چگونه مجوز مدرسه غیرانتفاعی بگیریم؟

مدارس غیرانتفاعی مدارسی هستند که با مشارکت مردم و مطابق با ضوابت و قوانین تعیین شده و دستورالعمل‌های عمومی وزارت آموزش و پرورش تاسیس و اداره می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، مدارس غیرانتفاعی مدارسی هستند که با مشارکت مردم و مطابق با ضوابت و قوانین تعیین شده و دستورالعمل‌های عمومی وزارت آموزش و پرورش تاسیس و اداره می‌شوند. در این گزارش نگاهی داریم به روند اخذ مجوز در مدارس غیرانتفاعی که در ادامه می‌خوانید.

بیشتر بخوانید

وضعیت بلاتکلیف مدارس غیرانتفاعی ناایمن / چرا خانه مسکونی تبدیل به مدرسه می‌شود؟

ویژگی متقاضیان تاسیس مدارس

قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیرانتفاعی در تاریخ ۱۴ / ۹ ۱۳۹۵ تصویب و به تائید شورای نگهبان رسید. در ماده یک این قانون عنوان شده که تاسیس و نظارت بر این مدارس برعهده سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی است که زیر نظر وزارت آموزش و پرورش فعالیت می‌کند.

متقاضیان تاسیس مدارس غیردولتی باید دارای تابعیت جمهوری اسلامی ایران و معتقد به مبانی اسلام بوده و حسن شهرت داشته باشند. التزام عملی به قانون و نداشتن وابستگی به رژیم سابق و گروه‌های منحرف و نداشتن پیشینه کیفری از دیگر ویژگی‌هایی است که یک موسس باید داشته باشد.

از دیگر شرایط می‌توان به داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی، حداقل ۳۰ سال سن و تاهل برای مردان اشاره کرد. موسس باید مجوز رسمی را از وزارت آموزش و پرورش اخذ کرده و منابع مالی لازم جهت تامین هزینه مدرسه را حداقل برای یک سال تضمین کند. مجوز اخذ شده دو سال اعتبار دارد و در آن مدت موسس باید نسبت به تجهیز مدرسه اقدام کند.

برمبنای ماده ۱۰ این قانون موسس می‌تواند از ۳۵ تا ۵۰ درصد از منابع خود برای تجهیز مدرسه را با استفاده از تسهیلات بانکی تامین کند.

صلاحیت متقاضیان تاسیس چطور تائید می‌شود؟

براساس ماده ۵ این قانون صلاحیت متقاضیان تاسیس مدرسه هم پس از استعلام از مراجع ذی ربط توسط شورای سیاست‌گذاری برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی تائید می‌شود. برمبنای ماده سه اعضای این شورا شامل وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان مدارس غیردولتی، مسئول مدارس غیردولتی، یک نفر به انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدیرکل حقوقی آموزش و پرورش، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، نماینده کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، معاون آموزش ابتدایی و متوسطه و دو نماینده از موسسان البته بدون داشتن حق رای می‌شود.

از جمله وظایف این شورا بر منبای ماده ۵ نظارت بر عملکرد مدارس غیردولتی و صدور مجوز مدرسه است. ارائه گزارش سالانه از عملکرد این مدارس به کمیسیون آموزش و طراحی سامانه‌ای برای ثبت شکایات و تخلفات هم دیگر وظایف این شورا است که در قانون تعریف شده است.

بنای مدرسه توسط چه فرد یا ارگانی تامین می‌شود؟

موضوع دیگر بحث زمینی است که برای احداث بنا مورد استفاده قرار می‌گیرد. برمبنای ماده ۱۱ قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیرانتفاعی دولت موظف است یارانه مربوط به تسهیلات بانکی برای خرید زمین، ساختمان و یا احداث بنا را در لایحه بودجه سالانه پیشبینی کند.

علاوه بر این برمبنای ماده ۱۲ این قانون وزارت آموزش و پرورش اجازه دارد که زمین و ساختمان‌های مازاد بر نیاز خود را به صورت اجاره و یا فروش به موسسان واگذار کند.

علاوه بر زمین یا بنایی که توسط آموزش و پرورش با استناد به این ماده قانونی در اختیار تاسیس مدرسه غیرانتفاعی قرار می‌گیرد مدارسی هم وجود دارد که بنای آن توسط خود موسس خریداری یا اجاره شده است و برای اینکه از روند اخذ مجوز برای مدارس غیرانتفاعی آگاهی پیدا کنیم سراغ سازمان نوسازی مدارس رفتیم. حاجی‌پور؛ مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی این سازمان  در این خصوص به ایسکانیوز گفت: تائیدیه استحکام بنای یک مدرسه غیرانتفاعی توسط نظام مهندسی داده می‌شود و اگر این تائیدیه وجود داشته باشد ما براساس متراژ برای مدرسه ظرفیت تعیین می‌کنیم.

او افزود: بهره‌بردار تمام مدارس دایر در سطح کشور آموزش و پرورش است و مسئولیت نظارت هم برعهده این سازمان است. تعمیرات هم اگر جزئی باشد برعهده آموزش و پرورش است اما اگر مدرسه به تعمیرات اساسی نیاز داشته باشد ما وارد عمل می‌شویم.

احمد محمودزاده؛ سرپرست سازمان مدارس غیردولتی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز با اشاره به وضعیت استحکام بنای مدارس غیرانتفاعی عنوان کرد: ما و دولت تاکید ویژه‌ای بر استحکام مدارس غیرانتفاعی داریم. مدرسه باید استاندارد باشد ما به هیچ مدرسه‌ای که استحکام کافی برای حضور دانش‌آموزان را ندارد، مجوز نمی‌دهیم.

اما  سوال اینجاست که تکلیف مدارسی که از قبل مجوز گرفته و امروز فرسوده شده‌اند یا استحکام کافی ندارند چه می‌شود؟ در اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس آموزشی و پرورشی غیردولتی که سال سال ۹۹ مطرح شد، آمده که به منظور جلب مشارکت حداکثری در احداث و مقاوم سازی و همچنین کیفیت بخشی مدارس و مراکز غیردولتی، مشوق‌های مالی و حمایتی دولت به شرح زیر در نظر گرفته شد که این مشوق‌ها شامل تسهیلات قرض الحسنه با مدت بازپرداخت تسهیلات حداقل ۵ الی ۸ ساله برای تجهیز و کیفیت بخشی مدارس و مراکز غیردولتی،.وام‌ها و تسهیلات اعطایی مدارس و مراکز غیردولتی قرض الحسنه با مدت زمان بازپرداخت حداقل ۸ تا ‎۱۲ سال است. مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درخصوص این طرح گفته بود که قرار است بعد نوروز سال جاری در دستور کار صحن قرار گیرد اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

براساس این گزارش، به عبارتی ناظر مستقیم بر تاسیس و عملکرد مدارس غیرانتفاعی آموزش و پرورش است و مجوز تائید ایمنی این مدارس هم توسط نظام مهندسی صادر می‌شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1143942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمدباقرجوانبخش IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
      0 0
      سلام دبیربازنشسته بالیسانس علوم تربیتی تربیت بدنی درحال حاضر مدرس ادبیات هستم .میتوانم برای مجوز مدرسه غیرانتفاعی ثبت نام کنم؟.سپاس وتشکر.