اختصاص ۳۰ درصد از ظرفیت پذیرش پردیس‌های بین‌المللی به دانشجویان خارجی

لایحه برنامه هفتم توسعه وزارتخانه‌های علوم و بهداشت را موظف کرده است که حداقل ۳۰ درصد از ظرفیت پذیرش شعب و پردیس‌های بین‌الملل خود را به دانشجویان غیرایرانی اختصاص دهند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، متن کامل لایحه برنامه هفتم توسعه ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ منتشر شد. این لایحه در ۲۲ فصل و ۷ بخش شامل بخش‌های اقتصادی، زیربنایی، فرهنگی و اجتماعی، علمی، فناوری و آموزشی، سیاست خارجی، دفاعی و امنیتی و اداری، حقوقی و قضایی برای سالهای ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶ تدوین شده است.

جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه + سند

بر اساس ماده 226 فصل 17 لایحه برنامه هفتم توسعه، در راستای فعال کردن قابلیت‌های سرزمینی و موقعیت راهبردی کشور و تعامل موثر با محیط بین‌المللی و منطقه‌ای، وزارتخانه‌های علوم و بهداشت، امور خارجه و معاونت علمی ریاست جمهوری مکلفند که با همکاری سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی اقداماتی انجام دهند. این اقدامات شامل پذیرش و جذب دانشمندان و دانشجویان خارجی، بازگشت نخبگان و تاسیس شعب دانشگاهی با همکاری دانشگاه‌های معتبر دنیا می‌شود.

۱۰ درصد دانشجویان کشور باید دانشجوی خارجی شوند

وزارتخانه‌های علوم و بهداشت موظف‌اند که حداقل معادل ۱۰ درصد کل دانشجویان کشور در سقف ظرفیت دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی با اولویت دانشگاه‌های برتر و دانشگاه‌های مراکز استان و نقاط مرزی پذیرش دانشجوی خارجی داشته باشند.

همچنین دانشمندان غیر ایرانی در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی دولتی را به عنوان عضو هیئت علمی با اولویت علوم و فناوری‌های مطرح شده در اولویت نقشه جامع علمی کشور پذیرش و جذب کنند.

توسعه برنامه‌های تبادل دانشجو و تسهیل شرایط لازم برای پذیرش، رقابتی کردن قیمت‌گذاری شهریه، تقویت تبادل‌پذیری برنامه‌های درسی دانشگاه‌های کشور با دانشگاه‌های خارجی هدف و تسهیل حضور در طول تحصیل به ویژه اعضای حقوق اقامت، ورود و خروج مکرر، کار پاره وقت، بیمه درمانی و خدمات بانکی به دانشجویان خارجی از دیگر وظایف این نهادهاست. 

یکی دیگر از موارد این برنامه، تقویت بازگشت و نگهداشت نخبگان، متخصصان، دانشجویان، اعضای هیئت علمی، پژوهشگران و فناوران ایرانی و غیرایرانی از طریق ایجاد پنجره واحد صیانتی و حمایتی در همکاری‌های بین‌المللی علمی و فناوری کشور با محوریت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان است.

ایجاد واحدها و شعب دانشگاه‌ها، مراکز رشد و مراکز نوآوری و پارک‌های علم و فناوری با مشارکت دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی و دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و فنی و حرفه‌ای و دانشگاه جامع علمی-کاربردی در داخل کشور یا تاسیس شعب یا پردیس بین‌الملل در شهر محل استقرار خود یا دیگر شهرها و مناطق آزاد یا در خارج از کشور با اولویت کشورهای همسایه و حوزه تمدنی و دارای منافع مشترک به صورت خودگردان و با دریافت شهریه از داوطلبان، در چارچوب سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصویب شورای گسترش هر یک از وزارتخانه‌های علوم و بهداشت از جمله وظایف وزارتخانه‌هاست.

حداقل ۳۰ درصد از ظرفیت پذیرش شعب و پردیس‌های بین‌الملل به دانشجویان غیرایرانی اختصاص خواهد یافت.

دستگاه‌ها، شرکت‌ها و بانک‌هایی که در خارج از کشور خدمات فنی و مهندسی یا پیمانکاری یا سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند مجازند با اختصاص اعتبارات لازم از محل منابع خود یا در قالب شروط قراردادی با طرف‌های خارجی، امکان آموزش اتباع واحد شرایط کشور خارجی محل فعالیت را از طریق دانشگاه‌ها جمهوری اسلامی ایران فراهم کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1182554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =