طب سنتی/ بارهنگ چیست و چه خواص درمانی دارد؟

بارهنگ گیاهی است که از فواید و خواص های فراوانی برخوردار است، گیاه بارهنگ برای سلامت و زیبایی بسیار مفید می باشد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، بارهنگ علف چندساله با توزیع جهانی است که در حدود ۲۵۰ گونه وجود دارد که به طور گسترده توزیع شده اند و خیلی خوب رشد می کنند تولید عمده آن ۱۳۰۰۰ تا ۱۵،۰۰۰ دانه است و گزارش شده است که دانه ها تا ۶۰ سال در خاک باقی خواهند بارهنگ ۲،۵۰۰ تا ۱۰،۰۰۰ دانه تولید می کند و بذر نسبتا کوتاه تری دارد.برگ های تازه ی بارهنگ، خواص ضدباکتریایی قوی دارند به همین جهت، برای التیام زخم ها، جراحت ها و سطوح ملتهب و آزرده ی بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص سلامت و زیبایی بارهنگ برای پوست و مو

درمان آفتاب سوختگی :

عصاره برگ های تازه بارهنگ را خارج کرده و آن را روی موضع آسیب دیده بمالید. هم چنین می توانید با خرد کردن این برگ ها با آب سرد برای منافع مشابه ضماد بسازید در حالی که طبیعت ضد التهاب آن سوزش و جوش ، خارش را تسکین می دهد.

بارهنگ برای درمان نیش حشرات :
عصاره این برگ ها شامل عناصر ویژه ای است که خارش، التهاب و درد مرتبط با گزش حشرات و زنبور را کاهش می دهند. در نتیجه درد پوست را تسکین می دهد.

بارهنگ برای کمک به درمان فوری زخم ها:
مواد تشکیل دهنده در گیاه برگی ، خاصیت میکروب کشی و ضد باکتری دارد. در نتیجه وقتی روی زخم ها به طور روزانه زده می شود این گیاه به کشتن میکروب ها کمک می کند و ترمیم سریع تر انجام می شود و سنتز سلول های پوست را تحریک می کند.

بارهنگ برای درمان جای زخم:
ترکیبی از فلفل قرمز،کامفری و عصاره برگ بارهنگ فرآیند بازسازی پوست را تقویت می کند. این امر به نوبه خود جای زخم را روی پوست به خاطر جراحات و لکه ها کاهش می دهد.

بارهنگ برای درمان آکنه و روزاسه:
بیماری التهابی پوست مانند آکنه و روزاسه از کاربرد موضعی این عصاره گیاهی خنک بهره مند می شوند. علاوه بر تسکین التهاب و جلوگیری از عفونت، این گیاه با القای درمان سریع تر و بازسازی سلول های پوست، از زخم شدن پوست جلوگیری می کند.

بارهنگ برای از بین بردن لک :
همانطور که در بالا ذکر شد این گیاه خواص ضد التهابی دارد. مطالعات نشان می دهد که می توان از این روش به عنوان مکمل استفاده کرد، به خصوص اگر یکی از آن ها جوش یا آکنه داشته باشد تا لکه ها را پاک کند و پوست را درخشان نگه دارد.

فواید بارهنگ برای سلامت مو :
بله!بارهنگ برای موها خوب است! در اینجا برخی فواید بارهنگ برای موها آورده شده است:

بارهنگ برای شست و شوی مو:
بارهنگ می تواند برای شست و شوی مو استفاده شود یک ترکیب رشته ای این گیاه همراه با یک قاشق چای خوری سرکه سیب و کمی آب در صورت نیاز برای شست و شوی مناسب مو خوب است.

بارهنگ برای کمک به از بین بردن شوره سر:
این گیاه درمانی موثر برای شوره و پوسته پوسته شدن از زمان های بسیار دور بود خاصیت ضدعفونی کنندگی و ضد میکروبی این گیاه پوست سر را از عفونت و شوره سر محافظت می کند.

فواید سلامتی بارهنگ:
بدن سالم یک بدن زیبا است! بارهنگ فواید برای سلامتی دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

بارهنگ مناسب برای کودکان :
عصاره برگ های بارهنگ را با روغن بادام شیرین و موم مخلوط کنید این ترکیب می تواند به عنوان پادزهر موثر برای پوشک و نیزپشه گزیدگی برای کودکان مورد استفاده قرار گیرد تکه ای یخ را در برگ قرار دهید و از آن برای ماساژ دادن پوست کودک استفاده کنید این کار تضمین می کند که پوست عاری از قرمزی و التهاب است همچنین انعطاف پذیری و نرمی پوست را افزایش می دهد.

بارهنگ برای درمان اختلالات تنفسی:
مطالعات نشان می دهد خاصیت ضد التهابی این گیاه باعث تسکین التهاب مجاری تنفسی و مجاری برونشیتی در سرماخوردگی، برونشیت و انفلانزا می شود دوز ایده آل آن یک قاشق چایخوری این عصاره دو بار در روز است یک فنجان چای بارهنگ برای تسکین غشا مخاطی مناسب است.

بارهنگ برای درمان مسمومیت خونی:
درمانی موثر برای مسمومیت خونی ارائه می کند می توانید از آن به طور روزانه به عنوان ضماد یا چای استفاده کنید تا از مزایای آن بهره ببرید.

بارهنگ یک ادرار آور طبیعی:
بارهنگ درمانی طبیعی برای بیماری های التهابی مثانه و کلیه ها می باشد. ادرار اور طبیعی و مسکن است و ادرار کردن مکرر را ممکن می سازد در نتیجه سموم را از کلیه ها و مثانه پاکسازی می کند همچنین در تسکین آماس در مسائل مختلف سلامتی نیز موثر است هم چنین می تواند به عنوان درمانی موثر برای خیس کردن بس تر کودکان به کار رود.

بارهنگ برای جلوگیری از خونریزی:
خاصیت قابض این گیاه می تواند در مورد خونریزی کوچک مورد استفاده قرار گیرد. فقط برگ آن را بجوید و یا خمیر آن را روی موضع خونریزی قرار دهید.

بارهنگ مناسب برای دستگاه گوارش:
یک فنجان چای بنوشید و یا از برگ های آن در سالاد استفاده کنید تا التهاب معده را تسکین دهید هم چنین به بهبود دستگاه گوارشی و حتی مبارزه با یبوست در یک روش سالم کمک می کند. درمان موثر برای اسهال، برگ بارهنگ درمانی موثر برای زخم معده، سوهاضمه، و اسهال خونی است.

خواص ضد سرطانی بارهنگ :
ماهیت ضد التهاب این گیاه کاملا مشخص است این امکان را می دهد که به عنوان عامل ضد سرطانی و ضد توموری نیز عمل می کند. بارهنگ رشد سلول های سرطانی و تومور را سرکوب می کند و در نتیجه در تسهیل و جلوگیری از شیوع این بیماری بدخیم بسیار کارآمد است.

بارهنگ مفید برای افراد چاق :
این گیاه دارای خواص ادرارآور است و سموم را دفع می کند هم چنین ویژگی هایی دارد که به مهار دردهای گرسنگی تا حد زیادی کمک می کند. تنها ۳ گرم این گیاه با ۲۵۰ میلی لیتر آب در نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی حداکثر سه بار در روز اشتها را محدود می کند.

بارهنگ برای درمان بیماری سل و سیفیلیس:
این گیاه می تواند هم به صورت خارجی و هم به صورت داخلی برای درمان بیماری سل و سیفیلیس مورد استفاده قرار گیرد.

مراقبت های بهداشتی و عروقی:
مطالعات نشان داده اند این گیاه پتانسیل کاهش سطح تری گلیسرید را دارد و آن ها را تحت مقادیر مورد نیاز نگه می دارد. هم چنین مشهور است که کلسترول بد را کاهش داده، کلسترول خوب را بهبود می بخشد و تعادل بین این دو را حفظ می کند. وقتی همه این عناصر تحت کنترل هستند، ریسک بیماری های قلبی - عروقی کاهش می یابد.

این گیاه به ندرت واکنش منفی می دهد و کاملا ایمن است که مورد استفاده قرار گیرد با این حال، همیشه مطمئن شوید که از مقدار توصیه شده برای به دست آوردن بیش ترین فواید سلامتی پیروی می کنید.

بارهنگ برای یبوست :
دانه های بارهنگ برای در درمان یبوست مزمن موثر هستند این دانه ها برای نرم کردن مدفوع بعد از عمل جراحی راست روده ، در طول دوران بارداری، یا افراد مبتلا به بواسیر و آنهایی که شکاف مقعد دارند مورد استفاده قرار می گیرد. هم چنین در درمان سندروم روده تحریک پذیر ، اسهال خونی و اسهال موثر است.

۱۰ گرم از این دانه ها را در حدود ۱۰۰ میلی لیتر آب بریزید پس از این که این کار را کردید، حداقل ۲۰۰ میلی لیتر آب را بنوشید. بدون آب کافی، این دانه ها وقتی خورده می شوند گلو را مسدود می کنند و یا باعث انسداد می شوند و می توانند شما را خفه کنند.

بارهنگ برای دیابت:
بارهنگ ممکن است به کنترل قند خون خود نیز کمک کند فیبرهای محلول در آب می توانند بعد از صرف غذا، سطح قند خون و میزان جذب کربوهیدرات را کاهش دهند. مطالعه ای نشان داد زمانی که مردان با دیابت نوع ۲ به مدت ۸ هفته ۵.۱ گرم بارهنگ روزانه مصرف می کنند سطح قند خونشان بهبود می یابد.

بارهنگ برای زخم معده:
مدتهاست از بارهنگ برای درمان زخم معده نیز استفاده می کنند مطالعات نشان داد که در واقع دارای خواص ضد التهابی است معتقدند که اثرات ضد التهاب بارهنگ برای افرادی که زخم معده دارند مفید هستند.

با توجه به روش های سنتی، برگ های خشک شده با عسل با معده خالی برای کمک به زخم معده خورده شود.

منبع: نمناک

انتهای پیام/

کد خبر: 1130480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =