کدام کشور بیشترین هزینه را صرف تحقیق و توسعه می‌کند؟

آمریکا با صرف حدود ۳.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی خود و مبلغ بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه، بیشترین هزینه را برای تحقیق و توسعه خرج می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سهم کمتر از یک درصدی تحقیق و توسعه از تولید ناخالص ایران، کشورمان را در رتبه ۶۴ جهان قرار داده است.

بیشتر بخوانید:

بحران مسکن دانشجویان بین‌المللی در کانادا

رژیم صهیونیستی و کره جنوبی بیشترین درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) خود را صرف تحقیق و توسعه (R&D) می‌کنند. البته از نظر مبلغ دلاری، آمریکا بیشتر پول را خرج تحقیق و توسعه می‌کند. در ادامه کشورها با بیشترین سهم تحقیق و توسعه از بودجه ناخالص داخلی معرفی می‌شود.

رژیم صهیونیستی ۵.۳۵ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به تحقیق و توسعه اختصاص می‌دهد. رژیم صهیونیستی به کمک برنامه‌هایی مانند «یوزما» و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، سرمایه‌گذار جذب می‌کند.

کره جنوبی دومین کشوری است که با سهم ۴.۸ درصدی بیشترین سهم تحقیق و توسعه را در تولید ناخالص داخلی دارد. شورای مشورت ریاست جمهوری کره در علم و فناوری تصویب کرد که ۲۳.۵ تریلیون وون (تقریبا ۲۰.۷ میلیارد دلار) در سال ۲۰۲۲ به تحقیق و توسعه اختصاص یابد. این شورا در راستای رسیدن به رهبری فناوری جهانی برنامه‌ریزی کرده است که علاوه ۸۹۲ پروژه با هزینه ۲۱.۳ تریلیون وون، ۱.۹ تریلیون وون برای ۲۹۰ پروژه جدید در نظر گرفته شود.

سوئیس سومین کشور در فهرست بالاترین سهم تحقیق و توسعه است. چرا که این کشور برای ۱۳ سال متوالی توسط سازمان جهانی مالکیت فکری به عنوان نوآورترین کشور شناخته شده است.

سهم ۳.۴۹ درصدی تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی سوئد، این کشور را در جایگاه چهارم جهان قرار داده است. دولت سوئد در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۳.۵ میلیارد کرون برای تحقیق و توسعه اختصاص داد که نشان‌دهنده کاهش ۵۴۰ میلیون کرونی نسبت به سال قبل است. همچنین با توجه به این که نیمی از بودجه تحقیقاتی صرف تحقیقات دانشگاهی می‌شود، مبلغ خرج شده تقریبا ۹۴۰ میلیون کرون کمتر از تخصیص سال ۲۰۲۱ در قیمت‌های ثابت بود.

بلژیک پنجمین کشوری است که بیشترین سهم تحقیق و توسعه در تولید ناخالص داخلی را دارد. سهم تحقیق و توسعه از بودجه ناخالص داخلی در بلژیک ۳.۴۶ درصد است. این کشور حدود ۴۳.۵ میلیارد کرون برای تحقیق و توسعه اختصاص داده که حدود ۵۴۰ میلیون کرون کمتر از سال ۲۰۲۲-۲۰۲۱ است.

آمریکا بیشتری هزینه دلاری را در تحقیق و توسعه صرف می‌کند

در حالی که کره جنوبی و اسرائیل بیشترین درصد سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی را دارند؛ اما آمریکا و چین بیشتر هزینه دلاری در تحقیق و توسعه را دارند.

آمریکا برای تحقیق و توسعه سهم ۳.۴۲ درصدی نسبت به تولید ناخالص داخلی در نظر گرفته است. دولت آمریکا در بودجه سال ۲۰۲۳ افزایش قابل توجه در بودجه تحقیق و توسعه فدرال پیشنهاد کرده است. بایدن پیشنهاد کرد که ۲۰۴.۹ میلیارد دلار برای استفاده از پتانسیل کامل علم و فناوری لحاظ شود. در این بودجه، ۱۱۰.۹ میلیارد دلار برای تحقیقات پایه و کاربردی اختصاص داده شده است. این بودجه همچنین به حوزه‌های حیاتی مانند آمادگی برای پاندمی پرداخته و ۸۱.۷ میلیارد دلار را به وزارت بهداشت در طول پنج سال اختصاص داده است. همچنین ۱۶.۹ میلیارد بودجه اختیاری برای نوآوری آب و هوا اختصاص یافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1212346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =