ماجرای مددکاری که ۴۰ سال اعتیاد داشت/ چرا جوانان با وجود آگاهی به مصرف روی می‌آورند؟

مددکار اعتیاد گفت: درواقع افراد معتاد به خوبی از مضرات مواد مخدر آگاهی داشتند اما چون تصور می‌کردند که تافته جدا بافته هستند و گرفتار اعتیاد نمی‌شوند، مصرف کردند. به عنوان مثال خود من که تحصیل کرده بودم مگر نمی‌دانستم مواد مخدر بد است؟ با خود گفتم الان مصرف می‌کنم و بعد هروقت که خواستم آن را کنار می‌گذارم که این باعث ۴۰ سال گرفتاری من شد.

 رضا درویش مددکار  و درمانگر اعتیاد  که خود ۴۰ سال درگیر مصرف بود در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص دلایل تمایل تمایل جوانان به مصرف مواد مخدر گفت: من ۱۹ سال سابقه کار در در مراکز ترک اعتیاد دارم و تجربه نشان داده دلیل گرایش جوانان به مواد مخدر، برآورده نشدن نیازهای یک جوان است. جوانان باید با تفریح و گردش از زندگی خود لذت ببرند اما در این مملکت، همه چیز محدود است و هزینه بالایی دارد و تنها چیز در دسترس مواد مخدر است.

 خانواده مهم‌ترین پایگاه اجتماعی برای پیشگیری از اعتیاد فرزندان است

وی افزود: روزبه‌روز مواد مخدرهای جدید در دنیا تولید می‌شوند؛ به عنوان مثلال ۱۹ سال پیش که من به انجمن معتادان گم‌نام پیوستم،  ماده مخدر شیشه به تازگی وارد بازار شده بود و اصلا مخدری به نام گل وجود نداشت و تعدد قرص‌های روانگردان بسیار بسیار پایین بود و هروئین، تریاک و مشتقات تنها موادمخدرهای موجود در بازار بودند اما امروز تنوع بالا رفته و مواد جدید تولید شده است.

استفاده بی‌رویه از متادون با توجیح ترک اعتیاد

 مددکار اجتماعی با انتقاد از شیوه‌ای که بهزیستی و مراکز دیگر برای ترک اعتیاد درنظر گرفته‌اند، عنوان کرد: متادون که جایگرینی برای مواد مخدر است، خودش اعتیاد آور است.  هیچ کشوری جز آمریکا نمی‌تواند متادون داشته باشد و از آمریکا به کل دنیا صادر می‌شود ۱۴۷ سال پیش دکتری در آمریکا به نام دکتر هافمن نه بخاطر لذت بلکه به خاطر دو جنگ جهانی اول و  دوم هروئیین را اختراع کرد. به عنوان داروی آرامبخش و در عمل‌های جراحی نیز از آن استفاده می‌شد و بعدها مورفین ساخته شد و بعد آمریکا متادون را کشف کرد. زمانی که معتاد تصمیم به ترک می‌گیرد، باید با ۲۵ الی سی گرم در روز شروع کند و به مرور مصرف را کاهش دهد تا اینکه بلاخره به صفر برساند نه اینکه به جای موادمخدر متادون مصرف کند. الان جوانان از عطاری‌ها و مراکز بهزیستی متادون می‌گیرند و آن را جایگزین مواد مخدر می‌کنند.

 درویش در ادامه توضیح داد: اکثر کسانی که برای ترک به مراکز ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند، متادونی هستند. اگر متادون پادزهر مواد مخدر باشد، باید با مصرف آن اعتیاد پایان یابد نه اینکه به متادون معتاد شوند. متادون باعث ترک تمامی مواد مخدرها می‌شود اما خود اعتیاد آور است. چه فرقی می‌کند که شخص تریاک و شیشه مصرف کند یا متادون که نسبت به بقیه مخدرها قیمت پایین‌تری دارد و جرم هم محسوب نمی‌شود؟

 وی اظهار کرد: اعتیاد یک بیماری بغرنج فکری، جسمی، عاطفی و معنوی است که منشا این ناخوشی و بیماری از ناهنجاری‌های فردی است و اگر که اقدام جدی انجام نشود، بیمار به صورت معتادگونه زندگی می‌کند در این چرخه معیوب همراه خودش، خانواده دوستان و جامعه را آلوده می‌کند در واقع اعتیاد، اجبار همراه با عادت است.

 مددکار گفت: زمانی که حرف از اعتیاد می‌شود، همه اولین چیزی به که دهنشان می‌آید، مواد مخدر است در حالی که کسی می‌تواند بیماری اعتیاد داشته باشد اما از دود سیگار متنفر باشد. تکرار عادت‌ها خودش اعتیاد است به عنوان مثال شستن مرتب دست‌ها و چندین بار عوض کردن یک شئ پس از خریدن و حمام رفتن بیش از حد هم نوعی اعتیاد هستند. مواد مخدر و محرک شاخه‌ای از بیماری اعتیاد است پس اگر من و دیگر افراد مواد مصرف نمی‌کردیم، بیماری اعتیادمان سرجایش بود و با مصرف مواد بر اعتیاد خود افزودیم.  زمانی که افراد معمولی به مسائلی وابسته می‌شوند، به سادگی آن را کنار می‌گذارند اما کسی که بیماری اعتیاد دارد، نمی‌تواند از عادت‌های خود دست بکشد و آن‌ها را رها کند.

 وی با اشاره به تجربه شخصی خود در مصرف مواد مخدر  افزود: اعتیاد من ۴۰ سال ادامه پیدا کرد چراکه من این عادت را به صورت مکرر تکرار می‌کردم؛ به طوری که در دستشویی دانشگاه علم و صنعت با سرنگ هروئین تزریق می‌کردم که این‌کار برای لذت طلبی نبود. اوایل کمی لذت داشت ولی بعد به صورت تکرار عادت درآمد.

عده‌ای برای درس خواندن و کنکور از این مخدر برای بیدار ماندن استفاده کردند

 درویش در پاسخ به این سوال که چطور افراد با وجود آگاهی از مضرات اعتیاد به سمت مصرف می‌روند، عنوان کرد: آیا کسانی که به یک دختر پیشنهاد می‌دهند با مصرف شیشه وزن خود را کم کند از مضرات آن آگاهی ندارند؟ کسانی که به سوی مصرف مواد مخدر می‌روند، اوایل از مضرات آن آگاهی دارند اما با تصور این که گرفتار نمی‌شوند به سمت آن می‌روند. شیشه را سربازان ژاپنی برای بیدار ماندن و مقابله با ارتش آمریکا تولید کردند مثلا می‌گفتند اگر شیشه مصرف کنید ۱۰ روز نمی‌خوابید که درست هم بود. عده‌ای برای درس خواندن و کنکور از این مخدر برای بیدار ماندن استفاده کردند که عده‌ای از آنان هم قبول شدند. کسانی که به بیماری اعتیاد دچار نبودند، پس از قبولی به راحتی مصرف شیشه را کنار گذاشتند اما یک سری‌ها که بیماری اعتیاد داشتند، گرفتار شدند.

 رضا درویش در ادامه گفت: جوانانی که به سمت اعتیاد می‌روند، کارتن خواب می‌شوند. زمانی که قبل انقلاب من در جمشیدیه هروئین می‌خریدم، می‌دیدم که عده‌ای درجوب مرده‌اند و مردم بی‌توجه به آن‌ها از کنارشان عبور می‌کنند و می‌دانستم فردی که مرده است از هروئین فراتر رفته و قرصی شده است. قرص‌های وکس پرسی آمده بود که ریز بود و اگریکی از این قرص‌هارا دو قسمت می‌کردند و لای گوشت می‌گذاشتند، می‌شد با هر قسمت دوتا سگ را کشت ولی اعتیاد آن‌هارا به جایی رسانده بود که دیگر هروئین جوابشان را نمی‌داد و چهار یا پنج تا از این قرص‌هارا به همراه تریاک مصرف می‌کردند و تا سه روز کما می‌رفتند که در نهایت همینجوری هم می‌مردند. من این را می‌دانستم اما خودم هم مبتلا شدم.

ساخت دستگاه‌هایی برای مصرف راحت گل

مددکار در ادامه شرح داد: یکی از موادی که درخیان‌ها باید مراقب باشید تا گرفتارش نشوید، ماده مخدر گل است که متاسفانه دستگاه‌هایی برای مصرف آن ساخته‌اند که دختران در کیفشان و پسران در جیب یا ماشینشان می‌گذارند و به راحتی مصرف می‌کنند.

وی در ادامه توضیح داد: در واقع افراد معتاد به خوبی از مضرات مواد مخدر آگاهی داشتند اما چون تصور می‌کردند که اینان تافته جدا بافته هستند، مصرف کردند. به عنوان مثال خود من که تحصیل کرده بودم مگر نمی‌دانستم مواد مخدر بد است؟ با خود گفتم الان مصرف می‌کنم و بعد هروقت که خواستم آن را کنار می‌گذارم که این باعث ۴۰ سال گرفتاری من شد.

 مددکار گفت: در این راه نشریات بسیار کمک کننده است اما فضای مجازی فرصت خواندن را از افراد گرفته است. آموزش‌ها باید جامع باشند چراکه اگر بخواهند بیایند سر کلاس‌ها تعریف کنند، افراد بیش‌تر کنجکاو می‌شوند و بیش‌تر به سوی آن می‌روند چرا که در همه افراد معتاد گرایش به سوی کار خلاف و عادت‌های بد وجود دارد. پدرو مادر با تذکر می‌توانند در اعتیاد فرزندشان تاثیرگذار باشند چراکه فرد برای جلوگیری از سرزنش شدن سعی می‌کند از مقدار مصرف خود بکاهد.  شرکت در جلسات ترک اعتیاد عادت خوبی است که باعث مبرا شدن می‌شود  من در این ۱۹ سال ترکم در بیشتر جلسات ترک اعتیاد شرکت می‌کنم و برای کارتن خواب‌های میدان شوش غذا می‌برم.

 درویش گفت: بیماری اعتیاد مادرزادی است مانند دیابت از بدر تولد در افراد وجود دارد. یعنی اینکه وقتی کسی به صورت بیمار گونه عادتی را تکرار می‌کند، اعتیاد دارد و این فقط مربوط به مواد مخدر نیست. بیماری اعتیاد را می‌شود در سنین کم در کودکان مشاهده کرد زمانی که کودک از انجام کارهای خطرناک و نابه‌هنجاری لذت می‌برد می‌شود پی برد که این کودک مبتلا به بیماری اعتیاد است و احتمال اینکه در آینده به سوی مواد مخدر سوق پیدا کند نیز هست به عنوان مثال زمانی که من به سینما می‌رفتم خودم را جای شخصیت منفی فیلم تصور می‌کردم یکی دیگر ویژگی افراد دارای بیماری اعتیاد این است که به شدت از نصیحت و ارشاد متنفرند درحالی که بچه‌های معمولی با یک بار نصیحت ارشاد می‌شوند، کسانی که به بیماری اعتیاد دچارند، از جنبه نصیحت و ارشاد فراری‌اند.

  مددکار اظهار کرد: اعتیاد ربطی به مکان زندگی و خانواده ندارد زمانی که من برای مصرف مواد مخدر به دروازه غار می‌رفتم، خانواده‌ای بودند که همه‌شان آلوده به مواد بودند از همان خانه یک نفرشان قهرمان جهان شد. مکان زندگی مقدار کمی موثر است مثلا در برخی از خانواده‌های بسیار فقیر که پدرو مادر آلوده به اعتیادند، افراد فرهیخته و درستی بیرون می‌آیند و بلعکس از خانواده‌های مرفح و درست حسابی فرزندان نالایق بیرون می‌آید.

 وی در رابطه با علت ناموفق بودن قوانین در این مورد گفت: دلیل ناموفقی قوانین در کاهش اعتیاد اشتباه بودن راه‌ها است. پخش کنندگان بازار را کنترل می‌کنند و مواد را کم و زیاد می‌کنند. ۱۷ سال پیش ذره ای تریاک و شیشه در ایران نبود یک باره کراک را پخش کردند که بعد از یکی دوسال دیگر کراک وضعیت بسیار اسف‌ناکی داشت. بعد کراک جمع شد دوباره تریاک و هروئین باقیمت زیاد پخش شد.

 انتهای پیام/

کد خبر: 1190209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =