طرح پویش، فرصت استثنایی دانشگاه آزاد اسلامی برای مهارت آموزی و اشتغال دانشجویان

دانشجویان از محل طرح پویش، پس از طی مراحل آموزشی و مهارت آموزی، حق الزحمه‌ای به صورت تخفیف شهریه دانشگاه دریافت می‌کنند.

علیرضا منیری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و مدیر دفتر ارتباط با صنعتِ دانشگاه، در گفت‌گو با ایسکانیوز همدان گفت: طرح پویش فرصتی بی نظیر برای دانشجویان محسوب می شود تا بتوانند همزمان با تحصیل، مهارت آموزی و کسب تجربه، دستیابی به درآمد و مهمتر از همه، ساختن رزومه ای کارآمد برای آینده شغلی خود را داشته باشند.

طرح پویش، فرصت استثنایی دانشگاه آزاد اسلامی برای مهارت آموزی و اشتغال دانشجویان

در ادامه گفت‌ و گو مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه، با خبرنگار استانی ایسکانیوز را می خوانیم:

طرح پویش در یک تعریف جامع و مختصر چیست؟

از سالهای گذشته، بحث رفع نیاز های جامعه، بسیار پررنگ شده است و از طرفی اقشار گوناگون جامعه، با توجه به اینکه دانشگاه را متولی اصلی رفع نیاز های جامعه می دانند، همواره در این مورد نگاهی ویژه به دانشگاه و دانشگاهیان داشته و دارند. اما باید در نظر داشته باشیم که هرگز آموزش به تنهایی نمی تواند پاسخگوی مسائل و نیاز های موجود در جامعه باشد. و حتی مصطلح است که می گویند تئوری کاربرد ندارد. در نتیجه در سالهای گذشته، دانشگاهیان و مسئولان به این نتیجه دست یافتند که باید اصلاحات یا تغییراتی در فرایند آموزش و دانشگاه اتفاق بیفتد تا بتوانیم در راستای رفع نیاز های جامعه، قدمی موثر برداریم. که یکی از دستاورد های مهم برای بهبود وضعیت عملکردی دانشجویان در راستای رفع نیاز های جامعه، طرح پویش می باشد.

اساس طرح پویش اینگونه است که ما آموزش های تئوری را در محیط دانشگاه داریم و کسب تجربه و مهارت آموزی در حوزه اشتغال در محیط خارج از دانشگاه، در واحد های صنعتی و تولیدی و پژوهشی، مراکز رشد و فناوری، شرکت های دانش بنیان و شرکت های خدماتی، سازمان ها و اُرگان های دولتی یا خصوصی گوناگون با توجه به علاقه و رشته تحصیلی افراد، اتفاق می افتد.

که این نوع اشتغال که در دوران تحصیل رقم می خورد، علاوه بر کسب تجربه و مهارت ورزی، با دریافت حق الزحمه همراه می باشد. همچنین یکی دیگر از مزایای طرح پویش برای افراد این است که به آنها گواهی معتبر دانشگاهی تعلق میگیرد. و مهمتر اینکه می تواند بعد از فارغ التحصیلی، به استخدام فرد در همان محل منجر شود و یا اینکه استخدام او را در محلی دیگر، تسهیل کند.

روش دریافت طرح پویش و مشغول شدن به کار از طریق آن، به چه صورت می باشد؟

ما همواره به همه گروه های آموزشی تاکید می کنیم که واحد های طرح پویش را که به صورت کارآموزی و ۲۴۰ ساعته، می باشند، در سیستم انتخاب واحد دانشجویان، در تمام رشته ها و تمام مقاطع، در کنار سایر دروس، لحاظ کنند تا دانشجویانی که علاقه مند هستند وارد فضای کاریِ مهارتی، تجربی شوند، بتوانند طرح پویش ۲ واحدی را در زمان انتخاب واحد یا حتی در زمان حذف و اضافه، بردارند. که این اولین قدم می باشد.

شایان ذکر است که طرح پویش برای دانشجویان کارشناسی، تا چهار ترم، ارشد، تا سه ترم، و دکتری تا دو ترم ارائه می شود.

در مرحله بعدی، دانشجو باید محل کارآموزی را انتخاب کند. که این انتخاب، می تواند از سه روش، صورت گیرد.
در روش اول، خود دانشجو ارتباطاتی در خارج از دانشگاه با شرکت ها، ارگانها و سازمان ها دارد و می تواند با رایزنی با آنها، موافقت شان را برای اشتغال، دریافت کند. در نتیجه به کارشناس ارتباط با صنعت مراجعه کرده و برای او معرفی نامه ای از طرف دانشگاه صادر شده و فرد می تواند در محل مورد نظر، مشغول شود.

در روش دوم، استاد راهنمایی که درس طرح پویش به نام او ثبت شده، وظیفه دارد با توجه به روابطی که دارد، محلی را برای کارآموزی دانشجوی خود انتخاب و معرفی کند.

روش سوم اینگونه است که دانشجو و استاد راهنما موفق به یافتن محل کارآموزی نشده اند. در چنین شرایطی، دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه وارد عمل شده و با توجه به تفاهم نامه هایی که با سازمان ها، شرکت ها و ارگان ها دارد و یا به صورت غیر رسمی، محلی را برای کارآموزی دانشجو، پیدا و انتخاب می کند. و دانشجو برای کارآموزی به آنها معرفی می شود.

در مرحله سوم، دانشجویان معرفی نامه خود را به محل کارآموزی مورد نظر ارائه می دهند و به این طریق،‌ کارآموزی آنها آغاز می شود.

و در نهایت، دانشجو در پایان هر ترمی که کارآموزی را برداشته است، یک گزارش عملیاتی واضح، مناسب و قابل استناد و استفاده را با تایید استاد راهنما، به دفتر ارتباط با صنعت ارائه کند. که این به منزله آن است که دانشجو در آن ترم طرح پویش را گذرانده است. و در این صورت به او گواهی معتبر دانشگاهی تعلق می گیرد.

و باید توجه داشته باشیم که اگر دانشجویی بتواند با فعالیت های درست و اثبات خود، نظر مسئولان محل کارآموزی را جلب کند، می تواند حتی بیشتر از ساعات تعیین شدهِ کارآموزی که ۲۴۰ ساعت است، نیز در آن محل کار کرده و حق الزحمه بیشتری دریافت کند.

حتی اگر دانشجویی بتواند توانایی ها، مهارت و مسئولیت پذیری خود را در طول کارآموزی، اثبات کند، با همراهی و کمک استاد راهنمای خود، می تواند با آن سازمان، ارگان یا شرکت، قراردادی داشته باشد و به صورت پاره وقت در آن محل مشغول شود. و باید توجه داشته باشیم که برای عقد قرارداد، استاد راهنما نقش بسیار مهمی دارد. و حتی دانشجو می تواند بعد از فارغ التحصیلی،‌ جذب همان محل شود. البته به شرطی که کارشناسان ارشد محل کارآموزی، نسبت به فرد رضایت کامل داشته باشند

دانشجویان الزاما باید تمام دوره های کارآموزی را در یک محل بگذرانند؟

خیر. دانشجویان می توانند با توجه به علاقه، توانایی و نیاز های خود، تمام واحد های کارآموزی مجاز را( برای کارشناسی، ۴ ترم ) در یک محل بگذرانند و یا هر دوره را در محلی متفاوت سپری کنند و برای آنها در این رابطه، محدودیتی وجود ندارد.

آیا باید میان رشته تحصیلی دانشجو و حرفه ای که در آن به واسطه طرح پویش مشغول می شود، تناسب وجود داشته باشد؟

عمدتا دانشجویان علاقه مند هستند تا در ارتباط با رشته تحصیلی خود، مشغول به کار شوند و دوره های کارآموزی را بگذرانند اما اگر دانشجویی ترجیح دهد تا در حوزه ای متفاوت از رشته تحصیلی اش، مشغول به کار شود، ممانعتی وجود ندارد و همه افراد می توانند با توجه به علایق و توانمندی های خود، در زمینه های مختلف، به کارآموزی بپردازند البته که این اتفاق با تایید استاد راهنما رقم خواهد خورد. اما توصیه بر این است که از این فرصت برای تعمیق توانمندی ها در رشته تخصصی خود استفاده کنند.

دانشجویان کدام مقاطع می توانند از این طرح استفاده کنند؟

طرح پویش هیچ محدودیت رشته ای و مقطعی ندارد و دانشجویان تمام مقاطع می توانند از آن استفاده کنند. ام تبصره ای وجود دارد که با توجه به آن، این طرح برای دانشجویان کارشناسی، تا چهار ترم، ارشد تا سه ترم و دکتری، تا دو ترم ارائه می شود.

با گذراندن طرح پویش، به دانشجو گواهی اعطا می شود؟

اگر دانشجو تمام مواردی را که ذکر شد رعایت کرده و در پایان ترم، یک گزارش مناسب، ارائه کند، به او گواهی معتبر دانشگاهی از طرف اداره فارغ التحصیلان ارائه خواهد شد. که این گواهی از مدرک فارغ التحصیلی، متفاوت می باشد. و چون از طرف دانشگاه ارائه شده، اعتبار کافی را دارد و نوعی مدرک مکمل برای مدرک فارغ التحصیلی محسوب می شود که رزومه مهمی خواهد بود و برای استخدامی هم، تاثیر مثبتی خواهد داشت.

در صحبت های خود، اشاره کردید که دانشجویان از طریق طرح پویش، حق الزحمه دریافت می کنند. امکان دارد در این باره بیشتر توضیح دهید؟

بله دانشجویان از محل کارآموزی، حق الزحمه ای دریافت می کنند. که برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، به این گونه است که آن محل، یا بخشی از شهریه و یا کل شهریه دانشگاه فرد را می پردازد. و اگر فرد قرارداد ببندد، دستمزدی بیشتری خواهد داشت زیرا ساعات کار او افزایش می یابد.

افراد با اخذ طرح پویش، در کدام سازمان ها یا ارگان ها مشغول خواهند شد؟

برای محل کارآموزی هیچ منعی وجود ندارد و افراد با توجه به حیطه کاری مورد نظر خود، می توانند در واحد های صنعتی( هر چند کوچک )، سازمان های خدماتی( بانک و بیمه ) شرکت های دانش بنیان(خصوصا حوزه فناوری)،‌ ارگان ها و دستگاه های اجرایی دولتی و یا شرکت های خصوصی، مشغول شوند.‌

دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان و الخصوص دفتر ارتباط با صنعتِ دانشگاه، تا کنون چه اقداماتی در رابطه با طرح پویش داشته اند؟

در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در زمینه طرح پویش، فعالیت های زیادی صورت گرفته است.

برای مثال، در ابتدای هر ترم، رصد دقیقی انجام می گیرد تا تمام گروه های آموزشی، واحد طرح پویش را برای دانشجویان تمام مقاطع، ارائه دهند. و اگر یکی از گروه های آموزشی، این ارائه را نداشته باشد، رایزنی هایی را انجام می دهیم، تا در زمان حذف و اضافه، طرح پویش ارائه شود.

و همچنین ما در دفتر ارتباط با صنعت، حمایت های بسیاری را از دانشجویان علاقه مند انجام می دهیم تا بتوانند محل کار مناسبشان را پیدا کنند و در آنجا مشغول به کارآموزی شوند. همچنین در مراحل بعدی، در زمینه های گوناگون، مثل مسیر کاری ای که پیش رو دارند، نحوه تعامل با مدیران و کارشناسان آن محل و حتی نحوه فعالیتشان، آنها را همراهی کرده و مشاوره های لازم را ارائه می کنیم.

سخن پایانی؟

بنده به عنوان مدیر دفتر ارتباط با صنعتِ دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، در روز های شنبه تا چهارشنبه، ساعت ۱۱:۳۰ الی ۱۲:۳۰ به دانشجویان علاقه مند، مشاوره های مورد نیاز را ارائه می کنم. دانشجویان عزیز از طریق ایمیل بنده می توانند برای هماهنگی های لازم جهت مشاوره گرفتن، با من ارتباط داشته باشند.
moniri.ie@gmail.com

خبرنگار: نازنین مولایی

انتهای پیام/

کد خبر: 1218602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =