بهترین ترکیب اندیکاتورها برای نوسان گیری چیست؟

نوسان گیری با استفاده از اندیکتورها را در بازارهای مالی می توان یکی از اصلی ترین استراتژی های معاملاتی برشمرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بازارهای مالی ذاتا با نوسانات بسیاری آمیخته شده اند که معامله گران حرفه ای از محل همین نوسانات است که می توانند به سودهای سرشار و وسوسه کننده ای دست پیدا کنند. با این حال، سرمایه گذاران بازارهای مالی بایستی پیش از هر چیزی، به فکر ارتقای مهارت های تحلیلی خود باشند تا بتوانند با پیش بینی درست تحرکات بازار، استراتژی مناسبی را اتخاذ نمایند.

معامله گران با استفاده از تحلیل تکنیکال می توانند به ابزارهای گوناگونی دسترسی داشته باشند که امکان تحلیل نمودارهای را فراهم می کنند. اندیکاتورها از جمله مهم ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال هستند که تجزیه و تحلیل داده ها در نمودارها را امکان پذیر کرده و از این طریق در بررسی حرکتی قیمت ها به تحلیل گران کمک بسیاری ارائه می دهند. در ادامه این مطلب از ایسکا نیوز بر آنیم تا بهترین ترکیب اندیکاتورها برای نوسان گیری را بیان کنیم.

اندیکاتور چیست و به چه کار می آید؟

اندیکاتورها را می توان از جمله پرکاربردترین و پرطرفدارترین ابزارهای تحلیلی برشمرد. منظور از اندیکاتور، فرمول های ریاضی است که اطلاعات نمودار همانند اولین و آخرین قیمت، کمترین و بیشترین قیمت و حجم معاملات، به عنوان ورودی این فرمول ها محسوب می شوند. خروجی حاصله این اندیکاتورها، در رسیدن معامله گران به جهت روند قیمت، شتاب حرکتی، نوسانات قیمت و دیگر عوامل کلیدی دخیل در انجام معاملات بسیار کمک کننده خواهد بود.

طبقه بندی انواع اندیکاتورها

بورس

 اندیکاتورها در سه نوع طبقه بندی می شوند. برای رسیدن به نتایج بهتر با عملکرد موثرتر می توان با استفاده از این طبقه بندی اقدام به ترکیب چند اندیکاتور کرد. طبقه بندی اندیکاتورها به شرح زیر است:

اندیکاتورهای مومنتوم بستگی به مقدار حرکت داشته و به سنجش این مؤلفه می پردازند. قدرت نسبی حرکت در بازار اغلب توسط این نوع از اندیکاتورها مورد بررسی قرار می گیرد و عددی بین 0 تا 100 را به نمایش می گذارند. از این اندیکاتورها تحت عنوان اوسیلاتور نیز یاد می شود.

  • اندیکاتور تغییرپذیری (Volatitlity Indicators)

این اندیکاتورها برای بررسی قدرت تغییر در پارامترهایی مانند حجم و یا تغییرات نوسانی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • اندیکاتور روند (Trend Indicators)

شناسایی روند در نمودار توسط این اندیکاتورها انجام می گیرد. در اندیکاتور روند، نمودار براساس روند بازار که نزولی یا صعودی است، به معامله گران برای حرکت خط می دهد. این اندیکاتورها همچنین جهت روند را نیز مشخص می کنند.

حال اینکه کدام یک از این اندیکاتورها می توانند بهترین ترکیب را برای نوسان گیری به دست دهند، مهم ترین نکته ای است که یک معامله گر باید مدنظر قرار دهد. در ادامه به معرفی بهترین اندیکاتورها خواهیم پرداخت.

معرفی بهترین اندیکاتورها برای نوسان گیری

در بازارهای مالی شاهد عرض اندام اندیکاتورهای متعددی هستیم که هر کدام به نوبه خود اگر در جای مناسب به کار برده شوند، می توانند در نوسان گیری بهترین عملکرد را برای سرمایه گذاران در پی داشته باشند. هر کدام از این اندیکاتورها در دسته خود، عملکردی مجزا از خود به نمایش می گذارند که در صورت ترکیب با اندیکاتورهای دیگر، می تواند تحلیلی قدرتمندتر و هدفمندتر ارائه نماید.

بهتر است توجه داشته باشید که بهترین ترکیب اندیکاتورها زمانی است که ترکیب مورد نظر خود را از میان طبقه های مختلف اندیکاتورها انتخاب نماییم. به این دلیل که اندیکاتورها در دسته بندی های مختلف، به عنوان مکمل یکدیگر عمل می کنند.

اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI): این اندیکاتور که در طبقه اندیکاتورهای مومنتوم قرار می گیرد، یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین اندیکاتورها در بازار است. اندیکاتور RSI همانطور که در عنوان اشاره شده، شاخص قدرت نسبی است و با مقایسه کردن قدرت میان خریداران و فروشندگان، شاخص قدرت نسبی را محاسبه می کند و آن را در بخش پایینی نمودار به نمایش می گذارد. محدوده این شاخص بین 0 تا 100 در نوسان است. بالا بودن عدد در شاخص حاکی از قدرت بیشتر خریداران و پایین بودن آن نشان دهنده قدرت مضاعف فروشندگان در روند فعلی است.

اندیکاتور استوکاستیک (Stochastic): این اندیکاتور نیز در زمره اندیکاتورهای مومنتوم قرار می گیرد. از جمله نوسانی ترین اندیکاتورهای موجود در بازارهای مالی است. برای شناسایی سریع و لحظه ای حرکات قیمت و در پی آن بهره بردن از این نوسانات قیمتی کوتاه مدت کاربرد دارد. این شاخص نیز در محدوده 0 تا 100 در نوسان است. اندیکاتور استوکاستیک سرعت حرکت قیمتی را به صورت مداوم به نمایش گذاشته و اندازه گیری می کند.

با توجه به کاربرد این اندیکاتور برای رصد حرکات لحظه ای قیمت، نباید در آن با دنبال کسب سودهای 40-30 درصدی باشیم، زیرا در حالت کلی از این اندیکاتور برای تایم فریم های کوچک تر و نوسان گیری حرفه ای 20-10 درصدی استفاده می شود. با این حال شاید در برخی از روندها امکان کسب سود بالاتر نیز وجود داشته باشد.

اندیکاتور مکدی (MACD): اندیکاتور مکدی در زمره اندیکاتورهای روند قرار می گیرد که به عنوان یکی از پرکاربردترین و محبوب ترین آنها شناخته می شود. مکدی می تواند تحلیل های معتبری از شرایط حاکم بر بازار ارائه دهد. به طوری که در صورت بالا بودن مکدی، روند صعودی در نظر گرفته می شود و اگر پایین باشد روند نزولی خواهد بود. مکدی متشکل از دو میانگین به طول دوره 12 و 26 روزه به همراه یک هیستوگرام است.

 2 خط به عنوان خط مکدی و خط سیگنال شناخته می شوند. هیستوگرام نیز به میله های با طول متغیر گفته می شود که نشان دهنده فاصله موجود میان دو میانگین هستند. اندیکاتور مکدی در کل شناسایی روند و مقدار حرکت را مورد سنجش قرار می دهد.

اندیکاتور میانگین متحرک: این اندیکاتور نیز از نوع اندیکاتورهای روند بوده و می تواند در تشخیص روند و ناحیه های حمایتی و مقاومتی قیمت، کمک زیادی به معامله گران ارائه کند. می توان شیب اندیکاتور میانگین متحرک را محاسبه کرد و قدرت روند را بر مبنای آن پیش بینی نمود و سیگنال روند را متناسب با جهت آن ارزیابی کرد.

اندیکاتور ART: ART در دسته بندی اندیکاتورهای تغییرناپذیر قرار می گیرد. این اندیکاتور کندل های قبلی نمودار و محدوده قیمتی را مبنای تحلیل خود قرار می دهد. همچنین از این اندیکاتور برای تعیین حد ضرر و حد سود در بازارهای مالی استفاده می شود.

بهترین ترکیب اندیکاتورها

بورس

شما به عنوان معامله گر و فعال بازار مالی باید توجه داشته باشید که استفاده از اندیکاتورهای موجود در یک طبقه بندی یک تصور کاملا اشتباه است. استفاده از این روش باعث می شود شما در تحلیل فقط روی یک جنبه خاص مانند روند نمودار و یا قدرت حرکت تمرکز کنید و جنبه های دیگر را به فراموشی بسپارید. با ترکیب هوشمندانه و بجای اندیکاتورها، این امکان برای شما فراهم می شود تا پارامترهای متنوعی را مورد بررسی قرار داده و بازار را از زوایای مختلفی تجزیه و تحلیل کنید.

بنابراین همانگونه که اشاره شد، بهتر است در یک ترکیب مناسب و اصولی از اندیکاتورها، از هر طبقه یکی را انتخاب و آن را با دسته دیگر ترکیب نمایید تا بتوانید به یک نتیجه مطلوب دست پیدا کنید. در طبقه بندی ارائه شده هر کدام از اندیکاتورها، بازار را از یک بعد مجزا مورد بررسی قرار می دهند. بنابراین انتخاب اندیکاتور از هر دسته و ترکیب کردن آنها می تواند تحلیل شما را سه بعدی و جامع تر کند. برای مثال می توان به ترکیب دو اندیکاتور استوکاستیک و RSI اشاره کرد که چون هر دوی آنها برای سنجش پارامترهای حرکت به کار می روند، طبیعتا نمی توانند ترکیب جامعی به دست دهند و تنها یک جنبه از بازار را پوشش خواهند داد.

اما شما می توانید به عنوان مثال با ترکیب اندیکاتورهای RSI، ATR و MACD که هر کدام نماینده یک نوع از اندیکاتورها هستند، ترکیبی مناسب و ایده‌ال داشته باشید که می تواند همه جوانب را تحت پوشش قرار دهد.

لازم به ذکر است که استفاده از ابزارهایی با تعدد بیشتر همواره نمی تواند کیفیت تحلیل ما را بالاتر ببرد، بلکه این ترکیب مناسب ابزارهاست که از اهمیت بسزایی برخوردار است. شما بایستی ترکیب مورد نظر خود را متناسب با هدف معامله و با توجه به نوع پارامتر که از تحلیل خود انتظار دارید، انتخاب نمایید.

جمع بندی

قطعا یکی از عوامل مهم در موفقیت یک استراتژی تجاری در بازارهای مالی، انتخاب بهترین ترکیب از اندیکاتورها و اتخاذ یک راهبرد مناسب در معاملات است. هر کدام از اندیکاتورها به تنهایی دارای قابلیت هایی هستند که با قرار گرفتن در یک ترکیب مناسب، می توانند عملکرد و قدرت تحلیل را ارتقا دهند. ترکیب اندیکاتورها دارای اصول خاصی است که در این مقاله سعی شد برخی از این اصول تحت پوشش قرار گیرد و ویژگی های لازم برای به دست آمدن یک ترکیب ایده آل برای نوسان گیری در بازارهای مالی مطرح شود.

-این خبر تبلیغاتی است-

کد خبر: 1138757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • seyed IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
      0 0
      عالی بود ممنونم
    • غفارصبوری IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      0 0
      ممنون ازراهنمایهای بسیاربسیارموثرتان