پاسخ علم به رابطه چاقی و ریزش مو

اگر توجه کرده باشید تاکنون چاقی منبع بسیاری از بیماری ها بوده و مشکلات زیادی برای سلامتی به وجود آورده، مشکلاتی که ممکن است اصلا ارتباطش را با چاقی ندانید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، شاید تا به حال نمی دانستید اما چاقی می تواند عاملی برای افزایش بیماری ها در انسان ها باشد و این بیماری ها مختلف و متنوع هستند. بیماری قلبی، دیابت و دیگر مشکلات، جزء درگیری های رایج افراد چاق هستند. البته هنوز به طور کامل مشخص نیست که اعضای بدن چگونه بر اثر چاقی تخریب می شوند و یا چگونه عملکرد آن ها افت می کند.

بیشتر بخوانید:

دلیل افزایش ریزش مو چیست؟

در مطالعه اخیر گروهی از محققان از توکیو آزمایش هایی روی نمونه هایی از موش ها انجام دادند تا ببینند که رژیم غذایی با چربی بالا یا چاقی ژنتیکی چگونه باعث ریزش یا نازک شدن مو می شود؟ 

ارتباط چاقی با ریزش مو

طبق مطالعات انجام شده، محققان به این نتیجه رسیده اند که چاقی می تواند عاملی برای نازک شدن موها باشد. آن ها بعد از بررسی های متعدد متوجه شدند که سلول های ساقه مو داخل فولیکول ها در موش هایی که مورد آزمایش قرار گرفته بودند و رژیم غذایی با چربی بالا داشتند، متفاوت از موش هایی بود که رژیم غذایی آن ها استاندارد بود.

سیگنال های التهابی در ساقه موی این موش ها تفاوت هایی را ایجاد کرده بود و باعث نازک شدن و ریزش مو شده بود. به همین دلیل آن ها به این نتیجه رسیدند که چاقی می تواند با عملکرد نامناسب اعضای بدن، رابطه مستقیم داشته باشد.

آن ها به این نتیجه رسیدند که چاقی باعث فرسایش سلول ساقه فولیکول مو می شود و سیگنال های التهابی ایجاد می کند که مانع تجدید و ترمیم فولیکول مو خواهد شد و در نتیجه ریزش مو اتفاق می افتد.

دلیل تاثیر چاقی و اضافه وزن روی موها

سلول های ساقه فولیکول مو در طی یک چرخه طبیعی دوباره رشد می کنند و به حالت قبلی برمی گردند. کم کم که سن بالا می رود، توانایی ترمیم دوباره آن ها کم می شود و در نتیجه موها نازک می گردد و چاقی هم می تواند این توانایی را کاهش دهد.

افرادی که دارای اضافه وزن هستند، در معرض خطر بیشتری برای طاسی مو هستند زیرا چاقی باعث سرعت بخشیدن به پروسه نازک شدن مو می شود و این اتفاق در طی مکانیسم های مولکولی رخ می دهد که هنوز ناشناخته هستند.

آن ها به موش هایی که رژیم غذایی با چربی بالا داده بودند، نازک شدن مو را مشاهده کردند که علت آن هم فرسایش سلول های فولیکول مو بود که این اتفاق در موش های پیر شدیدتر بود.

آن ها متوجه شدند موش هایی که رژیم غذایی با چربی بالا داشتند، روی سطح پوست شان سبوم ذخیره می شد و در نتیجه سرعت ریزش مو افزایش پیدا می کرد و فولیکول های مو کوچک تر می شدند. همچنین فعالیت سیتوکین های التهابی هم در آن ها مورد بررسی قرار گرفت و متوجه شدند که این سیگنال های التهابی باعث سرکوب شدن ترمیم فولیکول های مو می شود

انتهای پیام/

کد خبر: 1147749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =