نانوماده‌ای که گرد و غبار را از هوا جذب و اکسید می‌کنند

محققان دانشگاهی از این کره نانوماده‌ای را طراحی کرده‌اند که گرد و غبار را در دمای اتاق جذب و اکسید می‌کنند و قابلیت استفاده مکرر را دارند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ در طول دهه گذشته، شرایط گرد و غبار در کل جهان و همچنین در کره با افزایش تعداد روزهایی که در سال دارای گرد و غبار با غلظت بالا هستند، بدتر شده و از حداکثر غلظت قبلی غبار فراتر رفته است. در این راستا، دولت کره سرمایه‌گذاری مالی خود را برای رسیدگی به مسائل مربوط به ریزگردها گسترش داده است.

گرد و غبار ریز شامل ذرات بسیار کوچکی است که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند. زمانی که این ذرات از طریق پوست و دستگاه تنفسی وارد بدن انسان می‌شوند، باعث بروز بیماری‌های مختلفی می‌شوند. بر اساس گزارش سازمان محیط زیست کره، از هر ۱۰ نفر در کره، سه نفر بیماری‌های ناشی از گرد و غبار را تجربه کرده‌اند. قابل ذکر است که NO2 و NO از جمله اجزای اصلی گازهای خروجی به عنوان منابع ریزگرد شناخته می‌شوند.

از این رو، موسسه مهندسی عمران و فناوری ساختمان کره ماده‌ای را برای اجزای کلیدی طراحی کرده است که می‌تواند NOx و SOx را به روشی سازگار با محیط زیست و کارآمد جذب کند.

در حال حاضر بای از بین بردن گرد و غبار و گازهای کارخانه‌ای تکنیک‌هایی به کار می‌رود که به مقادیر زیادی انرژی حرارتی و دماهای بالا نیاز دارند و به بیان ساده پرمصرف انرژی هستند. اما نانوموادی که محققان کره‌ای ابداع کرده‌اند فورا آلاینده‌ها را از طریق مکانیسم پیچیده‌ای به راحتی در دمای اتاق جذب و اکسید می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

طراحی و ساخت نانوفیلترهای منحصر به فرد برای اولین بار در ایران

یکی دیگر از مزایای این مواد پیشرفته نانوکامپوزیت این است که می‌توان آن را برای بازیافت از طریق درمان‌های شیمیایی ساده بازسازی کرد و به طور مکرر مورد استفاده قرار داد.

این نانومواد سرامیکی، متشکل از اکسیدهای سدیم- منگنز، یک ماده هیبریدی است که واکنش‌های جذب و اکسیداسیون را با هم ترکیب می‌کند و از نظر شیمیایی SOx و NOx را جذب می‌کند در حالی که بلافاصله آنها را تبدیل به یون‌های سولفات و یون‌های نیتریت می‌کند. این تیم تحقیقاتی قرار است به مطالعه خود ادامه دهند تا مواد توسعه‌یافته را به‌عنوان راه‌حلی با انرژی کارآمد و سازگار با محیط زیست برای کاهش مؤثر گازهای SOx و NOx قابل استفاده‌تر کنند.

محققان می‌گویند: با توسعه این نانومواد جدید، اکنون می‌توان سیستمی را پیاده‌سازی کرد که بتواند پیش‌سازهای ریز گرد و غبار را از محیط‌های شهری به روشی سازگار با محیط زیست و مقرون به صرفه کاهش دهد. همه این تلاش‌ها به عموم مردم کمک می‌کند از هوای پاک و سالم لذت ببرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1207565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =