۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت و خرید مسکن در ۸ ماه پرداخت شد

مدیر عامل یک بانک تخصصی اعلام کرد: این بانک در ۸ ماهه اول امسال ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های ساخت و خرید مسکن پرداخت کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از بانک عامل بخش مسکن، محمود شایان اظهار داشت: بانک مذکور از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه رقمی معادل ۱۱ هزار و ۲۱۶ میلیارد تومان انواع تسهیلات ساخت و خرید مسکن پرداخت کرد که ۳ هزار و ۸۸۲ میلیارد تومان آن به سازندگان و تولیدکنندگان مسکن برای افزایش عرضه خانه در سراسر کشور ارائه شد و ۷ هزار و ۳۳۴ میلیارد تومان دیگر نیز به صورت تسهیلات خرید خانه به متقاضیان خرید واحد مسکونی پرداخت شد.

وی با بیان اینکه سبد تسهیلات ساخت و خرید مسکن قابل ارائه توسط بانک مسکن به لحاظ میزان سقف ریالی و شرایط پرداخت و نحوه دریافت، در شهرهای مختلف کشور و برای مشتریان مختلف متفاوت است، افزود: طی ۸ ماهه اول امسال ۱۶ هزار و ۲۸۸ فقره تسهیلات ساخت و ۷۳ هزار و ۲۵۵ فقره نیز تسهیلات خرید مسکن به مشتریان پرداخت کرده ایم.

شایان با مقایسه معنادار بین روند تغییرات در حجم پرداخت تسهیلات خرید مسکن و حجم معاملات خرید خانه به نقش محوری این تسهیلات در پشتیبانی گروهی از خریداران برای ماندن در بازار و کمک به خانه دار شدن آنها اشاره کرد و گفت: در شهر تهران طی ماه آبان حجم معاملات خرید و فروش واحد مسکونی نسبت به مهر ماه حدود ۴۸ درصد کاهش پیدا کرد که به معنای نصف شدن معاملات مسکن در این فاصله زمانی است.

وی یادآور شد: هر چند اطلاعات معاملات مسکن بقیه شهرهای کشور برای فصل پاییز اعلام نشده است اما شواهد بیانگر رکود و کاهش خرید و فروش خانه و آپارتمان در دیگر شهرهای کشور است. اما با این حال میزان استفاده از تسهیلات خرید مسکن مربوط به بانک تخصصی بخش مسکن در آبان ماه امسال نسبت به مهر ماه تنها ۲۲ درصد کاهش پیدا کرد. بنابراین روند دریافت و استفاده از این تسهیلات خود نشانگر اتکای بخشی از جامعه متقاضی مسکن به تسهیلات بانکی برای صاحب خانه شدن است.

مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن تصریح کرد: تسهیلات ساخت مسکن قابلیت انتقال به خریداران واحدهای مسکونی نوساز را تحت شرایط و ضوابط مشخص دارد. همین قابلیت باعث شده گروهی از سازنده‌ها از تسهیلات ساخت برای سرمایه گذاری‌های ساختمانی خود استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: در ماه گذشته بانک عامل بخش مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم بیش از ۷ میلیارد تومان تسهیلات ساخت به شکل انفرادی یا مجتمع سازی برای افزایش عرضه مسکن در کشور به متقاضیان پرداخت کرد.

شایان افزود: همچنین از محل صندوق پس انداز مسکن یکم، یک هزار و ۷۶۰ خانه اولی در سراسر کشور صاحب خانه شدند. ماه گذشته نزدیک به ۲۴۰ میلیارد تومان تسهیلات خرید مسکن به سپرده گذاران صندوق پس انداز مسکن یکم پرداخت شد. در ماه مهر ماه ۲ هزار و ۵۸ نفر خانه اولی صاحب حساب در صندوق یکم توانستند تسهیلات مربوط را از صندوق دریافت و نسبت به خرید مسکن اقدام کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =