. از این تعداد ۲۵۰ هزار واحد مسکونی سهم دانشگاه آزاد اسلامی و ۲۵۰ هزار واحد مسکونی سهم وزارت راه و شهرسازی خواهد بود.
فعالیت ۷ هزار و ۲۰۰ آزمایشگاه در دانشگاه آزاد
در دانشگاه آزاد اسلامی ۷ هزار و ۲۰۰ آزمایشگاه و کارگاه با ۷۹ هزار و ۵۸۰ تجهیزات بر اساس ماموریتگرایی و متناسب بر اساس دادههای آمایشی و نیازهای جامعه فعال است. همچنین ۱۰ آزمایشگاه استاندارد نیز وجود دارد و برنامهریزیهای لازم برای استقرار ۷۰ آزمایشگاه استاندارد دیگر نیز صورت گرفته است. دانشگاه آزاد اسلامی دارای ۲۹ سرای نوآوری است. همچنین ۶۱ مجوز نیز به این مراکز اعطا شده است. ۹ کنسرسیون تخصصی، تحقیقاتی در زمینههای مختلف فعال هستند.
همچنین آزمایشگاههای استاندارد استانی، معتمد و همکار سازمانهای حفاظت از محیط زست، غذا و دارو، نظام مهندسی، کشاورزی و پارک علم و فناوری دانشگاه فعال هستند.
افزایش ۶ برابری درآمدها از خدمات آزمایشگاهی
درآمدهای دانشگاه آزاد اسلامی از محل ارائه خدمات آزمایشگاهی، کارگاهی و قراردادهای برون دانشگاهی طی ۵ سال گذشته، افزایش ۶ برابری داشته است. همچنین درآمد این دانشگاه بیش از ۵ برابری در ۵ سال گذشته از ۱۱۴ به ۵۸۳ میلیارد ریال رسیده است. تعداد قرار دادهای پژوهشی منعقد شده برون دانشگاهی نیز ۵۶۲ مورد بوده است.
فعالیت 36 واحد ویژه در حوزه امنیت غذایی
دانشگاه آزاد اسلامی در راستای نقش آفرینی در تأمین امنیت غذای کشور، ۳۶ واحد دانشگاه آزاد اسلامی دارای گروه علوم دامی بوده و ۹۴ عضو هیأت علمی در این حوزه فعالیت دارند. با توجه به ظرفیت عظیم علمی، پژوهشی و آزمایشگاه های مجهز دانشگاه آزاد اسلامی، این دانشگاه آمادگی آن را دارد که در کنار شرکت نهادههای دامی جاهد و دیگر مجموعهها که در حوزه اصلاح ژنتیک دام فعالیت دارند، قرار گرفته و بتواند به پایداری علمی و اقتصادی کشور در حوزه امنیت غذایی کمک کند.
مشارکت دانشگاه آزاد در پروژههای کلان نفتی
مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی در پروژههای کلان از جمله قطعهسازی، الکترونیک، تولید بذر، رباتیک و نفت و پتروشیمی و... رو به گسترش است و پروژههای مختلفی در همین موضوعات در حال انجام است. دانشگاه آزاد در حوزه نفت و انرژی در حال مذاکره برای گرفتن سه پروژه کلان جمعا به ارزش ۱۲۰ میلیون یورو است.
برگزاری بزرگترین رویداد دانشگاهی فناوری کشور توسط دانشگاه آزاد اسلامی
اولین رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «عصر امید» همزمان با چهلمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی، ۸ خرداد ماه ۱۴۰۱ برگزار شد. رویداد «عصر امید» با شعار ۱۰۰۰ ایده و استارتاپ، ۱۰۰۰ شرکت فناور و خلاق و ۱۰۰۰ گروه پژوهشی و زیرساخت، فرصتی برای شناسایی ایدهها و استعدادهای برتر گروهها، شرکتها، ظرفیتهای آزمایشگاهی حوزههای مختلف فناوری و نیز شبکه متخصصان امور تحقیق و توسعه(R&D)، سرمایهگذاری و مشارکت در رشد و توسعه ظرفیتها و محصولات دانشبنیان معرفی شده در این رویداد بود.
کشاورزی و صنایع غذایی تبدیلی، دارو، تجهیزات پزشکی و فراسودمندها، محصولات شیمیایی، ماشینآلات و تجهیزات فناورانه، فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال، صنایع خلاق فرهنگی و هنری و گردشگری، فناوری آب و محیط زیست و نساجی، چرم و فناوریهای مرتبط از جمله محورهای اصلی این رویداد بودند. این رویداد در سطح استانی نیز در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شده است.
اختصاص گرنت پژوهشی ۱۰ میلیارد تومانی به برگزیدگان جشنواره فرهیختگان
۱۹۱۲ اثر به دبیرخانه این جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی در سال جاری ارسال شد؛ از این آثار ۶۹ اثر از ۲۰ استان و ۲۹ واحد دانشگاهی و ۲ واحد ویژه برگزیده شدند که البته تعداد تقدیریهای این جشنواره نیز امسال به ۹ تقدیری رسید. این جشنواره امسال با ۷۸ برگزیده به کار خود پایان داد. دانشگاه آزاد اسلامی ۱۰ میلیارد تومان گرنت پژوهشی به برگزیدگان جشنواره فرهیختگان اختصاص داد.
برگزاری ۳ دوره رویداد ملی کرسیهای آزاد اندیشی
آموزش عالی یکی از موضوعات اصلی خود را رونق آزاداندیشی در کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاهها قرار داده است. بر اساس آمار، دانشگاه آزاد با همکاری وزارت علوم و بهداشت، ۷۶۹ کرسی در سومین رویداد ملی کرسی آزاداندیشی یعنی از ابتدای سال تحصیلی جاری تا کنون برگزار کردهاند.
همچنین ۲۶۸۷ تیم در دومین رویداد ملی رقابت تیم های دانشجویی در کرسیهای آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی در محورهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی شرکت کرده یودند. ۱۴۵۶ تیم چهارنفره از سراسر کشور در نخستین رویداد ملی کرسیهای آزاداندیشی ثبتنام کردند. ۳۳۶ تیم برگزیده براساس سهمیهبندی استانی و موضوعات و محورهای ششگانه، به مرحله ملی راه یافتند.
ایدهپردازی تشکلهای دانشجویی در حل معضلات کشور
رویداد ملی مشق امید دو سالی است که برای حمایت، پرورش و تقویت روحیه حل مسئله در دانشجویان و با شعار « مشق امید بهترین فرصت رشد و ارتقا تشکیلاتی برای آغاز قرن جدید» در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار میشود.
«مشق امید» یکی از رویدادهایی است که میتوان نسبت به شکلگیری نظام جدید آموزش که برپایه تعامل بنیان نهاده، امیدوار بود. به عبارتی دانشگاه آزاد به دنبال آن است که پیچیدگیهای مسائل دانشگاه، جامعه و در نهایت کشور را در تعامل دانشجویان با هم و با یک استاد راهنما به حل مسئله بکشاند.
شش هزار و ۴۷۵ تیم در دومین رویداد مشق امید شرکت کردند که از این تعداد، ۳۷۰ تیم برای استان تهران و پنج هزار و ۹۶۸ تیم از سایر استانها بودند. شش هزار و ۳۳۸ تیم مورد تحلیل قرار گرفتند که شامل هزار و ۱۸۹ تیم استادی، چهار هزار و ۶۷۵ تیم دانشجویی و ۴۷۴ تیم کارمندی بودند. اعدادی که نشاندهنده ۷۴ درصدی حضور دانشجویان است.
نکته مهم اینکه از شش هزار و ۳۳۸ تیم، هزار و ۱۰۷ تیم در مسائل استانی، ۹۷۳ تیم در مسائل بینالمللی، ۷۷۹ تیم در مسائل محلی، دو هزار و ۹۹ تیم در مسائل منطقهای و هزار و ۳۸۰ تیم در مسائل دانشگاهی شرکت کردند، در نهایت از چهار هزار و ۶۷۵ تیم دانشجویی، ۶۴ تیم دانشجویی به مرحله کشوری راه پیدا کردند.
غربالگری سلامت ۷۰۰ هزار دانشجو
تست غربالگری برای دانشجویان ورودی جدید دانشگاه آزاداسلامی در سال جاری انجام شده است. این غربالگری شامل ۲۸ سوال چهار گزینهای است. ۷۰۰ هزار دانشجو امسال در طرح غربالگری شرکت کردند. البته با توجه به نبود محدودیت برای این طرح؛ دانشجویان سالهای گذشته نیز در آن شرکت کردند.
استعدادیابی با راهاندازی باشگاه هنر و ادبیات در دانشگاه آزاد
دانشگاه آزاد اسلامی به منظور پرورش استعدادهای هنری، یک باشگاه هنر و ادبیات را راه اندازی کرده است. این باشگاه موظف است از تمامی دانشجویان حمایت کند چرا که دانشگاه تنها محلی برای تحصیل نیست بلکه محل تعلیم و تربیت اسلامی نیز است. در حقیقت دانشگاه محلی برای زیست اجتماعی دانشجویان خود است.
باشگاه رشد استعدادهای هنری و ادبی جوان مجموعه جدیدی در دل معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد شد تا بخشی دیگر از چرخه فعالیتهای فرهنگی دانشگاه را تکمیل کند. باشگاه رشد قرار است استعدادهای هنری دانشگاه آزاد را در حوزههای مختلف کشف و با برگزاری کارگاههای مختلف تبدیل به عناصر فعال هنرمندی کند که با استفاده از توان گسترده دانشگاه در سراسر کشور میتوانند چهرههای جدید فرهنگی کشور شوند.
هوشمندسازی خدمات با ایجاد شبکه یکپارچه کتابخانهای
کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی با دارا بودن انواع منابع گسترده اعم از چاپی، الکترونیکی و شنیداری (بیش از ۱۵ میلیون جلد کتاب فارسی و لاتین و ۶.۵ میلیون عنوان کتاب فارسی و لاتین) جایگاه ویژه ای در سطح آموزش و پژوهش کشور دارند.
تبدیل کتابهای کاغذی به منابع دیجیتالی و اشتراکگذاری در کتابخانههای دانشگاه به منظور کاهش هزینهها و عضویت کتابخانههای واحدهای دانشگاهی در طرحهای ملی همکاریهای بین کتابخانهای از طریق سیستم یکپارچه کتابخانهای در سراسر کشور صورت خواهد گرفت.
در طرح یادشده تأکید بر هوشمندسازی خدمات و اشاعه اطلاعات به شیوههای جدید و بهره گیری از فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی از جمله استفاده از خدمات تلفن همراه در گردش کتاب و ارائه اپلیکیشن موبایلی نرم افزار کتابخانه به کاربران، ارائه خدمات جدید شامل جستجوی آگاهانه، مشاوره اطلاعاتی، کشف و بازاریابی اطلاعات تحلیل روند، خوشهبندی دادهها و بررسیهای آماری است.
راهاندازی مرکز تربیت اسلامی کودک
دانشگاه آزاد اسلامی در راستای مدلهای تربیتی جدی برای مهدکودکها، مرکز تربیت اسلامی کودک (تاک) را راه اندازی کرده است که ذیل دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی فعالیت خواهد کرد. این دانشگاه تلاش دارد مدارس در تراز سند تحول و کودکستانهای اسلامی داشته باشد.
راهاندازی سراهای نوآوری بانوان
دانشگاه آزاد اسلامی برنامه علمی زن و خانواده را به تصویب رسانده است. در این راستا سراهای نوآوری بانوان در تمامی واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به ظرفیت بومی هر منطقه راهاندازی خواهد شد. زمینههای پژوهشی زن و خانواده وارد سامانه پژوهشیار میشود.
راه اندازی رشته تخصصی کودکان برای نخستین بار در دانشگاه آزاد اسلامی
به استناد رای صادره در دویست و نودمین جلسه شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با راه اندازی رشته تخصصی کودکان در بیمارستان فرهیختگان دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با پذیرش دستیار موافقت شده است.
تأسیس کانونهای نیکوکاری
بر اساس ابلاغیه سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به واحدها، کانونها متعهدند ضمن رعایت کرامت انسانها و اخلاص در عمل، با اجرای طرحها و برنامههای مؤثر و ماندگار، جامعه دانشآموزی و دانشگاهی را به سمت و سوی سازندگی، رشد و بالندگی در همه زمینهها سوق دهند.
براساس بندهای این دستورالعمل؛ زمینههای فعالیت کانونهای نیکوکاری دانشگاه آزاد اسلامی در حوزههای «آموزشی و پژوهشی»، «نوآوری و فناوری»، «فرهنگی - اجتماعی و تربیتبدنی» و «بهداشت و سلامت» است.
همچنین «تقویت ابعاد معنوی و معرفتی و بالا بردن روحیه انفاق و رشد فردی و جمعی مدارس و دانشگاهیان»، «شناسایی ظرفتهای خیریهای در راستای رفع نیازهای جامعه دانشآموزی، دانشجویی، کارکنان و اعضای هیأت علمی»، «سازماندهی و تعمیق فعالیتهای اعضای کانون»، «شناسایی استعدادها و رفع نیازها و موانع رشد آنها در مدارس و دانشگاهها»، «افزایش آگاهی از فرهنگ امور خیر در مدرسه، دانشگاه و درمیان خانوادهها»، «ایجاد شور و نشاط بین همکاران و دانشجویان ازطریق انجام فعالیتهای مرتبط با امور خیر و نیکوکاری» و... ازجمله اهداف تأسیس کانونهای نیکوکاری دانشگاه آزاد اسلامی بیان شده است.
انتهای پیام/
نظر شما