نقش حاکمیتی آموزش عالی نباید بخش تخصصی آن را کمرنگ کند

معاون آموزشی دانشگاه تهران با بیان این که نقش حاکمیتی آموزش عالی نباید نقش تخصصی آموزش عالی را کمرنگ کند، گفت: هم‌اکنون بخش حاکمیتی در برخی مواردی که ضرورتی ندارد، وارد می‌شود و دانشگاه‌ها دچار نوعی‌بی‌انگیزگی می‌شوند. چرا که تصور می‌کنند امکان تصمیم‌گیری ندارند.

محمود کمره‌ای معاون آموزشی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره بخشنامه‌محور بودن آموزش عالی و استقلال نداشتن دانشگاه‌ها اظهار کرد: دانشگاه‌ها و رشته‌های تحصیلی متعددی در ایران وجود دارند. در نتیجه شاهد گستردگی آموزشی در کشور هستیم که اقتضای آن وجود نهادی به عنوان متولی آموزش عالی است. لازم است که نظام آموزش عالی کشور متولی مشخصی داشته باشد که وظیفه برنامه‌ریزی برای مراکز آموزشی را بر عهده بگیرد.

بیشتر بخوانید:

بی‌انگیزگی دانشجویان، مانع تعاملی شدن آموزش‌های دانشگاهی

وی افزود: منظور از نهاد متولی آموزش عالی، نهادی است که مشکلات را ببیند و از طریق هماهنگی با سایر دستگاه‌های اجرایی در جهت رفع مشکلات اقدام کند. به نظر من، نقش حاکمیتی آموزش عالی نباید نقش تخصصی آموزش عالی را کمرنگ کند. در بخش کارشناسی آموزش عالی، این دانشگاه‌ها هستند که باید در شاخه‌های مختلف علمی در مورد شرح وظایف، طرح درس‌ها و تربیت فارغ‌التحصیلان توانمند اظهار نظر کنند.

کمره‌ای تصریح کرد: در این شرایط است که اهدافی مانند رفع نیاز کشور و پیشرفت علم و تکنولوژی در جهان محقق می‌شود. متولی آموزش عالی باید این بخش کارشناسی و تخصصی را به دانشگاه‌ها واگذار کند اگر تعامل خوبی بین دانشگاه‌ها و بخش حاکمیتی آموزش عالی برقرار باشد، می‌توانیم به نتیجه مطلوب برسیم. هم‌اکنون این تعامل به خوبی برقرار نیست و بخش حاکمیتی در برخی مواردی که ضرورتی ندارد، وارد می‌شود و دانشگاه‌ها دچار نوعی‌بی‌انگیزگی می‌شوند. چرا که تصور می‌کنند امکان تصمیم‌گیری ندارند.

معاون آموزشی دانشگاه تهران تاکید کرد: لازم است که استقلال علمی بیشتری برای دانشگاه‌ها در نظر گرفته شود. البته بی‌انگیزگی وجه غالب در آموزش عالی کشور نیست و استادان و دانشجویان با قدرت کار می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1225413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =