آموزش عالی
-
دبیر انجمن علمی مدیریت صنعتی دانشگاه گیلان:
کرونا دلیل باز نشدن دانشگاهها نیست / تغییر روسای دانشگاهها بازگشایی را با مشکل مواجه میکند
دبیر انجمن علمی مدیریت صنعتی دانشگاه گیلان معتقد است که کرونا دلیل باز نشدن دانشگاهها نیست، مشکل درجه اول تغییرات مدیریتی و مشکلات مالی دولت و دانشگاههاست.
-
عضو هیئت علمی موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی خبر داد؛
تمدید نشدن مجوز پردیسهای خودگردان در برنامه ششم توسعه
عضو هیئت علمی موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی معتقد است که موضوع پردیسهای خودگردان باید با مطالعه تجارب بینالمللی و نگاه سیستمی به کل بدنه آموزش عالی به ویژه رقبای آن یعنی غیرانتفاعیها،پیامنور و دانشگاه آزاد اسلامی بررسی شود.
-
عضو هیئت علمی موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی:
بلاتکلیفی نهادهای تصمیمگیرنده حوزه آموزش عالی/ نهادهای متعدد سیاستگذار ماموریتشان مشخص نیست
عضو هیئت علمی موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی معتقد است تعدد نهادهای تصمیمگیرنده در کشور مشابه یک واگن قطار است که از چهار طرف لوکوموتیو دارد و یک مشکل از یک جهتهای مختلف کشیده میشود. بلاتکلیفی نهادها در تعیین وظایفشان، سبب هدررفت سرمایههای کشور میشود.
-
چگونه مقالات پولی را رایگان دانلود کنیم؟
مقالات پولی مانع بزرگی برای دسترسی پژوهشگران به علم هستند که پژوهشگر را وادار به پیدا کردن مقالهای مشابه یا پرداخت هزینه مقاله میکند؛ اما اگر راهی برای دسترسی رایگان به مقالات علمی باشد، دیگر هیچ مقالهای از دست نمیرود.
-
بازار کار فارغالتحصیلان ناسازگار را پس میزند/ جهان آینده از آن چه کسانی است؟
بازار کار به فارغالتحصیلانی نیاز دارد که تغییرات بازار را تشخیص داده و همگام با آن، خودشان را تغییر دهند.
-
استاد سرآمد علمی در گفتوگو با ایسکانیوز:
انبوه فارغالتحصیلان بیکیفیت، مشکل اصلی آموزش عالی است
استاد سرآمد علمی گسترش بیرویه دورههای تحصیلات تکمیلی را مشکل اصلی آموزش عالی دانست و گفت: نتیجه این گسترش، انبوه فارغالتحصیلان بیکیفیت است.
-
استاد سرآمد علمی در گفتوگو با ایسکانیوز:
۸۰ درصد بدنه آموزش عالی اصلا کار نمیکنند
استاد سرآمد علمی با بیان این که اگر دانشگاههای وزارت علوم ۲ سال تعطیل شوند، هیچ اتفاقی در کشور نمیافتد، گفت: شاید اغراقآمیز باشد؛ اما به نظر میرسد ۸۰ درصد بدنه آموش عالی اصلا کار نمیکنند.
-
استاد تمام دانشگاه فنی سیدنی در استرالیا:
اعتماد به نفس پایین دانشجویان و نداشتن آموزش برای رشد مهارت های اجتماعی مهمترین نقاط ضعف آموزش در ایران / کرونا فرآیند دورکاری شرکتها را تسریع کرد
استاد تمام دانشگاه فنی سیدنی در استرالیا میگوید: خیلی از شرکتها قبلا به موضوع دورکاری فکر میکردند، اما پاندمی کرونا این فرآیند را تسریع کرد و شرکتهای بزرگ هماکنون آپشن غیرحضوری را در اختیار کارمندان جدیدشان قرار میدهند.
-
وزیر آموزش و جوانان استرالیا:
دانشگاههای استرالیا در انتظار بحران مالی هستند
وزیر آموزش و جوانان استرالیا به تاثیر منفی کاهش تعداد دانشجویان بینالملل و افت بازارهای جهانی در بودجه دانشگاهها اعتراف کرده و معتقد است؛ دانشگاههای استرالیا در انتظار بحران مالی خواهند بود.
-
استاد سرآمد علمی در گفتوگو با ایسکانیوز:
استادان برای دستیابی به ارتقا وارد فضای کاسبکارانه شدهاند
استاد سرآمد علمی با بیان این که استادان برای دستیابی به ارتقا، وارد فضایی کاسبکارانه شدهاند، گفت: به این معنا که استادان بدون توجه به کیفیت پژوهشها، تنها به دنبال افزایش تعداد مقالات خود هستند.
-
در گفتوگو با ایسکانیوز عنوان شد؛
تعداد مقالات نشاندهنده تخصص و سواد استادان نیست
عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان معتقد است استادانی وجود دارند که ۱۵۰ یا ۲۰۰ مقاله دارند؛ اما نمیتوانند ۱۰ دقیقه راجع به رشتهشان صحبت کنند. به همین دلیل، تعداد مقالات نشاندهنده تخصص افراد نیست.
-
در گفتوگو با ایسکانیوز مطرح شد؛
مشکلات را دانشمندان حل میکنند؛ اما پول به جیب سلبریتیها سرازیر است!
مشکلات جهان مانند کرونا تنها به دست دانشمندان حل میشود؛ اما بیشترین درآمدها برای سلبریتیهاست. مسئله این است که آیا یک فوتبالیست یا سلبریتی میتواند این مشکلات را حل کند؟ یا خودش هم درگیر میشود و به حاشیه میرود؟
-
چرا پیشرفت نمیکنیم؟
95 درصد ردیف بودجهای وزارت علوم صرف حقوق میشود
بیش از ۹۵ درصد ردیفهای بودجهای وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، مربوط به حقوق و دستمزد کارکنان است در حالی که اگر بخواهیم اتفاق بزرگی در این کشور رقم بزنیم، باید بخش عمده بودجه به پژوهش اختصاص پیدا کند.
-
درباره طرح آمایش آموزش عالی؛
نمایندگان در مقابل طرحی که به صلاح کشور است!
کارشناسان معتقدند نمایندگان مجلس در مقابل اجرای طرح آمایش آموزش عالی مقاومت میکنند، طرحی که با هدف ساماندهی آموزش عالی به دنبال تعطیلی واحدهای دانشگاهی ضعیف و حذف رشتههای بیارتباط با نیاز جامعه است.
-
استاد سرآمد علمی در گفتوگو با ایسکانیوز:
همه چیز در آموزش عالی ایران تحمیلی است، از دانشجو تا سرفصلها
استاد سرآمد علمی با بیان این که تصمیمگیرنده اصلی در آموزش عالی ایران، وزارت علوم است، گفت: به همین دلیل همه چیز در آموزش عالی کشور برای دانشگاهها تحمیلی است، از دانشجو گرفته تا دروس و سرفصلها.
-
پارتیبازی برای دانشگاههای غیرانتفاعی/ مدیران عتف سهامدار غیرانتفاعیها هستند
دانشگاههای غیرانتفاعی در طرح آمایش آموزش عالی مسثتنی شدهاند. کارشناسان معتقدند سهامداری مدیران وزارت علوم در برخی موسسات غیرانتفاعی، دلیل اصلی این پارتیبازی است.
-
حاشیههای مناظرات ریاست جمهوری:
ظاهراً نه دانشگاه مهم است نه دغدغه دانشجویان!
مشکلات دانشگاه و دغدغه دانشجویان برای کاندیداهای ریاست جمهوری اولویت نیست چرا که در مناظرات و ارائه برنامههای کاندیداهای ریاست جمهوری از هر حوزهای گفته شد به جز دانشگاه و آموزش عالی.
-
ماموریتگرایی دانشگاهها بدون حذف ساختارهای موازی ممکن نیست
ماموریتگرایی دانشگاهها یکی از مفاد طرح آمایش آموزش عالی است که بر لزوم پاسخگویی به نیازهای جامعه تاکید میکند؛ کارشناسان معتقدند ماموریتگرایی دانشگاهها بدون حذف ساختارهای موازی ممکن نیست چرا که ساختارهای موازی عامل تداخل وظایف و مسئولیتهاست.
-
وزیر علوم در نشست معاونان فرهنگی دانشگاههای کشور:
عملکرد فرهنگی دانشگاهها مبتنی بر اسناد بالادستی و برنامههای کلان ملی باشد
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست معاونان فرهنگی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی با اشاره به اهمیت انجام اقدامات فرهنگی در حوزه آموزش عالی، گفت: عملکرد فرهنگی دانشگاهها باید همواره مبتنی بر اسناد بالادستی و برنامههای کلان ملی، همچون مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد.
-
ورشکستگی دانشگاه کانادا با بودجه دولتی
دانشگاه لورنتیان کانادا در حالی ورشکست شد که منبع اصلی بودجه آن دولتی بود؛ کارشناسان معتقدند ناموفق بودن این دانشگاه در انجام ماموریت خود عامل اصلی این ورشکستگی است.
-
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی:
ریشه مشکلات آموزش عالی در فرهنگ است
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ریشه تمامی مشکلات حوزه آموزش عالی در فرهنگ است و نمیتوان بدون توجه موضوعات فرهنگی، شاهد تحول در نظام آموزش عالی کشور باشیم.
-
پیشبینی جایگاه مؤسسات آموزش عالی در نظامهای رتبه بندی ممکن شد
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران از ایجاد افزونه جدیدی به سامانه «جایگاه علم، فناوری و نوآوری ایران در جهان (نما)» برای پیشبینی جایگاه مؤسسات علمی در نظامهای جهانی رتبهبندی خبر داد.
-
نمایندگان مجلس مانع تعطیلی دانشگاههای ناکارآمد میشوند
برخی نمایندگان مجلس مقاومت زیادی در مقابل اجرای طرح آمایش آموزش عالی دارند و نمیگذارند ادغام دانشگاهها اتفاق بیفتد.
-
ایسکانیوز بررسی کرد؛
سهم فرهنگ در بودجه دانشگاهها؛ تقریبا هیچ!
نبود برنامههای فرهنگی مناسب از سوی دانشگاهها در یکسال گذشته و گلایه بسیاری از معاونان فرهنگی از نحوه هزینه کرد بودجه فرهنگی، نشان میدهد که سهم فرهنگ از این بودجه تقریبا هیچ بوده است.
-
درد دل دانشجویان بورسیه وزارت علوم؛
سازمان امور دانشجویان زیر بار قانون نمیرود
فرصت مطالعاتی در هیچ جای دنیا با تعهد مالی یا تعهد خدمت همراه نیست؛ اما دانشجویان بورسیه وزارت علوم مجبورند مبلغ بورسیه را به وزارتخانه برگردانند؛ دانشجویان بورسیه معترضاند که سازمان امور دانشجویان زیر بار قانون نمیرود و به رغم رای دیوان عدالت اداری، دانشجویان را وادار به پس دادن مبلغ بورسیه میکند.
-
استاد سرآمد آموزشی در گفتوگو با ایسکانیوز:
آموزش مجازی بزرگترین مشکل دانشگاههاست
استاد نمونه سال ۱۴۰۰ دانشگاه شهید بهشتی گفت: آموزش مجازی، بزرگترین مشکل دانشگاههای ایران است و من موافق این نوع آموزش نیستم.
-
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:
شرایط ارتقای استادان تسهیل میشود
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که کمیته دانش پژوهی، شرایط ارتقای اساتید را تسهیل میکند، گفت: اساتید میتوانند ۵۰ درصد از امتیاز بند سه پژوهشی را از طریق فعالیتهای آموزشی به دست بیاورند.
-
وزارت علوم بیش از هزار و ۹۰۰ مجوز استخدامی برای مراکز آموزش عالی را تایید کرد
آزمون استخدامی دانشگاهها، موسسات و پارکهای علم و فناوری وزارت علوم ۲۲ مردادماه برگزار میشود و با ۱۹۸۰ مجوز استخدامی برای مراکز آموزش عالی موافقت شده است.
-
دانشگاههای ایران به نظام بروکراتیک پاسخگو هستند نه جامعه
فعالیت استادان دانشگاه در ایران در جهت به دست آوردن ارتقا برای خودشان است و اهمیتی ندارد که آموزشها و پژوهشهایشان برای جامعه مفید هستند یا نه؟ به همین دلیل، کارشناسان معتقدند دانشگاههای کشور خود را ملزم به پاسخگویی به نظام بروکراتیک میدانند و نه جامعه.
-
دبیرکل سابق آموزش عالی مالزی پاسخ داد؛
پیوند دانشگاه و صنعت در مالزی چگونه رقم خورد؟
دبیرکل سابق آموزش عالی مالزی با بیان این که وزارت آموزش عالی تنها کلیات رتبهبندی و ارتقای استادان را تعیین میکند، گفت: دانشگاهها بر اساس معیارهای خودشان، جزئیات این ارتقا را تعیین میکنند.