وضعیت بلاتکلیف مدارس غیرانتفاعی ناایمن / چرا خانه مسکونی تبدیل به مدرسه می‌شود؟

بعد از حادثه متروپل توجه‌ها به دیگر ساختمان‌های نا ایمن در کشور جلب شد. یکی از مواردی که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفت موضوع بنای مورد استفاده برای مدارس غیرانتفاعی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، بعد از حادثه متروپل توجه‌ها به دیگر ساختمان‌های نا ایمن در کشور جلب شد. یکی از مواردی که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفت موضوع بنای مورد استفاده برای مدارس غیرانتفاعی است. بعضا شاهد تغییر کاربری یک منزل مسکونی و تبدیل آن به مدرسه هستیم که شاید استانداردهای مورد نیاز یک مدرسه را هم نداشته باشند.

نسبت به مدارس غیردولتی اغماض می‌شود

ابراهیم سحرخیز معاون سابق آموزش متوسطه در گفت‌وگو با ایسکانیوز معتقد است نسبت به مدارس غیردولتی اغماض می‌شود. او در این باره بیان کرد: سازمان نوسازی مدارس باید پیش از دایر شدن مدرسه غیردولتی بازدید کند که این ساختمان استحکام دارد یا خیر؟ کلاس مناسب دارد و حیاط مدرسه پاسخگوی تعداد دانش‌آموزان هست یا خیر؟ سرویس بهداشتی استاندارد و آب آشامیدنی مناسب دارد؟ سیستم گرمایشی و سرمایشی مطلوب دارد؟ در حالی که هیچ کدام از این موارد رعایت نمی‌شوند و فرد خانه مسکونی را تبدیل به مدرسه می‌کند.

او افزود: در مقابل مدارسی هم در مناطق یک و سه تهران داریم که بسیار مجهز ساخته شده و شهریه‌های ۴۰ میلیونی می‌گیرند! آقایان می‌گویند که افزایش قیمت‌ها روی شهریه اثر نمی‌گذارد اما این اتفاق خواهد افتاد.

نظام مهندسی تائیدیه می‌دهد

سراغ سازمان نوسازی مدارس رفتیم و حاجی‌پور؛ مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی این سازمان  در پاسخ به این سوال که چرا شاهد وجود برخی مدارس غیرانتفاعی نا ایمن در کشور هستیم، بیان کرد: تائیدیه استحکام بنای یک مدرسه غیرانتفاعی توسط نظام مهندسی داده می‌شود و اگر این تائیدیه وجود داشته باشد ما براساس متراژ برای مدرسه ظرفیت تعیین می‌کنیم.

نهاد ناظر آموزش و پرورش است

او افزود: بهره‌بردار تمام مدارس دایر در سطح کشور آموزش و پرورش است و مسئولیت نظارت هم برعهده این سازمان است. تعمیرات هم اگر جزئی باشد برعهده آموزش و پرورش است اما اگر مدرسه به تعمیرات اساسی نیاز داشته باشد ما وارد عمل می‌شویم.

سرپرست مدارس غیردولتی: به مدارس نا ایمن مجوز نمی‌دهیم

احمد محمودزاده؛ سرپرست سازمان مدارس غیردولتی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز با اشاره به وضعیت استحکام بنای مدارس غیرانتفاعی عنوان کرد: ما و دولت تاکید ویژه‌ای بر استحکام مدارس غیرانتفاعی داریم. مدرسه باید استاندارد باشد ما به هیچ مدرسه‌ای که استحکام کافی برای حضور دانش‌آموزان را ندارد، مجوز نمی‌دهیم.

او درخصوص نحوه پرداخت حقوق معلمان گفت: ما بر مدارس غیرانتفاعی نظارت داریم اما معلمان هم باید از حقوقشان دفاع کنند و راضی به دریافت حقوق کمتر از حقشان نشوند. ما براساس قانون کار مبلغی را به عنوان حقوق مشخص کرده‌ایم البته مدل جدیدی برای حقوق معلمان غیرانتفاعی طراحی شده که اگر به اجرا برسد شرایط این معلمان بهتر خواهد شد.

او افزود:  قراردادها در سامانه ثبت می‌شوند و علاوه بر این معلم هم باید از حقوق خود دفاع کند. هرکس به صورت مکتوب به ما اعتراض کند حتما رسیدگی می‌کنیم. ما چطور باید متوجه شویم که معلم دریافتی کمتر از قرارداد دارد؛ تا زمانی که شکایتی نباشد رسیدگی دشوار است.

به گزارش ایسکانیوز، آمار رسمی از تعداد مدارس غیرانتفاعی نا ایمن در دسترس نیست اما  سوال اینجاست که تکلیف مدارسی که از قبل مجوز گرفته و امروز فرسوده شده‌اند یا استحکام کافی ندارند چه می‌شود؟ در اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس آموزشی و پرورشی غیردولتی که سال سال 99 مطرح شد، آمده که به منظور جلب مشارکت حداکثری در احداث و مقاوم سازی و همچنین کیفیت بخشی مدارس و مراکز غیردولتی، مشوق‌های مالی و حمایتی دولت به شرح زیر در نظر گرفته شد که این مشوق‌ها شامل تسهیلات قرض الحسنه با مدت بازپرداخت تسهیلات حداقل ۵ الی ۸ ساله برای تجهیز و کیفیت بخشی مدارس و مراکز غیردولتی،.وام‌ها و تسهیلات اعطایی مدارس و مراکز غیردولتی قرض الحسنه با مدت زمان بازپرداخت حداقل ۸ تا ‎۱۲ سال است. مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درخصوص این طرح گفته بود که قرار است بعد نوروز سال جاری در دستور کار صحن قرار گیرد اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1143327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =