طب سنتی / خواص دمنوش رازیانه برای زنان

رازیانه به دلیل خواص فیتواستروژنی، یکی از سودمندترین گیاهان دارویی برای زنان به شمار می‌رود؛ در این مطلب به خواص دمنوش رازیانه برای زنان و تأثیر آن بر درمان ناباروری و دردهای دوره قاعدگی و شیردهی پس از زایمان پرداخته‌ایم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز؛ استروژن نام گروهی از هورمون‌های زنانه است که کم یا زیاد بودن آن در بدن زنان، عامل بروز بسیاری از مشکلات زنانه است.

فیتواستروژن‌ها ترکیبات گیاهی هستند که با اتصال به گیرنده‌های هورمون استروژن، عملکرد هورمون استروژن را تعدیل و یا تقلید می‌کنند."رازیانه" به‌علت دارا بودن فیتواستروژن دارای خواص زیادی برای زنان است و بنابراین مصرف دمنوش آن به زنانی که دچار مشکلات هورمونی هستند، توصیه می‌شود.

طرز تهیه دمنوش رازیانه

مواد لازم برای تهیه دمنوش رازیانه شامل یک قاشق چای‌خوری دانه رازیانه، یک فنجان آب گرم و یک قاشق مرباخوری عسل است. برای تهیه دمنوش ابتدا دانه‌های رازیانه را بشویید و آن را در یک فنجان آب نزدیک به جوش بریزید. سپس درب ظرف را ببندید و به مدت 10 دقیقه اجازه بدهید تا به خوبی دم بکشد. سپس ترکیب حاصل شده را از صافی رد و آن را با عسل مخلوط و میل کنید.

رازیانه برای ناباروری

طبق بررسی‌های انجام شده بسیاری از گیاهان دارویی این ظرفیت را دارند که به عنوان دارو در جهت درمان ناباروری مورد استفاده قرار گیرند؛ رازیانه یکی از گیاهانی است که به دلیل دارا بودن خواص فیتواستروژنی، به تنظیم عادات ماهانه کمک می‌کند و برای درمان تنبلی تخمدان که از علل شایع ناباروری است؛ بسیار سودمند است و بنابراین به تنظیم هورمون‌های زنانه و افزایش شانس باروری کمک می‌کند.

برای درمان ناباروری با دمنوش رازیانه،‌می‌توانید هر روز یک فنجان از این دمنوش را پس از وعده غذایی شام مصرف کنید.

دمنوش رازیانه برای بهبود شیردهی

رازیانه از رایج‌ترین گیاهان شیرافزاست که مصرف دمنوش آن در دوران شیردهی به مادرانی که حجم شیر ناکافی دارند توصیه می‌شود همچنین مصرف این دمنوش به دلیل خاصیت استروژنی خود باعث افزایش غدد پستانی در زنان می‌شود و بنابراین زنان در دوران شیردهی می‌توانند به جای مصرف بسیاری از داروهای شیمیایی که عوارض ناخواسته‌ای برجا می‌گذارند، از دمنوش رازیانه برای بهبود وضعیت شیردهی خود بهره ببرند.

برای استفاده از خواص رازیانه در دوران شیردهی می‌توانید روزانه نصف فنجان دمنوش یا عرق رازیانه را پس از غذا مصرف کنید.

دمنوش رازیانه برای علائم پیش از قاعدگی

بسیاری از زنان قبل از آغاز عادت ماهانه خود علائمی همچون سردرد، دل‌درد، نفخ و تغییرات خلقی را تجربه می‌کنند. به دلیل تکرار این علائم در هر ماه، بسیاری از زنان دچار مشکل در انجام امور روزمره خود می‌شوند و شروع قاعدگی احساس ناخوشایندی در آنها ایجاد می‌کند؛ مطالعات ثابت کرده که استفاده از دمنوش رازیانه بر کاهش علائمی که پیش از قاعدگی بروز می‌یابد، بسیار مؤثر است و می‌تواند به بهبود خلق و خوی زنان و رفع علائم سندروم پیش از قاعدگی کمک شایانی کند.

برای کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی می‌توانید روزانه یک فنجان دمنوش رازیانه را یک هفته پیش از شروع این علائم مصرف کنید.

دمنوش رازیانه برای کاهش دردهای قاعدگی

قاعدگی دردناک از مشکلات شایع بین زنان در سنین باوری است که حدود نیمی از زنان درجاتی از آن را تجربه می‌کنند. این دردها چندساعت قبل و یا درست بعد از قاعدگی شروع شده و تا 48 یا حتی 72 ساعت به طول می‌انجامد. قاعدگی دردناک یکی از شایع‌ترین علل غیبت در مدرسه و محل کار برای زنان است و باعث کاهش بهره‌وری زنان در محل کار می‌شود. ماده‌ای به نام "آنتول" در اسانس رازیانه موجود است که خواص استروژنی دارد به همین دلیل مصرف دمنوش رازیانه باعث کاهش دردهای قاعدگی می‌شود.

از سوی دیگر تحقیقات ثابت کرده که مصرف دمنوش رازیانه برای کاهش تأثیر ماده‌ای به نام "پروستاگلاندین" مفید است؛ پروستاگلاندین‌ها نوعی واسطه شیمیایی در بدن هستند که تولید بیش از حد آنها در دوران قاعدگی باعث بروز دردهای قاعدگی می‌شود.

کاهش خونریزی‌های قاعدگی با رازیانه

خونریزی زیاد در دوران قاعدگی باعث بروز عوارضی همچون کم‌خونی، ضعف، بی‌حالی و سردرد می‌شود. مطالعات زیادی نشان داده که مصرف دمنوش رازیانه باعث کاهش خونریزی‌ در دوران قاعدگی می‌شود. این گیاه با تأثیر بر اسپاسم‌ها و انقباضات ناشی از هورمون‌ها و واسطه‌های شیمیایی که در دوران قاعدگی ترشح می‌شوند؛ نقش خود را در کاهش خونریزی‌های دوران قاعدگی ایفا می‌کند. همچنین اسانس طبیعی موجود در دمنوش گیاه رازیانه باعث مهار عضلات رحم و کاهش انقباضات آن شده و علاوه بر کاهش درد، خونریزی را کاهش می‌دهد.

خواص رازیانه برای کیست تخمدان

کیست تخمدان از شایع‌ترین اختلال هورمونی زنان در سنین باروری و شایع‌ترین علت ناباروری ناشی از عدم تخمک‌گذاری است که بسیاری از زنان از آن رنج می‌برند و منجر به بروز ناباروری و سرطان رحم در زنان می‌شود. تحقیقات نشان داده که مصرف دمنوش رازیانه به طور مداوم به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و فیتواستروژنی باعث کاهش تعداد و قطر این کیست‌ها می‌شود و به درمان ناباروری نیز کمک می‌کند.

برای درمان کیست تخمدان با رازیانه می‌توانید در فاصله بین روزهای قاعدگی، روزانه یک فنجان دمنوش رازیانه را پس از وعده غذایی شام مصرف کنید.

دمنوش رازیانه برای کاهش دردهای پس از زایمان

بعد از خروج جفت در زایمان، انقباض رحمی منجر به فشرده شدن عروق بزرگ رحمی و آزاد شدن عوامل ایجاد درد در بدن مانند "لکوترین" و "پروستاگلاندین"ها می‌شود که نتیجه ترشح این مواد در بدن، ایجاد دردهایی شبیه درد زایمان و قاعدگی است. شیوع دردهای پس از زایمان در زنان بین 77 تا 82 درصد گزارش شده است و بنابراین بسیاری از زنان پس از زایمان به خصوص پس از چندبار زایمان کردن، دچار این دردها می‌شوند.  

دردهای پس از زایمان یکی از شایع‌ترین علل مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوبروفن است. یک مطالعه که روی 70 نفر از زنان پس از زایمان انجام شد نشان داد که مصرف دمنوش رازیانه به مقدار زیاد، باعث کاهش دردهای پس از زایمان شده و اثرات مشابه ایبوبروفن دارد.

رازیانه در دوران بارداری؛ آری یا خیر؟/ لزوم پرهیز از مصرف توسط مردها

اگرچه رازیانه خواص زیادی برای سلامتی دارد اما مصرف آن در دوران بارداری توصیه نمی‌شود؛ مطالعات مختلفی تأثیرات نامطلوب آن را روی جنین و دوران بارداری به اثبات رسانده است؛ نتایج یک پژوهش نشان داده که مصرف مداوم رازیانه در بارداری می‌تواند باعث ایجاد ناهنجاری‌ در جنین شود؛ همچنین مصرف رازیانه به مردان به دلیل احتمال ایجاد اختلالات هورمونی، توصیه نمی‌شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1159610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =