چگونه مقالات پولی را رایگان دانلود کنیم؟

مقالات پولی مانع بزرگی برای دسترسی پژوهشگران به علم هستند که پژوهشگر را وادار به پیدا کردن مقاله‌ای مشابه یا پرداخت هزینه مقاله می‌کند؛ اما اگر راهی برای دسترسی رایگان به مقالات علمی باشد، دیگر هیچ مقاله‌ای از دست نمی‌رود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، دسترسی آزاد و رایگان به مقالات علمی، رویای هر پژوهشگری است؛ اما قوانینی مانند قانون کپی رایت و حقوق ناشر بزرگترین مانع برای رسیدن به مقالات هستند.

غیرقانونی بودن این رویا، به این معنا نیست که راهی برای تحقق آن وجود ندارد. چرا که برخی سایت‌ها مانند ساینس هاب Sci-hub با دور زدن قوانین جهانی، دسترسی به مقالات را فراهم کرده‌اند. فعالیت ساینس هاب بر اساس سه ایده است؛ آگاهی برای همه، نه به حق کپی‌ رایت و دسترسی آزاد.

داستان کلاغی که کلید را دزدیدچگونه مقالات پولی را رایگان دانلود کنیم؟

طراح این سایت الکساندر الباکیان یک برنامه‌نویس ۳۲ ساله قزاقزستانی است که از زمان تاسیس سایت در سال ۲۰۱۱ تاکنون بیش از یک میلیارد مقاله علمی در اختیار پژوهشگران قرار داده است. الباکیان هدف ساینس هاب را مبارزه با نابرابری در دسترسی به دانش در سراسر جهان می‌داند و معتقد است دانش علمی باید برای همه صرف نظر از درآمد، موقعیت اجتماعی و مکان جغرافیایی در دسترس باشد.

ساینس هاب با بیش از ۸۴ میلیارد مقاله، بزرگترین منبع توزیع مقالات علمی است. مسئولان سایت می‌گویند که روزانه حدود ۲ میلیون درخواست برای مقاله فرستاده می‌شود.

آلباکیان تاکنون از سوی ناشر الزویر در آمریکا و همچنین انجمن شیمی آمریکا (ACS) مورد شکایت قرار گرفته و به حبس و پرداخت جریمه محکوم شده است.

بسیاری از پژوهشگران معتقدند سریعترین راه برای دریافت مقالات علمی سایت ساینس هاب Sci-hub است. در ادامه نحوه دانلود مقاله از این سایت آمده است؛

پس از ورود به سایت، یک باکس دیده می‌شود که از کاربر می‌خواهد URL یا DOI (شناسه دیجیتال مقاله) را وارد کند. DOI معمولا در پایان مقاله آمده است. DOI را کپی کرده و در کارد سایت قرار دهید و بر روی open کلیک کنید.

چگونه مقالات پولی را رایگان دانلود کنیم؟

البته سایت‌های دیگری هم برای دسترسی رایگان به مقالات علمی وجود دارند که برخی مانند  Library Genesis غیرقانونی بوده و برخی دیگر قانونی‌اند. سایت‌های مانند Unpaywall ،Open Access Button، Directory of Open Access Journals، ScienceOpen  و CORE امکان دسترسی به مقالات را به صورت قانونی فراهم آورده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1110717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
      2 0
      دنبال یک مطلب دیگه بودم ولی اینجا جواب یک سوال دیگه پاسخ داده شد سپاس فراوان
    • الی IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      6 0
      واقعا عالی بود، مقاله موردنظرمو براحتی دانلودکردم😊