فشار رانت شرکت‌های پیمانکاری به کارگران/ تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی چه شد؟

بلاتکلیفی وضعیت کارگران شرکت‌های پیمانکاری، باعث شده فشار زیادی به آنها وارد شود و صدای بسیاری‌شان درآید.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، مساله ساماندهی کارکنان دولت بعد از ماه‌ها بلاتکلیفی بالاخره در ۱۲ دی ماه امسال در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شد. با این حال، هنوز بعد از گذشت نزدیک به یک ماه به صحن علنی وارد نشده و با ورود بودجه و بررسی آن، به حاشیه رفته است.

نکته جالب اینجاست که گویا سازمان اداری استخدامی خیلی با آن موافق نیست. کما اینکه بعد از تصویب این طرح، از لایحه دیگری با عنوان لایحه جامع حقوق و دستمزد رونمایی کرد. آنطور که گفته می‌شود این لایحه براساس نظام هماهنگ پرداخت و با هدف عدالت در پرداخت در زیرمجموعه دولت، در دستور کار قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید

کارگران همچنان منتظر آمدن طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت به مجلس

هرچه که هست، اصلاحات و تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی حالا مطالبه بسیاری از کارگران پیمانکاری است. بسیاری از آنها شکایت‌هایشان از وضعیت فعلی را برای ایسکانیوز روایت کرده‌اند. یکی از مخاطبان در همین رابطه نوشته است:« چرا باید در یک سازمانی مثل وزارت بهداشت نیروهای شرکتی با حقوق ۳۸۰۰  و بدون هیچگونه امتیازات رفاهی اعم از وام، اضافه کار، کارانه با ساعت کاری خیلی فشرده ۱۹۲ ساعت در ماه همراه با استرس و امنیت شغلی پایین و خیلی درگیری‌های دیگر که مربوط به بخش و پست سازمانی در رده مثلا تاسیسات و…. دریک اتاق با یک نیروی قراردادی یا پیمانی با همان نوع کار اما با حقوق بالای ۸ تومن و کل امتیازات باهمدیگر دریک اتاق دریک پست مشابه کار کنند؟ آیا این عدالت و انصاف است؟»

مخاطب دیگری گفته است:« این اشخاصی که مخالف طرح حذف پیمانکاری هستن، حاضرند بیایند حقوق یک گارگر را بگیرند؟ چرا به فکر کارگرهای بدبخت نیستید تا کی امنیت شغلی نداشته باشیم لطف کنید طرح سامندهی کارگران دولت را اجرای کنید.»

مخاطب دیگری که ادعا کرده از پرسنل وزارت نیروست، نوشته است:« خواهشا این طرح هر چه زودتر به صحن مجلس بیاید وتصویب شود وهزاران کارمند وکارگر از تشویش ذهن رهایی یابند وبعضی از دوستان هم در امور استخدامی کشور که دنبال سنگ اندازی هستند خیالشان از تصویب این طرح راحت شود.»

مخاطب دیگری در واکنش به مخالفت رئیس سازمان استخدامی با این اصلاحات نوشته است:« چرا رئیس سازمان با این طرح مجلس که قرار است وضعیت این نیروهای شرکتی را تعیین تکلیف کند مخالف است؟»

یکی دیگر از مخاطبان عنوان کرده است:« پیمانکارها به صورت علنی نصف پولی که حق واقعی کارگر یا کارمند است، برمی دارند. کارگر هیچ امنیت شغلی ندارد. نیروهای خرید خدمات صداوسیما هم یکی از همین موارد است.»

از قانون استفاده اشتباه شده است

اما ضرورت تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی چقدر است و چرا اینقدر مورد شکایت کارگران قرار گرفته است؟ حمید حاج‌اسماعیلی کارشناس بازار کار در این رابطه به ایسکانیوز گفت: این مساله سال‌های سال است که جریان دارد. دلیل اصلی آن هم استفاده‌هایی است که از یک ماده قانون مدیریت خدمات کشوری شده است. مجلس در این ماده به دولت اجازه می‌دهد تا بخشی از خدمات را از بخش خصوصی، شهرداری‌ها و دیگر بخش‌ها بگیرد.

وی عنوان کرد: ریشه اصلی شرکت‌های پیمانکاری در خود قانون مدیریت خدمات کشوری است. یک استفاده اشتباه از این قانون شده و تعداد زیادی از شرکت‌های پیمانکاری به واسطه این اشتباه ایجاد شده‌اند. به همین خاطر فشار زیادی در طول دو دهه گذشته به کارگران وارد شده است. حتما باید اصلاحاتی در مورد این قانون صورت گیرد. توسعه‌ای که در بخش پیمانکاری شکل گرفته در بسیاری از موارد غیرقانونی است. قانون چنین اجازه‌ای نمی‌دهد که در همه بخش‌ها کارها را به پیمانکار واگذار کنیم. البته نظارت‌های ضعیفی که در این بخش صورت گرفته، باعث تضعیف حقوق کارگران شده و بخشی از مشکلات اداری را هم ایجاد کرده است.

حاج اسماعیلی گفت: فکر می‌کنم شرایط کارگران بغرنج‌تر از این حرف‌هاست. دولت به دلیل محدودیت‌هایی که در ردیف استخدامی برای جلب نیروی کار دارد به سمت این مساله رفته که کارگرانی را به صورت موقت استخدام کند و حقوق‌های کمتری به آنها بدهد. خیلی از مزایایی که کارمندان استفاده می‌کنند، به این کارگران پیمانکاری اختصاص نمی‌یابد. پرداخت دوگانه به کارمندانی که کاری مشابه دارند، بی‌عدالتی جدی و شفاف در وزارتخانه‌هاست و دولت باید خودش اینها را ساماندهی کند.

جلوی سوءاستفاده از حقوق کارگران را بگیرید

این کارشناس بازار گفت عنوان کرد: در ماه ۱۸۸ قانون کار هم نیازمند اصلاح هستیم چون در این ماده مشمولان قانون کار به گونه‌ای تعریف شده‌اند که بخش زیادی از کارمندان از حقوق اصلی خود محروم می‌شوند. چون نه به طور کامل کارگر تلقی می‌شوند و نه کارمند. به لحاظ قانونی هم وظیفه دولت است و هم مجلس، که به این مورد رسیدگی کنند و قانون را مورد بازنگری قرار دهند.

وی تاکید کرد: قانون مدیریت خدمات کشوری در خصوص واگذاری کارها به بخش خصوصی هم باید بازنگری شود. چون این مورد زمینه‌ای برای ایجاد شرکت‌های خلافکار می‌شود که از حقوق کارگر سوءاستفاده می‌کنند. اغلب هم شرکت‌هایی هستند که از رانت و رابطه برخوردارند و این امتیازها را از دولت می‌گیرند و همه موفق به این کار نمی‌شوند. اینها افرادی را در بدنه دولتی دارند که این قراردادها را برایشان می‌بندند. آنچه که شرکت‌های پیمانکاری انجام می‌دهند، پیش از این در خود دولت انجام می‌شد. الان تنها بخشی از حقوق کارگر به جیب این پیمانکاران می‌رود. یعنی کارگر تاوان شرکت‌های پیمانکاری را در عرصه فعالیت‌های دولتی می‌پردازد.

وی تاکید کرد: به هیچ وجه این قانون برای مدیریت هزینه‌ها در بدنه دولت موثر نبوده است. چون پیمانکاران از این محل سوءاستفاده و حقوق کارگر را تضعیف کرده‌اند. فکر می‌کنم وقت آن رسیده که دولت این کارها را انجام دهد و اعتنای بیشتری به نیروی کار و حقوق آنها کند. وقت آن رسیده که این دوگانگی در پرداخت دستمزدها که میان کارگران و کارمندان وجود دارد بازنگری شود. شرایط می‌تواند در آینده به گونه‌ای تغییر کند که جلوی پیمانکاری در کارهای تخصصی را بگیریم. شرکت‌های پیمانکاری بر اساس برداشتی که من از قانون مدیریت خدمات کشوری دارم، قرار بود فقط در بخش‌های خدماتی مثل نظافت، آشپزخانه، حمل و نقل و مواردی شبیه به این، وارد شوند. اما حالا شرکت‌های پیمانکاری وارد بخش های فنی مهندسی و بهداشت و درمان شده‌اند که سلامت مردم درگیر آن است.

پیمانکار به دنبال سود است

حاج اسماعیلی عنوان کرد: وقتی تامین سود برای پیمانکار در چنین حوزه‌هایی مطرح باشد، قطعا سلامت مردم و کارهای فنی و مهندسی که باید استاندارد لازم داشته باشد، آسیب می‌بیند. ورود شرکت‌های پیمانکاری به کارهای تخصصی و بهداشت و درمان منع قانونی دارد ولی سال‌هاست که این اتفاق می‌افتد.

وی گفت: به نظرم اصلاح این قانون تا آخر سال به نتیجه نمی‌رسد. اما در صورت انجام، به بهبود این روند کمک موثری خواهد کرد تا روند نابسامان فعلی در کشور اصلاح شود. فکر می‌کنم این اصلاحات از طریق آنچه دولت در اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری برای یکپارچگی دنبال می‌کند، راحت‌تر به نتیجه می‌رسد.

به گزارش ایسکانیوز، با توجه به بررسی جزئیات بودجه در کمیسیون‌های مجلس به نظر نمی‌رسد که خیلی بتوان به نهایی شدن آن در سال جاری امید داشت. با این حال، کارگران هنوز هم چشم امیدشان به این است که در سال جاری وضعیت‌شان روشن شود و از بلاتکلیفی و آنچه به اعتقاد خودشان بی‌عدالتی است، خارج شوند.

کد خبر: 1127168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 14
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      3 0
      سلام پیمانکاری اینقدر نفع داره که دلشون نمیاد بزارن کنار یه کم به فکر کارگران باشید ۴۳ سال از این انقلاب میگذره نباید این پیمانکاری برداشته بشه بابا تورا به خدا دیگه بسه چرا یه نفر بیاد میلیارد ببره اما کارگران استفاده کنند
    • مهدی موعود IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      2 0
      من ۴سال تامین نیروتو شهرداری ن کار میکردم بعد به لطف دولت روحانی به مدت ۸سال حجمی شدیم که ۲۰۰ساعت اضافه کار میکنیم که با حق اولاد سنوات عیدی بن حق مسکن حق ایاب ذهاب و.....فقط ۴۵۰۰میگیرم بدون اضافه کار بعد یه کارمند رسمی که پشت میز نشسته وهیچ کاری نمیکنه ماهی ۱۸میلیون میگیره این هست عدالت علی در جامعه ای به ظاهر اسلامی؟؟؟؟
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      3 0
      یعنی از صد درصد اونایی که با پیمانکار کار میکنن 99درصدشون زیر خط فقرن به جرات می‌توان قسم خورد که این پیمانکاران تو مملکت چنان ریشه کرده که حرف رئیس جمهور رو هم قبول ندارن به خدا قسم تمام پرسنل بیمارستان که همش با جون مردم سر وکار دارن شرکتی هستن خب اون بدبخت پرستار که با چند دلقاز حقوق میگیره آیا اون میخواد با دل وجون کار کنه شمارو بخدا با حذف این پیمانکاران به کارگران امید بیشتری بدین تا با خیال راحت کار بکنن
    • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      2 1
      سلام به نظر من وقتی کارگر خیالش ازبابت معیشت وامنیت شغلی راحت بشه میره دنبال فرزندآوری بیشتر ویکی ازمعضلات کشور هم حل خواهدشد خیلی از گرفتاریهای دولتها توی دل همین کارهاست یه بازی برد برده
    • مهدی IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      1 0
      سه ماهه که ما شاتدان سالیانه داریم صبح ساعت ۷میریم ۸شب برمیگردیم استادکار درجه یک شرکتم باحقوق اداره کار هرچی هم میریم میگیم پایه حقوقمون درست کنید میگن نمیصرفه همین که هست سه ماه حتی یه جمعه هم نموندیم تو خونه عدالت اجتماعی
    • مهدی IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      3 0
      سلام علیکم چرا باید در یک سازمانی مثل وزارت بهداشت نیروهای شرکتی با حقوق 3،800 بدون هیچگونه امتیازات رفاهی اعم از وام، اضافه کار، کارانه وحتی فوق العاده ویژه با ساعت کاری خیلی فشرده 192 ساعت در ماه همراه با استرس و امنیت شغلی پایین و خیلی درگیری های دیگر که مربوط به بخش و پست سازمانی در رده مثلا تاسیسات و…. دریک اتاق با یک نیروی قراردادی یا پیمانی با همان نوع کار اما با حقوق بالای 8تومن و کل امتیازات باهمدیگر دریک اتاق دریک پست مشابه کار کنند آیا این عدالت و انصاف است
    • یاسر گرشاسبی از بوشهر کارگر شهرداری IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      1 0
      سلام خدمت دوستان، عرض کنم بنده و همکارانم باید تاوان چه کاری بدهیم باور بفرمایید دیگر کارد به استخوان رسیده بنده و همکارانم هنوز از شرکت حقوق برج ۱۰نگرفته ایم و هیچ کس پاسخگو نیست تو را به هر کس که میپرستید واقعا در مضیقه ایم مارا نجات دهید ببخشید که این حرف را میگویم گاهی وقتها دلم میخواهد جلوی شهرداری خودم را حلق آویز کنم تا کی شرمنده زنو بچه باشیم ان هم در نظامی که دم از خون شهدا میزنند سازمان امور استخدامی دلسوز کارگر نیست دلسوز جیب مبارکشان هستند عاجزانه خواهش میکنم از مسئولین بخواهید که مارا نجات دهند و من اله توفیق
    • عمران عزیزی IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      4 0
      سازمان امور استخدامی زیر نظر دولته و از دولت اقای رییسی انتظار عدالتی که وعده داده رو داریم.همین. اینایی که برا حقوق کارگر تصمیم میگیرین اول باید حداقل یک ماه با این حقوق زندگی کنن بعد برن پشت میزاشون تصمیم بگیرن
    • علی IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      0 0
      دستگاههای مجریه و مقننه باید این لایحه تبدیل وضعیت کارگران را تصویب کند و تمامی کارگران را ازاین وضعیت نجات دهد و اعتماد کارگران را جلب کنید بیشترین کار مملکت به دوش کارگران هست کارگران را ازاین نابسامانی و بی عدالتی تورا به آن خدا که میپرستی نجات دهید
    • 09160613292 IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      1 0
      آقایان مسئولی که نماینده کارگر بدبخت بیچاره هستی چرا هیچ نظارتی درمورد پیمانکارانی که سوء استفاده میکنن از حقوق چرا هیچ کاری انجام نمیدی فقط بگید اسلامی فکر کنم خودتان هم با این پیمانکار شریک هستید ولاه فشار بر سر قشر کارگر بدبخت با 3 تا بچه چطوری داوام بیاریم
    • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      0 0
      سلام بنده نزدیک ده ساله که توی شهرداری کارگر فضای سبزم وتاکنون زیرنظرپیمانکار کارمیکنیم تاالان نه تنها وضعیت معیشت بهتر نشده بلکه خیلی خیلی بدترشده چون الان توی برج یازده هستیم وحقوقی که‌ قراره بهمون بدن مال برج پنج هست اونم اگه بدن دیگه واقعا بریدیم چون‌ احتمال داره اين شغلو رهاکنم برم گدایی کنم اینجوری بهتره چون‌ مسئولین اثلا به‌ فکر کارگران نیستن چون اگه بودن توی اين ده سال یه اتفاقی می‌افتاد پس‌ خوش‌ به حال پیمانکاران شب وروزتان خوش
    • IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      0 0
      درکل وزارت نیرو نباید پیمانکار داشته باشه چون خودش درآمد زا هست مثل آب و برق حجمی و شرکتی واسع جاهایی که میخواد طرح اجرا بشه مثل اجرای لوله گذاری پیمانکار مناقصه بزارن هرکی برنده شد بدن اون یا لوله گزاری گاز یا طرح عمرانی جاده سازی . ساخت ساز مسکن مهر اینها پیمانکاری استفاده میشه اما در ادارات برق . اب نیاز به پیمانکار نیست چون این ادارات با کلی نیرو میتواند راحت تمامی نیروهای خود را تبدیل وضعیت کند و راحت حقوق مزایا را پرداخت کند هزینه دستمزد نیرو از نصب و فروش انشعاب واگزاری آب . پرداخت قبض آب مردم این هزینه ها جم شده و مبلغی بابت دستمزد نیرو پرداخت حق بیمه فقط سوال اینجاست چرا وزارتخانه با ورود پیمانکاران موافق هست چرا با حذف موافقت نمیکند الان حقوق نیروها به راحتی پرداخت میشه از کجا خزانه پرداخت میشه اونم بصورت کامل به پیمانکار. داده میشه و پیمانکار آنگار ارث اونه راحت سر تح این دستمزد زده و پرداخت می‌کنه و الان مدیرانی هستن که میگویند اگه پیمانکاری ورداشتع بشه من خونه پسرم یک طبقه مونده یا مخارج تحصیل فرزند یا یا و اما اگر های دیگر هستن مسعولینی تو ادارت که از همین پیمانکاران تام
    • IR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      0 0
      اگه پیمانکاری حذف بشه :اول امنیت شغلی . دوم بیکاری از ۱۰۰به صفر میرسه . سوم خیال کارگر از کارکرد ن با دل جون دستمزد نیرو سر وقت و کامل پرداخت میشه جاهایی مثل وزارت نیرو نیاز به پیمانکار. وجود داشته باشه چون خودشون درآمد زا هستن آب و فاضلاب با فروش انشعاب و گرفتن پول آب ماهانه از مردم درآمد خودشو داره یا اداره برق با فروش انشعاب برق و گرفتن پول برق از مردم درآمد خودشو داره و هیچ وقت از بابت پول خزانه این دو خالی نمیشه چرا یه نیرو با سابقه ده سال به بالا مدرک لیسانس هنوز شرکتی بمونه چون قانون نیست و بند پ تو جامعه جا افتاده الان کسانی ایثارگری داشتن تبدیل وضعیت شدن کسانی هم که نداشتن هیچ الان. هیچ نیرو کار جرات به داشتن فرزند دوم ندارع تورم بالا دستمزد پایین و نبود امنیت شغلی باعث اینها اگه کارگرها رسمی بودن یا پیمانی بودن راحت همه فرزند دوم که هیچ سوم چون حقوق نیرو سروقت پرداخت می‌شد ترس از اینکه ای خدا آیا سال بعد شرکت جدید میاد تعدیل نخورع بما یا واسع گرفتن وام چون شرکتی هستن کسی نامه نیرو شرکتی رو قبول نمیکنه واسه هر چیزی ازت میپرسن رسمی بگی شرکتی بهانه میارن واسه گرفتن وام
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      0 0
      چرا نظارتی روی چند ماه حقوق عقب افتاده و عیدی و پایان کار از سال ۱۴۰۰ تا الان اردیبهشت ۱۴۰۱ و نیروهای شرکتی کادر بهداشت توسط پیمانکاران انجام نمی شود پس کی این حقوق های عقب افتاده و در کنار آن پرداختی های ناقص پرداخت خو اهد شد