نظام‌ آموزش عالی ایران در جهان چه جایگاهی دارد؟ + نمودار

بررسی‌ها نشان می‌دهد نظام آموزش عالی ایران در ۵ سال گذشته توانسته رتبه ۴۷ و ۴۸ جهانی را کسب کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، رتبه‌بندی یورو ۲۱ نظام‌های ملی آموزش عالی جهان را با یکدیگر مقایسه می‌کند. بر اساس این نظام رتبه‌بندی، نظام آموزش عالی شاخصی کلی تلقی می‌شود که بر توسعه اقتصادی و فرهنگی یک کشور تاثیرگذار است. از طرفی این نظام رتبه‌بندی منجر به افزایش اهمیت ساخت محیط آموزشی با کیفیت‌تر برای توسعه فرهنگی و اقتصادی، فراهم کردن محیط با کیفیت برای تحصیل دانشجویان و کمک به موسسه‌ها برای جلب توجه جهانی خواهد شد.

شاخص‌های اصلی این رتبه‌بندی شامل منابع با وزن ۲۰ درصد، محیط با وزن ۲۰ درصد، پیوند با وزن ۲۰ درصد و برون‌داد با وزن ۴۰ درصد است. در شاخص منابع هزینه‌کرد دولت و هزینه کرد کلی از تولید ناخالص داخلی برای موسسات آموزش عالی، سرانه هزینه موسسه‌های آموزش عالی برای هر دانشجوی تمام وقت نسبت به برابری قدرت خرید دلار آمریکا، هزینه کرد موسسه آموزش عالی برای تحقیق و توسعه به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی، هزینه‌کرد موسسه‌های آموزش عالی ببرای تحقیق و توسعه به ازاری هر فرد در برابری قدرت خرید دلار آمریکا ارزیابی می‌شود.

شاخص محیط بر اساس سنجش نسبت دانشجویان زن در آموزش عالی، نسبت اعضای هیئت علمی زن در آموزش عالی، نسبت کیفیت داده، ارزابی کیفی فضای سیاست‌گذاری و کیفیت نظام آموزش عالی صورت می‌گیرد. شاخص پیوند شامل نسبت دانشجویان خارجی در آموزش عالی، نسبت مقاله‌های پدید آمده با همکاری یک پژوهشگر خارجی، شاخص رویت پذیری وبومتریکس، تبادل دانش بین صنایع و دانشگاه‌ها و نسبت آثار پژوهشی پدید آمده با همکاری صنعت است.

در شاخص برون‌داد شمارکل آثار پژوهشی موسسه‌های آموزش عالی، سرانه انتشار آثار پژوهشی، تاثیر مقاله‌های منتشر شده با «تاثیر استنادی نرمال شده بر پایه زمینه علمی»، ژرفای دانشگاه‌های جهان تراز در کشور، ممتازی بهترین دانشگاه‌های کشور، نسبت نام نویسی واجدان تحصیل در دانشگاه‌ها، نسبت جمعیت ۲۵ تا ۶۴ ساله دارای مدرک دانشگاهی در کشور ، شمار پژوهشگران تمام وقت در کشور در هر میلیون جمعیت و میزان وارونه نرخ بیکاری در بین دانش‌آموختگان دانشگاه ۲۵ تا ۶۴ ساله تقسیم بر نرخ بیکاری افراد با تحصیلات بیشتر از متوسطه است. ایسکانیوز در ادامه جایگاه نظام آموزش عالی را در جهان و منطقه بررسی کرده است.

نظام‌ آموزش عالی ایران در جهان چه جایگاهی دارد؟

نمودار زیر رتبه بین‌المللی نظام آموزش عالی ایران را در ۵ سال گذشته نشان می‌دهد:

نظام‌ آموزش عالی ایران در جهان چه جایگاهی دارد؟ + نمودار

در آخرین رتبه‌بندی نظام‌های ملی آموزش عالی، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و ترکیه رتبه اول تا سوم را در منطقه کسب کرده‌اند و ایران توانسته رتبه ۴ منطقه و رتبه ۴۷ جهانی را کسب کند.

در سال ۲۰۱۹، ۲۰۱۸، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶ نیز ترتیب کشورهای برتر منطقه مشابه سال ۲۰۲۰ بوده است؛ با این تفاوت که رتبه ایران در جهان یک پله افزایش یافته و از ۴۷ به ۴۸ رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1138088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =