جشنواره «فیلسوف کوچک» در راه است/ «فبک» کودکان را متفکر می‌کند

معاون فرهنگی سازمان سما گفت: «طرح فلسفه برای کودکان» مانند واکسنی می‌ماند که از هجوم مشکلات فرهنگی و فکری برای دانش ‌آموزان پیشگیری می‌کند.

حجت الاسلام سید وحید معتمدی، معاون فرهنگی سازمان سما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه آزاد اسلامی ایسکانیوز، درباره اهمیت فلسفه برای کودکان در آموزش‌های مدارس سما و طرح فبک گفت: در ابتدا باید مراقب عنوان «فلسفه برای کودکان» باشیم که مراد از  آموزش فلسفه‌های رایج دنیا، اصلاحات و مفاهیم به کودک نیست؛ بلکه قرار است کودکان را متفکر تربیت کنیم و به آنها روش‌های پرورش تفکر و خردورزی را آموزش دهیم. این طرح روش نوین تعلیم و تربیت در دنیا است و در سیستم آموزش و پرورش ما، تحولگرا خواهد بود.

وی افزود: سیستم قدیمی نظام آموزش و پرورش مبتنی بر حافظه‌محوری است و به دانش‌آموزان استقلال داشتن را نمی‌آموزد. در واقع دانش‌آموزان درس‌ها را حفظ می‌کنند و نقشی در کلاس ندارند. همین امر موجب می‌شود که در بزرگسالی، فرد از خود استقلالی نداشته باشد. بنابراین از سال ۱۳۷۸ مقام معظم رهبری بر اهمیت این مساله تاکید کردند و دلسوزان هم به دنبال این طرح رفتند. متاسفانه مانند ایده‌های خوبی که به مرحله ایده و اجرا نمی‌رسند، طرح «فبک» جز در برخی شهرها و مدارس سرنوشت خوبی نداشت.

معتمدی ادامه داد: برخی افرادی که طرح «فبک» (فلسفه برای کودکان) را اجرا می‌کنند، به اشتباه سبک و محتوا را از جوامع غربی گرفته‌اند و در ایران اجرا می‌کنند.

حجت السلام و المسلمین معتمدی با اشاره به وضعیت کنونی طرح «فبک» بیان کرد: این طرح در سال ۱۳۹۸، در معاونت فرهنگی سازمان سما با همکاری موسسه رهش تصویب شد. در همان سال، همه‌گیری کرونا آغاز شد اما بیش از ۱۲۰ دوره به صورت آنلاین برگزار شد و معلمان بسیاری آموزش دیدند. سپس مشکلات بررسی شد، بازخوردها را بررسی کردیم و در تابستان سال جاری، طرح «فلسفه برای کودکان» با ظرفیت هزار نفر معلم دبستانی در همه استان‌های کشور آغاز شد. در دهه هشتاد، این طرح تنها در حدود ۸۰ نفر معلم اجرا شده بود.

معاون فرهنگی سازمان سما درباره مراحل اجرایی طرح «فبک» تاکید کرد: افتتاحیه این طرح هفته گذشته آغاز شد و دوره‌های آن در حال برگزاری است. «فبک» چند مرحله دارد؛ مرحله اول، آموزش معلم‌ها با سرفصل‌هایی از پیش تعیین شده است که برخی از آنها آنلاین هستند و جلسات گفت‌وگو نیز دارند. مرحله دوم، از زمانی آغاز می‌شود که معلم‌ها در مدارس به صورت حضوری به تدریس «فلسفه برای کودکان» بپردازند. البته در تمام این مدت، بازخوردها را از دانش‌آموزان رصد می‌کنیم و پشتیبان معلم‌ها هستیم. مرحله سوم و آخر، قرار است با محتواهایی که ارائه شده، جشنواره‌ای تحت عنوان «فیلسوف کوچک» را برگزار کنیم و نتیجه نهایی در آن زمان مشخص می‌شود. جشنواره «فیلسوف کوچک» برای سال تحصیلی آینده طراحی شده است.

برای هزار  معلم دبستان طرح «فبک» اجرا می‌شود

وی افزود: ظرفیت برای تربیت معلم سازمان سما بسیار است؛ اما اکنون با هزار نفر معلم دبستان طرح «فبک» را آغاز کردیم و در مراحل بعدی قصد داریم دوره اول و دوم دبیرستان را هم وارد این طرح کنیم. طرح «فبک» می‌تواند الگویی برای اجرا در سراسر کشور و تمام مقاطع تحصیلی باشد.  

معتمدی در پایان عنوان کرد: ما احتیاج داریم تا کودکان‌مان را متفکر تربیت کنیم. اهل تفکر بودن بچه‌ها زمینه تربیت در همه ساحت‌های وجود است. اگر بخواهیم کودکی در مسائل اجتماعی، علمی، هنری و غیره رشد کند؛ در ابتدا باید متفکر باشد. «طرح فلسفه برای کودکان» مانند واکسنی می‌ماند که از هجوم مشکلات فرهنگی و فکری برای دانش‌آموزان پیشگیری می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1120014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =