چگونه می‌توان مدیر مسئول نشریات دانشگاهی شد؟/ لغو امتیاز نشریه درصورت تخلف مدیر مسئول

«نداشتن محکومیت قطعی منجر به محرومیت از تحصیل دانشجویان به مدت یک نیمسال تحصیلی و بیشتر»، «انفصال موقت از خدمت اعضا هیئت علمی» و غیره از جمله شرایط فعالیت به عنوان مدیر مسئول نشریات دانشگاهی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشریات دانشگاهی یکی از ابزارهای مهم فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان و عامل تاثیرگذاری در گسترش فرهنگ گفت‌وگو و ایجاد فضای نقد، آگاهی بخشی، اطلاع رسانی و طرح موضوعات مختلف در دانشگاه‌ها هستند. بنابراین اهمیت انتشار نشریات و فعالیت دانشجویان در این حوزه غیر قابل انکار است. از سوی دیگر اتمام امتحانات ترم دوم تحصیلی، بهترین فرصتی است تا دانشجویان با خیالی آسوده و زمان کافی به برنامه‌های فوق برنامه مانند تاسیس یا فعالیت در نشریه دانشجویی فکر کنند.

بیشتر بخوانید: 

باید و نبایدهای تولید محتوا در نشریات دانشگاهی/ احضار مدیر مسئول به کمیته انضباطی در صورت سرپیچی از قوانین

بر این اساس، نشریات دانشگاهی باید طبق ماده ۵ آیین نامه ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی که در جلسه ۵۴۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی و در ۲۶ خردادماه ۸۳ به تصویب رسیده است؛ فعالیت داشته باشند و مقررات در نظر گرفته شده را رعایت کنند. 

شرایط مدیر مسئول نشریات دانشجویی

 در این میان دانشجویانی که قصد دارند نشریه‌ دانشگاهی را تاسیس کنند یا مسئولیت تولید محتوا و انتشار آن را برعهده بگیرند، باید شرایطی مطابق با آیین نامه ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی را داشته باشند. 

کاندیدای مدیر مسئول نشریات باید شرایطی مانند «عضویت دانشجو یا عضو هیئت علمی همان دانشگاه»، «نداشتن محکومیت قطعی منجر به محرومیت از تحصیل به مدت یک نیمسال تحصیلی و بیشتر در مورد دانشجویان و انفصال موقت از خدمت در مورد اعضا هیئت علمی»، «عدم مشروطی 2 ترم متوالی به هنگام معرفی» و «شهرت نداشتن به فساد اخلاق» را داشته باشد.

 در صورتی که مدیر مسئول نشریه یکی از شرایط نام برده شده را از دست بدهد، صاحب امتیاز آن نشریه وظیفه دارد، در مدت یک ماه مدیر مسئول جدید را به کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه معرفی کند. در غیر اینصورت امتیاز نشریه لغو شده و کمیته ناظر بر نشریات باید در مدت 2 هفته در این خصوص نظر خود را اعلام کند. همچنین دانشجویان باید در نظر داشته باشند که نمی‌توانند به صورت همزمان مدیر مسئول بیش از یک نشریه دانشجویی در یک دانشگاه باشند. 

ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که درج شناسنامه نشریه شامل نام صاحب امتیاز، مدیر مسئول، دانشگاه صادرکننده مجوز، شماره، تاریخ انتشار و دوره نشر در هر شماره نشریه الزامی است.

از طرف دیگر امکان دارد صاحب امتیاز نشریه دانشجویی متقاضی توزیع آن در سایر دانشگاهها باشد؛ در چنین شرایطی باید تقاضای خود را با ذکر محدوده توزیع به کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه ارائه کند. کمیته ناظر نیز در صورت موافقت، باید در مدت ده روز از تاریخ وصول درخواست، آن را جهت اعلام نظر نهایی به شورای مرکزی ناظر ارسال و شورای نیز تا یک ماه فرصت دارد نظر نهایی خود را اعلام کند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1148418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =