عوامل مؤثر در بازگشت بورس به مدار صعود کدامند؟

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عوامل تاثیرگذار در بازگشت شاخص بورس به مدار صعودی گفت: در صورت تداوم روند مثبت معاملات بازار و سبزپوشی شاخص بورس تا پایان هفته جاری، می‌توان پیش‌بینی‌کرد که روند صعودی بازار ادامه‌دار باشد و دیگر خطری معاملات بورس را تهدید نکند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، معاملات بورس که از مدت‌ها قبل بر مدار نزولی قرار گرفته بود و زمینه نگرانی و تردید سهامداران برای حضور در این بازار را فراهم کرده بود، پس از مشخص شدن کاندیداهای ریاست جمهوری تا حدودی بهبود پیدا کرد و توانست روزهای امیدوارکننده ای را در این بازار ایجاد کند.

در روزهای پایانی خردادماه و با مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران، معاملات بورس رنگ دیگری به خود گرفت و پر قدرت تر از نخستین روزهای خرداد ماه به روند صعودی ادامه داد.

اکنون با توجه به پایان خرداد ماه و ورود به نخستین ماه از فصل تابستان، سبزپوشی شاخص بورس تداوم دارد و این امر منجر به نگرانی سهامدارانی شده است که روزهای پرنوسانی را در بازار سال گذشته تجربه کردند.

۵ عامل تاثیرگذار در صعودی شدن شاخص بورس

در این پیوند، «عرفان هودی» کارشناس بازار سرمایه امروز (یکشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به عوامل تاثیرگذار در بازگشت رشد به معاملات بورس اشاره کرد و افزود: پایان برگزاری انتخابات و نتیجه آن بی‌تاثیر بر روند بازار و سبزپوشی شاخص بورس نبوده است.

وی اظهار داشت: به‌طور معمول بازارهای مالی تحت تاثیر هر گونه شوکی با تکانه هایی مثبت یا منفی همراه می‌شوند، به عنوان مثال امضای برجام از نظر برخی جوانب با تاثیر مختلف در صنایع همراه می‌شود.

هودی با بیان اینکه ورود رییس جمهوری منتخب برای سکانداری تا چهار سال آینده نمی تواند در روند بازار بی تاثیر باشد، ادامه داد: حجت الاسلام و المسلمین رییسی در کنفرانس مطبوعاتی خود بازارهای مالی و بازار سرمایه را مورد مقایسه قرار داد و به پرداخت مالیات در بازارهایی مانند طلا، سکه و خودرو اشاره کرد که این موضوع باعث اقبال سرمایه گذاران به بازار سرمایه، ورود نقدینگی به این بازار و سبزپوشی شاخص بورس شد.

این کارشناس بازار سرمایه به دیگر عامل تاثیرگذار در بازگشت رشد به معاملات بورس اشاره کرد و گفت: افت شدید ارزهای دیجیتال در بازارهای جهانی در سبزپوشی معاملات بورس بی تاثیر نبوده است، سرمایه هایی که از دی ماه از بورس خارج و وارد رمزارزها شده بود، اکنون دوباره درحال ورود به بورس هستند و نمی توان نقش ورود این منابع مالی به بورس را در تغییر مسیر معاملات بازار بی تاثیر دانست.

وی اظهار داشت: همچنین افت عمده نمادها در بازار سرمایه بی تاثیر در روند صعودی شاخص بورس نبوده است، به جز ١٥٠ نمادی که روز گذشته در صف فروش قفل بودند باقی نمادها به صورت مثبت در حال معامله بودند یا روند منفی آنها نقدشونده بود.

هودی به اصلاح ٨٠ درصدی برخی از نمادها در بازار تاکید کرد و گفت: این موضوع سبب شد تا جریان نقدینگی به سمت نمادهای بزرگ بازار پیش برود، زمانی که جریان نقدینگی به سمت نمادهای بزرگ ورود می‌کند شاخص بورس تحت تاثیر قرار می گیرد و تداوم روند صعودی آن نشان دهنده افزایش اعتماد سرمایه گذاران و ورود دوباره سرمایه مردم به این بازار است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، این پنج عامل جزو عوامل تاثیرگذار بر روند صعودی بازار بودند و توانستند روزهای امیدوار کننده‌ای را در معاملات این بازار رقم بزنند.

پیش بینی روند بازار، وابسته به تداوم روند صعودی شاخص بورس تا پایان هفته

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روند صعودی شاخص بورس در بازار می تواند ادامه‌دار باشد یا خیر، گفت: این مهم در صورت تداوم روند مثبت معاملات بازار و سبزپوشی شاخص بورس تا پایان هفته جاری، قابل پیش‌بینی است.

هودی با بیان اینکه  اکنون نزدیک به ۱۶۰ نماد در بازار در صف فروش قرار دارند که رقم بالایی نیست و به نظر نمی رسد که بیشتر از ٣٠٠ میلیارد تومان باشند، افزود: بهترین راه برای بهبود وضعیت بازار، کمک صندوق های توسعه و تثبیت بازار سرمایه به این نمادها است که در این صورت نقدشوندگی به بازار برمی‌گردد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: اگر صف فروش سهام کوچک بازار با سیاست‌های درست جمع آوری شوند، در این زمان می‌توان پیش بینی کرد که روند بازار تا ٢ یا سه ماه آینده مثبت خواهد بود و سهامداران تا زمان انتصاب وزیر اقتصاد جدید و مشخص شدن موضع گیری ها نسبت به بازار سرمایه می‌توانند نسبت به معاملات این بازار امیدوار باشند.

بورس بهترین محل برای سرمایه گذاری به شرط وجود نگاه بلندمدت

وی خاطرنشان‌کرد: همیشه پیشنهاد کارشناسان به سهامداران، سرمایه گذاری با دید بلندمدت در بورس بوده است، بارها اعلام شده است که در صورت وجود نگاه بلندمدت به بورس این بازار بهترین محل  برای سرمایه‌گذاری خواهد بود.

هودی تاکید کرد: سهامداری که در بازار سرمایه سرمایه گذاری نکند باید به سمت بازارهای موازی پیش برود که در آخر ملزم به پرداخت مالیات خواهد بود، این موضوع باعث شده است تا سهامداران به طور حتم ‌سرمایه‌های خود را وارد بورس کنند.

وی بیان‌داشت: سهامداران باید با دید بلندمدت در سهام شرکت‌های بزرگ اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کنند، اما در صورتی که به دنبال سرمایه بدون ریسک در بورس هستند بهتر است از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد این بازار شوند.

بورس شامل مالیات نمی شود

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در بورس به هر میزان که سهامدار سرمایه خود را وارد این بازار کند و سود از این بازار به دست آورد، مبلغ مورد نظر به هیچ عنوان شامل مالیات نخواهد شد.

وی با بیان اینکه براساس صحبت‌های انجام شده قرار بر ورود معادل ریالی ۱۵۰ میلیون دلار به صندوق تثبیت  بازار سرمایه است که هنوز این اتفاق رخ نداده است، افزود: در صورت این اتفاق سهامدارن با اعتمادی دوباره به این بازار وارد ورود می کنند و زمینه صعود بیشتر شاخص بورس در بازار را فراهم خواهند کرد.

شاخص کل در بازار بورس دیروز  (شنبه، پنجم تیرماه) ۲۰ هزار و ۷۲۸ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۲۳۳ هزار واحد رسید.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

کد خبر: 1100931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =