عامل اصلی کاهش مشارکت مشکلات معیشتی است/ مناظرات بهتر از قبل بود

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی عامل اصلی کاهش مشارکت در انتخابات را مشکلات معیشتی دانست و گفت: علت اینکه برخی از مردم در انتخابات شرکت نمی‌کنند این است که افزایش قیمت‌ها زندگیشان را نابود کرده و این افراد هیچ اعتمادی به دولت ندارند.

«حسین نجابت» فعال سیاسی و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ایسکانیوز؛ درباره تأثیر عملکرد شورای نگهبان بر میزان مشارکت در انتخابات گفت: در کشور سیستم‌های نظرسنجی زیادی وجود دارد که بر اساس میزان دقت، می‌توان به آنها اعتماد کرد. از میان این مراکز دو مرکز قابل اعتماد بوده و در انتخابات‌های گذشته نیز پیش‌بینی‌هایشان با تقریب یک تا دو درصد درست بوده است. نظرسنجی‌های این مراکز نشان می‌دهد که پس از اعلام نظر شورای نگهبان درباره صلاحیت‌ها در چهارم خرداد، تعداد کسانی که به طور قطعی در انتخابات شرکت می‌کنند تنها چهار درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: این درصد رأی نیز به سبد رأی هیچ یک از نامزدها ریخته نشد بلکه به کسانی که برای شرکت در انتخابات یا انتخاب کاندید مورد نظر خود مردد هستند اضافه شد.

نجابت با بیان اینکه برخی خیال می‌کردند که اگر رد صلاحیت شوند مشارکت کاهش پیدا می‌کند افزود: اینگونه نیست و میزان مشارکت از آذر ماه سال گذشته ابتدا به صورت دو هفتگی و سپس هفتگی و سه دوز یکبار و در حال حاضر دو روز یکبار مورد سنجش قرار گرفته و بر اساس آمار مشارکت به جز یک یا دو نقطه فراز و فرود در منحنی، یک روند رو به افزایش بسیار ملایم داشته است.

میزان مشارکت تا کنون 48/7 درصد است

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر آمار مشارکت در انتخابات 48/7 درصد پیش‌بینی شده است اظهار کرد: این آمار متعلق به دو مرکز معتبر و قابل اعتماد است که در آن‌ها برخلاف برخی مراکزی که نظرسازی می‌کنند، نظرسنجی علمی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه این آمار ارتباطی با قبل و بعد از چهارم خرداد ندارد افزود: مگر پیش از احراز صلاحیت‌ها مردم گفته بودند که به صورت طوفانی در انتخابات شرکت می‌کنند که بعد از آن کم شود؟

این فعال سیاسی با بیان اینکه باید به روند مشارکت‌ها توجه شود ادامه داد: ادعاها پیرامون عملکرد شورای نگهبان برای آن است که برخی از افرادی که احراز صلاحیت نشدند می‌خواهند بگویند ما مؤثریم در حالی که اینگونه نیست.

نجابت رفتار دولت و عملکرد مدیران و به تعبیر برخی افراد رفتار عامدانه مسئولان دولتی را مانع اصلی مشارکت دانست و اظهار کرد: در شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای وجود دارد که بر اساس آن از سه ماه پیش از انتخابات، هیچ قیمتی نباید افزایش پیدا کند اما در همین مدت دولت بخشنامه‌های مختلفی برای افزایش قیمت مواد غذایی مانند لبنیات را صادر و قیمت‌ها افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت و مسئولان باید متوجه باشند که این اقدامات روی مشارکت مردم تأثیر منفی می‌گذارد ادامه داد: یکی از اقدامات عجیب دولت قطعی برق در ماه گذشته بود که موجب مشکلات و اعتراضات زیادی شد اما در حال حاضر که هوا قطعا گرم‌تر از ماه گذشته است هیچگونه قطعی برقی نداریم.

عامل اصلی کاهش مشارکت مشکلات معیشتی است

وی درباره دلیل اصلی کاهش مشارکت در انتخابات گفت: عامل اصلی کاهش مشارکت، مشکلاتی چون معیشت مردم، بیکاری، دلخوری از افزایش قیمت‌ها و باقی مواری است که دولت چه سهوا و چه عامدانه در محور آن قرار دارد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه من نمی‌خواهم دولت را متهم کنم افزود: اینجا دادگاه نیست که به این موضوع رسیدگی کنیم. ان شاالله دادگاه یک روز باید به مسائلی چون دلایل افزایش قیمت‌ها یا اینکه مشکلی که در بورس اتفاق افتاد برای کسری بودجه دولت بوده یا نه رسیدگی کند.

نجابت با بیان اینکه سرمایه‌گزاران خرد از مشکلات پیش آمده در بورس ناراحتند و زندگی برخی نابود شده است ادامه داد: علت اینکه برخی از مردم در انتخابات شرکت نمی‌کنند این است که افزایش قیمت‌ها زندگیشان را نابود کرده و این افراد هیچ اعتمادی به دولت ندارند بنابراین دلیل اصلی کاهش مشارکت در انتخابات عملکرد دولت است.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه برخی توهم می‌زنند که اگر ما بودیم مشارکت افزایش می‌یافت، درست نیست و نباید آدرس غلط به مردم بدهند زیرا انگشت اتهام در این موضوع به سمت دولت است که باعث شده مردم ناراضی بوده و نشاط اجتماعی کافی برای حضور حداکثری در انتخابات را نداشته باشند. دوست‌داران جبهه انقلاب باید در همین چند روز باقی مانده برای حضور مردم پای صندوق‌های رأی و افزایش مشارکت تلاش کنند.

وی درباره اثرگزاری همه‌گیری کرونا بر میزان مشارکت گفت: بیش از 150 کشور به اشکال مختلف در ایام کرونا اقدام به برگزاری انتخابات کرده و با کاهش جدی مشارکت مواجه بوده‌اند و تنها در دو تا سه کشور کرونا تأثیر چشمگیری بر میزان مشارکت نداشته است.

این فعال سیاسی ایران را از این قائده مستثنی ندانسته و اظهار کرد: کرونا علاوه بر آنکه موجب نگرانی مردم نسبت به سلامتی خود شده، بر کسب و کار مردم تأثیر جدی گذاشته و در نتیجه باعث دلخوری آنها شده است و این موضوع بدون شک بر میزان مشارکت مردم در انتخابات تأثیر می‌گذارد.

شیوه مناظرات باید تغییر کند

نجابت با اشاره به مناظرات تلویزیونی گفت: ما از سال 84 سابقه برگزاری مناظره به شکل‌ها مختلف از جمله دونفره و گروهی را داریم. به طور کلی در دوره‌های قبلی مناظره نه تنها کمکی به تشخیص برنامه و شخص صالح و اصلح نکرد بلکه برخی افراد با شیوه‌های غیراخلاقی، شارلاتان‌بازی، غوغاسالاری و اتهام‌زنی رأی مردم را جلب کردند.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی این شکل مناظره را مطرود دانسته و افزود: در کنار مناظرات، فضای مجازی که هیچ کنترلی بر روی آن وجود ندارد نیز فعال بوده و اتهامات علیه برخی نامزدها پخش شده و این اتهامات در ذهن مردم شکل می‌گیرد درحالی که هیچ فرصتی برای پاسخگویی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه امسال مناظرات شکل محترمانه‌تری نسبت به دوره‌های قبل داشت ادامه داد: هرچند در این دوره در مقایسه با سال‌های قبل اتهام‌زنی و تخریب کمتری صورت گرفت و مناظرات بهتری را شاهد بودیم اما به هیچ وجه مطلوب نبود و باید یک فرمول جدید مخصوص خودمان که اخلاق در آن رعایت شود پیدا کنیم.

این فعال سیاسی ادامه داد: دراین دوره یک قدم به مناظره برنامه‌محور نزدیک‌تر شدیم اما کافی نبوده و هنوز با یک مناظره در تراز نظام جمهوری اسلامی فرسنگ‌ها فاصله داریم.

نجابت با اشاره به برنامه‌های کاندیداها گفت: من معتقدم مردم باید خیلی زودتر از این بازه زمانی انتخابات افراد و تفکراتشان را بشناسند و در این مدت زمان مناظرات تنها می‌توان عناوین را مطرح کرد و کاندیداها نیز عناوین برنامه‌های خود را گفتند اما این موضوع به معنای داشتن برنامه نیست. حتی برخی از کاندیداها در پاسخ به سوال به جای ارائه برنامه به آسیب‌شناسی می‌پردازند در حالی که مردم به دنبال راه حل هستند.

اولویت‌بندی مشکلات مهم‌ترین ویژگی دولت کارآمد است

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی درباره الزامات شکل‌گیری دولت کارآمد گفت: هر کدام از این افراد نسبت به مشکلات یک دسته‌بندی انجام داده و آسیب‌ها را اولویت‌بندی کنند. همه می‌دانند که آسیب‌ها مواردی چون بیکاری، اشتغال، معیشت مردم، رانت و فساد است.

وی افزود: هرچند بیشتر نامزدها هم به این موضوعات پرداخته‌اند اما مهم این است که دولتی سر کار بیاید که بتواند اصل و فرع را از هم تشخیص دهد و به مسائل جزیی و خرد نپردازد. برخی کاندیداها در مناظرات مسئله زنان جوان را نگرانی از حجاب و حریم خصوصی عنوان کردند در حالیکه مسئله اصلی کشور این‌ها نیست بلکه دختران جوان ما نگران تشکیل زندگی، کار آبرومندانه و کرامت نفس هستند.

این فعال سیاسی ادامه داد: برای مثال در حال حاضر زنان خانه‌دار ما به عنوان یکی از اقشار عظیم، فاخر و شرافتمند کشور، نگران وضعیت معیشت خود هستند و درصد بالایی از آن‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی می‌گویند ما رأی نمی‌دهیم زیرا آنها در محور زندگی قرار داشته و کاملا با مخارج زندگی درگیرند و به هیچکدام از خواسته‌ها و آرزوهایشان نرسیده‌اند.

نجابت با بیان اینکه رئیس جمهور باید یک تیم منسجم داشته باشد ادامه داد: این اولویت‌ها نیز باید جزیی و کلی شود و با آدرس غلط دادن مردم را سرکار نگذاریم. برای مثال برخی در حوزه مسائل زنان اصرار دارند که نگرانی زنان جامعه حضور در استادیوم است. من نمی‌گویم رفتن به استادیوم خوب است یا بد اما این موضوع با وجود آنکه ممکن است برای برخی مهم باشد اما مسئله اصلی کشور و توده مردم نیست.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تفاوت افراد در اولویت‌‎بندی‌ها مشخص می‌شود اظهار کرد: کارآمدی پیشینه، تجربه و کارنامه می‌خواهد و روی کاغذ برنامه نوشتن به معنای کارآمدی نیست. به قول یکی از نامزدها ما در کشور برنامه کم نداریم اما هیچکدام اجرا نشده است.

وی با بیان اینکه کشور نیاز به هماهنگی دارد افزود: در هشت سال گذشته هیچگونه هماهنگی نه تنهای میان سران سه قوه بلکه میان وزرا نیز نبود و نمونه آن نام آوردن از «فرهاد دژپسند» وزیر اقتصاد کشور در مناظرات و انتقاد از وی از سوی همتی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =