ابطال بند خلاف شرع آیین‌نامه آموزشی دانشگاه شریف

دیوان عدالت اداری یکی از بندهای آیین‌نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد دانشگاه شریف را ابطال کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دیوان عدالت اداری حکم به ابطال ماده‌ای از مقررات و آیین‌نامه‌های آموزشی دوره کارشناسی ارشد مصوب سال ۱۳۸۹ داد.

مواد ۱۲، ۱۳ و ۱۹ از مجموعه مقررات و آیین‌نامه‌های آموزشی دوره کارشناسی ارشد مصوب شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه شریف مورد شکایت قرار گرفته و به دیوان عدالت ارجاع شد. بر اساس این مواد، نمره ارسال شده به اداره کل آموزش دانشگاه (شامل نمره همه دروس، دفاع پایان‌نامه و کارشناسی ارشد) که به تایید استاد درس رسیده باشد، غیرقابل تغییر است و به هیچ وجه قابل تغییر نیست.

در این شکایت آمده است که شورای آموزشی دانشگاه صنعتی شریف این مواد را در راستای آیین‌نامه یکپارچه دوره تحصیلی کارشناسی ارشد ویژه دانشگاه‌های سطح یک و سطح ۲ دولتی مصوب شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم، تصویب کرده است و توجهی به خطای انسانی نداشته است.

همچنین این بند از آیین‌نامه خلاف شرع است. چرا که محدود کردن حقوق فردی برخلاف قاعده لاضرر و برخلاف قاعده حق‌الناس و برخلاف اصل و قاعده عدالت و انصاف است و موجب تضییع حقوق بیت‌المال هم می‌شود. در نتیجه برخلاف موازین شرع مقدس اسلام است.

معاون اداری و مالی دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به این شکایت گفت؛ بر اساس بند ۱۲ آیین‌نامه مورد شکایت، نمرات باید در مدت حداکثر ۱۰ روز بعد از تاریخ رسیدگی به اعتراضات دانشجویان و رفع اشتباهات احتمالی به آموزش کل دانشگاه ارسال شود و نمره پس از انقضای مدت مذکور و اعلام به آموزش کل غیرقابل تغییر است. در ادامه این پاسخ آمده است که ۱۰ روز فرصت مناسبی برای بررسی اشتباهات و خطاهای احتمالی است.

شورای نگهبان ماده ۱۲ را خلاف شرع دانست

قائم مقام دبیر شورای نگهبان در پاسخ به ادعای خلاف شرع بودن این بند از آیین‌نامه، اظهار کرد؛ مطلق بودن ماده ۱۲مصوبه مورد شکایت، حتی در مواردی که در تعیین یا ثبت نمرات دانشجویان اشکال و اشتباه وجود داشته باشد که موجب ضرر دانشجویان می‌شود، خلاف شرع است.

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد و با توجه به پاسخ قائم مقام دبیر شورای نگهبان در رابطه با جنبه شرعی بند مورد شکایت اعلام کرد؛ ماده ۱۲ آیین‌نامه آموزشی دوره تحصیلی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف، خلاف شرع است. به همین دلیل، این ماده از تاریخ تصویب، ابطال می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1231833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =