ماجرای شکایت ترانه علیدوستی و بابک کریمی از ۲ بازیگر مرد سینما / اتهام حبیب رضایی و مهدی کوشکی چه بود؟

پیرو جریانات می تو و اتهاماتی که چند تن از بازیگران سینما به حبیب رضایی و مهدی کوشکی وارد کرده بودند، قرار منع تعقیب برای این دو بازیگر صادر شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، همه چیز از یک رشته توییت جنجالی شروع شد، رشته توییتی که یکی از بازیگران مرد سینما را به قلدری، بدرفتاری و آزار جنسی عوامل پشت صحنه متهم می‌کرد. سوم فروردین ماه سال ۱۴۰۱ بود که سمیه میرشمسی دستیار و برنامه‌ریز سینما با انتشار ۲۲ رشته توییت از رفتار نامناسب یکی از بازیگران «برادران لیلا» و مشکلات زنان در پشت‌صحنه تولیدات سینمایی پرده برداشت. بازیگران زن این فیلم بلافاصله همراه این افشاگری شدند و جنبشی به‌نام «۸۰۰ زن» به راه افتاد و جمعی از زنان دست‌اندرکار سینما در اعتراض به خشونت علیه زنان در این عرصه بیانیه‌ای صادر کردند.

بیانیه زنان سینماگر ایرانی علیه آزارگران جنسی در تاریخ ثبت خواهد شد / لزوم جلوگیری از بروز چنین مسائلی در آینده

در این بیانیه آمده بود: «هر فرد صاحب‌ قدرت و شهرت در سازوکار سینمای ایران از موقعیت خود برای قلدری، تهدید، توهین، تحقیر و تعرض به زنان بهره‌برداری می‌کند. بی‌آنکه نهادهای قانونی، خانه سینما، سینماگران و منتقدان آن‌ها را وادار به پاسخگویی و پذیرش مسئولیت کارشان کنند. ما زنان دست‌اندرکار سینما اعلام می‌کنیم هرگونه خشونت، آزار و باج‌گیری جنسی در محیط کار از نظر ما محکوم است و برای توقف آن خواستار عواقب قانونی جدی برای متخلفین هستیم».

در گیر و دار همین اتفاقات بود که بازار می‌تو و اعترافات آزاردیدگان هم بسیار داغ شد و در این میان نام حبیب رضایی و مهدی کوشکی هم بر سر زبان‌ها افتاد. همان زمان شبنم فرشادجو با انتشار پست و توییت‌های متفاوتی، خواستار مجازات و رسیدگی به وضع افرادی مانند حبیب رضایی و مهدی کوشکی شد. از همان ابتدا هم هنرمندانی چون شبنم فرشادجو، ترانه علیدوستی و بابک کریمی مخالفت‌ها با این هنرمندان و فعالیت آن‌ها را در فضای مجازی اعلام کردند و حبیب رضایی و مهدی کوشکی هم بعدها به جرم افترا و نشر اکاذیب از این هنرمندان شکایت کردند.

تا اینکه چند روز پیش، شبنم فرشادجو با انتشار پستی در اینستاگرامش اعلام کرد: ما بردیم در پی شکایت حبیب رضایی و مهدی کوشکی علیه اینجانب شبنم فرشادجو، ترانه علیدوستی و بابک کریمی به همراه چند تن دیگر به اتهام افتراء توهین و نشر اکاذیب به شعبه ۴ بازپرسی داد سرای فرهنگ و رسانه احضار شدم موضوع شکایت مربوط به پستی از من با موضوع عدم حمایت از شخص متهم به خشونت و آزارگری جنسی بود که منتشر شد و سایر دوستان آن را بازنشر کردند بازپرس همه ما را احضار کرد که به دلیل عدم حضور در ایران نتوانستم شخصاً دلایلم را شرح دهم اما خوشبختانه سایر دوستان در دادسرا حاضر شده و به تفصیل دلایل و شهود خود را ارائه کردند و بازپرس نیز تحقیقات مفصلی را انجام داده که منجر به صدور قرار منع تغییب شد.

البته شاکیان با هم به قرار صادره اعتراض هم هستند اما قراره صادره در دادگاه نیز به نفع ما تعیین شد و هم از اتهام افترا و توهین تبرئه شدیم.

در همین رابطه، زهرا مینویی و صدرا خالقی وکلای ترانه علیدوستی و بابک کریمی در گفت‌وگویی جزئیات تازه‌ای از پرونده شکایت حبیب رضایی و مهدی کوشکی از این بازیگران و چند چهره سینمایی دیگر را بیان کردند.

وکلای این بازیگران می‌گویند که در جریان این پرونده شهود زیادی به دادگاه فراخوانده شدند و درباره شاکیان پرونده شهادت دادند. آنها در بخشی از این گفت‌وگو می‌گویند: فرآیند معرفی شهود به دادسرا فرآیند زمان‌بری بود و ما چهره‌های مختلفی را بعضا چند نفر را در یک روز و برخی که مشهورتر بودند را به دلیل حفظ جریان محرمانگی در یک روز مجرا برای شهادت‌دادن به دادسرا بردیم. با توجه به اینکه در این پرونده شاهدانی وجود دارند که از بازیگران سرشناس سینما هستند، ما از بازپرس خواستیم تا برای حفاظت از شهود قرار عدم دسترسی به پرونده و استماع محرمانه شهادت صادر کند که با موافقت بازپرس مواجه شد. به‌هرروی حضور شهود فراوان در این پرونده و شهادت صریح و با جزئیات و با سند و مدرک به پیشبرد پرونده کمک فراوانی کرد. شهود درباره هر دو شاکی پرونده شهادت دادند؛ اگرچه درباره یکی از شاکی‌ها چند نفر با هم در دادسرا حاضر شدند و شهادت دادند و درباره شاکی دیگر شهود برای حفظ هویت‌شان در روزهای مجزایی شهادت دادند. شاید بتوان گفت فرآیند شهادت‌دادن شهود ۱۰ روز در این پرونده طول کشید.

وکلای ترانه علیدوستی و بابک کریمی عنوان کردند: در قرار دادگاه مشخصاً ذکر شده که دختران و زنان مورد تعرض، آزار کلامی و جنسی قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1180542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فری IR ۰۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
      0 0
      آخه حالا ترانه علیدوستی و شبنم فرشادجو رو کار ندارم بابک رو چرا اذیت کردن اینا. یعنی واقعا وضع سینمای ایران اینقدر خرابه؟