تاثیر افزایش دستمزد کارگران بر قیمت لبنیات

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی گفت: هر سال دولت برای جبران کسری توان خرید کارگران و کارکنان، ابتدای سال حقوق و دستمزدها را افزایش می‌دهد. امسال نیز دستمزدها حدود ۵۷ درصد افزایش یافته است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سید محمدرضا بنی طبا با بیان اینکه قیمت محصولات لبنی تا درب کارخانه متاثر از چهار متغیر است، گفت: این متغیرها شامل حقوق و دستمزد، قیمت شیرخام، هزینه‌های بسته بندی و هزینه‌های سرباری چون آب، برق و گاز و... است.

بیشتر بخوانید: بخشنامه تعیین حداقل مزد کارگران در سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد

وی ادامه داد: هر سال دولت برای جبران کسری توان خرید کارگران و کارکنان، ابتدای سال حقوق و دستمزدها را افزایش می‌دهد. امسال نیز دستمزدها حدود ۵۷ درصد افزایش یافته است. دستمزد نیز یکی از پارامترهای تعیین قیمت در صنایع مواد غذایی از جمله صنعت لبنیات است و تغییر آن طبیعتا در قیمت تمام شده محصولات اثرگذار خواهد بود.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده افزایش ۵۷ درصدی دستمزد بیش از ۵ درصد بر قیمت محصولات لبنی اثر می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه دولت در فروردین ماه همه تولیدکنندگان‌ را ملزم به رعایت افزایش دستمزد می‌کند اما اصلاح قیمت نهایی محصولات را به تاخیر می‌اندازد، اظهار کرد: به طور مثال سال گذشته دستمزدها در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۰ درصد افزایش یافت، ولی قیمت محصولات لبنی در مردادماه اصلاح شد. یعنی زمانی که سایر متغیرها هم گران شده بودند. در نتیجه افزایش یکباره قیمت‌ها شوک سنگینی به جامعه وارد کرد.

بنی‌طبا تصریح کرد: درخواست داریم دولت اجازه دهد ۵ درصد به  قیمت محصولات لبنی اضافه شود تا ضمن جلوگیری از فشرده شدن فنر قیمت در صنعت و وارد شدن ضرر و زیان  به شرکت‌ها، قیمت‌ها نیز پلکانی افزایش یابد و فشار کمتری به مردم وارد شود.

وی با بیان اینکه جلوگیری از افزایش قیمت محصولات لبنی تبعات بسیاری دارد و افزایش چند برابری را به یکباره به جامعه تحمیل خواهد کرد، گفت:حاشیه سود صنعت بسیار پایین است و اگر قیمت‌ها اصلاح نشود با فشار هزینه‌ها و تعطیلی کارخانه‌ها مواجه خواهیم شد.

 به گفته وی برخی از مقامات دولتی در صحبت‌های خود همواره بر این موضوع تاکید دارند که قیمت‌ها نباید افزایش یابد. طبیعتا با حذف ارز ترجیحی این مهم ممکن نیست و بازار جور دیگری خواهد بود. باید واقعیت‌ها را بپذیریم و برای آن برنامه داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که با افزایش قیمت محصولات لبنی این اقلام از سفره بسیاری از مردم حذف خواهد شد؟ گفت: دولت بایستی قدرت خرید مصرف کننده را افزایش دهد و این موضوع در اختیار تولیدکنندگان نیست. همچنین سیاست‌گذاران باید رویکردهای کلان را به نحوی تغییر دهند  که مردم  توانایی خرید خود را از دست ندهند. از طرفی باید توزیع شیر رایگان در مدارس مجددا از سر گرفته شود.

سخنگوی انجمن‌ صنایع فرآورده‌های لبنی در پایان گفت: دولت می‌تواند در ازای حذف یارانه‌ای زنجیره تولید مستقیما به مصرف کننده یارانه دهد که در این‌ راستا بایستی دهک‌های کم درآمد شناسایی و به آنها بن کارت‌های اقلام اساسی تعلق گیرد تا این اقشار بتوانند با قیمت‌ مناسب کالای مورد نیاز خود را خریداری‌ کنند. یارانه نقدی دولت ممکن است به جامعه هدف نرسد، ولی بن کارت قطعا در راستای حمایت از اقشار کم درآمد موثر خواهد بود.

۵ درصد به ازای افزایش دستمزدها به قیمت لبنیات اضافه شود

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کد خبر: 1133518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =