بیمه‌ها هم معلولان را نادیده گرفتند / حتی یک فرد معلول هم بیمه تکمیلی ندارد

معلولیت به تنهایی چالش‌های بسیاری با خود به همراه دارد اما داشتن بیمه درمانی کارآمدی که هزینه‌های درمان را پوشش بدهد می‌تواند کمی از رنج این قشر را کاهش دهد اما علی‌رغم تاکید قانون حمایت از معلولان بر این امر مهم در عمل با ضعف‌های بسیاری مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، بنا به گفته علی همت محمودنژاد، رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان حتی یک فرد معلول هم بیمه مکمل و تکمیلی ندارد و عمق بیمه سلامت آن قدر پایین است که وسایل توانبخشی را تحت پوشش قرار نمی‌دهد. محمودنژاد می‌گوید: سقف حمایتی بیمه سلامت برای معلولان بسیار پایین و تنها در بیمارستان‌های دولتی است. بسیاری از معلولیت‌ها درمان‌های تخصص دارند اما امکان این درمان‌ها در بسیاری از بیمارستان‌های دولتی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید

بازخوانی قانون حمایت از معلولان و تکالیف روی زمین مانده / کدام ارگان‌ها کم کاری کرده‌اند؟


وی اظهار کرد: پیش از این تمام معلولان بیمه تکمیلی داشتند، اما در حال حاضر هیچ بیمه تکمیلی برای معلولان نداریم و این در حالی است که در مواردی لازم است معلولان داروهای بسیار گرانی مصرف کنند.

برخی داروهای معلولان تحت پوشش بیمه نیستند

مشکل جایی شدت می‌گیرد که برخی داروهای معلولان هم تحت پوشش بیمه نیستند و این هزینه درمان را برای آن‌ها دوچندان می‌کند. میم.الف ساکن گیلان و معلول جسمی و حرکتی است، وی می‌گوید برای تهیه پمادها و داروهای مورد نیازش باید مبالغ زیادی هزینه کند درحالی که این پمادها تحت پوشش بیمه هم نیستند. وی از هزینه‌های سرسام‌آور درمان به ایسکانیوز گفت: پمادهایی که برای درمان زخم بستر استفاده می‌کنیم، دو نوع ایرانی و خارجی دارد که نوع ایرانی عفونت را کامل درمان نمی‌کند و مجدد دچار مشکل می‌شویم و هزینه خرید نوع خارجی هم در توانمان نیست. هزینه نوع ایرانی ۷۰ هزار تومان است که تا ۱۵ روز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برخی‌ها هم توان پرداخت حق بیمه را ندارند

برخی‌ها هم توان پرداخت حق بیمه را ندارند؛ طاهره یکی از این افراد است که در این باره به ایسکانیوز گفت: من زخم بستر دارم و مدام باید از داروهای مختلف استفاده کنم، هزینه درمانم زیاد است. مجبورم برخی داروها را با نرخ آزاد بخرم چون تحت پوشش بیمه نیستند. بخشی از حق بیمه را باید خودم پرداخت کنم اما مستمری من کفاف هزینه‌هایم را هم نمی‌دهد چه برسد به اینکه بخواهم حق بیمه پرداخت کنم.

محبوبه حقانی‌فر ساکن شیراز است. وی که مبتلا به معلولیت شدید ناشی از ابتلا به یکی از انواع دیستروفی است هم از مشکل تحت پوشش بیمه نبودن برخی داروها گلایه دارد. محبوبه در این باره به ایسکانیوز گفت: داروهای دیستروفی اکثرا تقویتی هستند و هیچ کدام تحت پوشش بیمه نیستند و هر روز هم گران‌تر می‌شوند.

مراکز دولتی برخی خدمات خاص را ارائه نمی‌دهند

بهروز مروتی فعال حوزه معلولان در گفت‌و گو با ایسکانیوز درباره مشکلات موجود در حوزه بیمه معلولان گفت: معمولا بیشتر معلولان بیمه سلامت دارند و مشکلی که در مورد این بیمه وجود دارد این است که مراکز درمانی خصوصی، درمانگاه‌ها و داروخانه‌ها این بیمه را قبول نمی‌کنند و فقط برای بیمارستان‌های دولتی قابل قبول است. از طرفی معلولان چون مدام نیاز به دریافت خدمات درمانی دارند یا باید از برخی خدمات درمانی خاص استفاده کنند، مجبور می‌شوند که به مراکز خصوصی مراجعه کنند اما چون هزینه‌ها در این مراکز زیاد است، توان پرداخت ندارند.

وی افزود: علاوه بر این بعضی از مراکز دولتی هم به دلیل هزینه‌های بالای درمانی و تعرفه‌گذاری نامناسب سعی می‌کنند که معلولان را از سر خود باز کنند برای مثال این مورد در بیمارانی که زخم بستر دارند بسیار اتفاق می‌افتد.

مروتی توضیح داد: بیمه تامین اجتماعی معلولان را تحت پوشش می‌گیرد و حتی بهزیستی هم هزینه بیمه تامین اجتماعی را تقبل می‌کند و قبلا مدت زمان بیمه تا پنج سال بود ولی اکنون محدودیت زمانی وجود ندارد اما نکته‌ای که وجود دارد این است که بیمه سلامت رایگان بوده اما بیمه تامین اجتماعی برای هر نفر حق بیمه دریافت می‌کند. روال کار به این صورت است که فرد باید خودش هزینه بیمه را پرداخت کند و رسید را به مددکار بدهد و هر وقت بودجه رسید بهزیستی هزینه را به او پرداخت کند. بودجه‌ها معمولا بروز نیستند و پرداختی‌ها درطول سال چند بار بیشتر نیست، بنابراین فرد باید خودش هزینه کند تا در موعد بعدی که تاریخش هم معلوم نیست هزینه را از بیمه دریافت کند.

وی اضافه کرد: مشکل اینجاست که بسیاری از معلولان از این داستان بی‌اطلاع هستند و نمی‌دانند که می‌توانند از تسهیلات بهزیستی برای بیمه استفاده کنند و معلولان بسیاری هم توان پرداخت پول در ابتدا را ندارند و ریسک نرسیدن بودجه هم بالاست و بعضی سال‌ها حتی حق بیمه‌ها کامل پرداخت نشده است. این موضوع را هم درنظر داشته باشید که به دلیل مشکلات موجود در حوزه اشتغال و استخدام معلولان بسیاری از این افراد بیکار بوده و درآمدی ندارند و در مقابل هزینه‌های درمانی بسیاری دارند.

فعال حوزه معلولان عنوان کرد: برخی هم می‌ترسند که اگر تحت پوشش بیمه خویش‌فرما تامین اجتماعی قرار گیرند مستمری‌ که از بهزیستی می‌گیرند قطع شود. متاسفانه بهزیستی شفاف و صریح حرف نمی‌زند و مددجوها هم می‌ترسند زیرا بیمه اختیاری یعنی فرد شغلی دارد که می‌تواند حق بیمه پرداخت کند و برای همین فکر می‌کنند که ممکن است بهزیستی با استناد به همین موضوع مستمری فرد را قطع کند.

به گزارش ایسکانیوز، معلولیت خود زندگی یک انسان را دچار اختلال می‌کند و در این بین بیکاری، هزینه‌های سرسام‌آور درمان و توجه نکردن مسئولان به مشکلات موجود در این حوزه دردی بر دردهایشان می‌افزاید. اگر تأمین نیازهایی از قبیل پروتز و سایر ابزار توان‌بخشی به واسطه تحت پوشش بیمه قرار دادن، می‌تواند یک فرد را به شخصی کارآمد در جامعه بدل کند و سطح کیفی زندگی او را بهبود ببخشد، کم‌لطفی و کم‌توجهی و بی‌تدبیری در این زمینه هرگز قابل‌بخشش نخواهد بود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1219570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سهرابی IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      0 0
      خدا جوابشون بده معلول چرا باید محروم بشه