اکران مستند «دیوارکش» در حوزه هنری/ روایتی از سوءاستفاده از زنان در بازار کار

مستند «دیوارکش» در روایتی ساختار شکنانه و خارج از چارچوب های عرف، به مگوهای سوء استفاده قراردادن زنان و امر جنسی در رسیدن به مسند قدرت می پردازد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز؛ مستند دیوارکش مخصوص فعالین مجازی در تالار سوره حوزه هنری اکران شد. پس از پایان اکران مستند نشست نقد و بررسی این مستند با حضور دکتر مجید تفرشی به عنوان منتقد و محسن آقایی کارگردان و سید محمدمهدی دزفولی به عنوان تهیه کننده این اثر برگزار شد.

مجری برنامه در ابتدای بحث از عوامل مستند سوال کرد به نظر آنها مفهوم اصلی این مستند که سوء استفاده از مسائل جنسی در انتخابات است درجامعه چه مقدار رایج است؟اگر هم رایج هست، چه ایرادی دارد و درصورت استفاده از این سوائق چه اشکالی رخ خواهد داد؟

محسن آقایی ضمن تشکر از این استقبال گرم در شرایط کرونایی موجود گفت: همانطور که در فیلم توضیح داده شد، مشکل اصلی این مسئله این است که مسائل اصلی و مهم به حاشیه برده می شود و به آنها پرداخته نمی شود.

دزفولی نیز در سخنانی اظهار کرد: بنای اصلی این جلسه و جلسات قبل به این دلیل است که متوجه نظرات و انتقاد های مخاطبین بشویم چون این نسخه، نسخه نهایی نیست و 10 تا 20 درصد در نهایت تغییر خواهد کرد. در مورد مستند اگر بخواهم توضیح دهم، این کار حدود 10 ماه پیش تولید داشته است و 7 ماه نیز تولید آن طول کشیده است.

هدف اصلی ما این بود که یک مشکل اصلی در فضای سیاسی درمان شود برای اینکه ما در همه انتخابات گذشته شاهد این هستیم که یک پارامتر اصلی دستکاری روی مسائلی مانند حجاب، آزادی های فردی اجتماعی و... بوده است. این مسئله اصلاح طلب و اصول گرا هم ندارد، آقای رئیسی سال 96 همین کار را کردند، آقای روحانی در سال 92 و 96 ، آقای خاتمی در سال 76 ، اقای موسوی درسال 88، همین کار را کردند. به نظرم این یک آسیب شناسی است که در سایر کشور ها هم دیده می شود. امیدوارم بتوانیم یک جریانسازی مثبتی در این جهت انجام بدهیم.

تفرشی نیز در سخنانی عنوان کرد: ریتم فیلم خیلی تند و متفاوت بود و برای ایران یک نمونه نادر است، ضمنا از تصاویری استفاده شده است که در ایران ممکن است به عنوان تصاویر  تابو شکن محسوب شود. طرح بحث مستند مطلب درستی است و من نیز در مسائل مختلف به آن پرداخته ام؛ ولی به هرحال همانطور که مشاهده کردید شاکله این فیلم درجهت زدن دولت فعلی و دولت اصلاحات است و این مسئله خیلی عریان بیان شده است. مسئله بعد نادیده گرفته شدن تندرو هایی است که در  دهه 60 و 70 تندرو بودن و در دهه 80 تا 90 نیز همچنان تندرو باقی مانده اند. شما اگر می بیند آقای دزفولی امروز از آقای رئیسی صحبت میکند، این موضوع در مستند نیامده است چون شاکله فیلم صرفه جویی در راست گویی است یعنی بخش هایی بلد شود و بخش هایی نادیده گرفته شود. اینهاست که فیلم را ایراد دار کرده است و صرفا یک نگاه را به پیش می برد از نظر من.  

وی ادامه داد: در این مستند به این موضوع که چرا در زمان هاشمی و خاتمی آزادی ها داده نشده است اشاره نشد، این موضوع که چه کسانی مانع شدند و چه کسانی جلوی آن را گرفته اند ،بیان نشد. آقای دزفولی، آقای آقایی این ها ایراد کار شماست. در مسئله پژوهش این  یک امر غلط است که شما به محصول توجه میکنید ولی به ریشه های آن توجه نمی کنید. در جایی از فیلم  اشاره ای شد به اینکه میرحسین موسوی و خانم رهنورد در آستانه انقلاب در آمریکا بودند. این  اشتباه است و این طور نبوده. نکته ای که برای من خیلی جالب و خوشحال کننده بود، استناد به صحبت های منوچهر وثوق که همسر مادر مالک شبکه من و تو می باشد، است. به طور کلی این مستند یک شعار پایانی دارد که در واقع مسئله تخریب اخلاق و مبانی اخلاقی است، به نظر من خود فیلم مروج همین تخریب است ضمن اینکه صحنه هایی دارد که به استفاده و کاسبی از مسئله زنان و مسائل جنسی می پردازد.

این منتقد افزود: این مستند دقیقا منطبق با عنوان فیلم که دیوارکش نام دارد به یارکشی  سیاسی می پردازد. به نظر من این فیلم و محصول بهترین اثر برای گروه های برانداز و ضد انقلاب است و که این مفهوم را پمپاژ میکند که مشکلات نظام هیچ راه حلی ندارد و جو ناامیدی میدهد و به نظرم این اثر رو باید منوتو می ساخت نه سفیرفیلم.

محسن آقایی در پاسخ به مطالب تفرشی گفت: درباره این مطلب که فیلم به صورت پروژه تبلیغاتی به نظر می رسد باید گفت ما تمام تلاشمان را کردیم که از همه جناح ها در مستند حضور داشته باشند از آقای خاتمی گرفته تا احمدی نژاد و... اما متاسفانه بزرگواران حاضر به حضور نشدند؛ این یک نکته خیلی مهم است واقعا همچنین قصد و نیتی نبوده است. البته نکته دیگر این است که طبیعتا هر فرد و هر جناحی بیشتر از این حربه استفاده کرده باشد بیشتر در فیلم حضور دارد. درمورد اینکه فرمودید آقای موسوی آمریکا نبودند، من به مطالب و صحبت های دیگر مورخان اتکا کردم و اگر شما اطلاع بیشتری دارید بفرمائید تا اصلاح کنیم.

سید مهدی دزفولی نیز در پاسخ به مطالب تفرشی گفت: در مورد اشاره شما به سفر مهندس موسوی به آمریکا، من پیش از این مستند حزب جمهوری اسلامی را سال ها پیش در سال 94 ساختم و شما هم در جریان آن هستید، در آن مستند ما تقریبا با مورخ های زیادی مصاحبه کردیم و تقریبا همه آنها روی این نکته که آقای موسوی در حوالی انقلاب یعنی اواخر سال 56 و اوایل سال 57 آمریکا بودند، اجماع داشتند. نکته بعدی اینکه خانم رهنورد خودشون در مصاحبه ای که با کتاب سیاست مداران جوان، چاپ انتشارات اطلاعات داشتند میگویند که من قبل انقلاب خیلی متشرع نبودم، پدرم تیمسار ارتش بودند و محجبه نبودند، قبل انقلاب ایشون محجبه می شوند و با آقای موسوی هم در زمان سخنرانی های دکتر شریعتی در حسینه ارشاد آشنا میشوند و بعد انقلاب به یک تندروی می افتند.

وی تاکید کرد: بحث ما در کار نیز این مسئله است که چرا افرادی که یک زمانی روشنفکر بودند و اتفاقا تندرو نبودند، بعد از انقلاب تندرو می شوند؟ آیا این تغییر معلول کسب قدرت است یا چیز دیگر؟ چهره های دیگر هم اتفاقا این طور بودند. نمونه اش محسن مخملباف، نمونه اش همین آقای سید محمد خاتمی، نمونه اش خیلی افراد دیگر سرشناس هنرمند و یا اصلاح طلب امروز که در دهه شصت تندرو بودند و امروز به طرف دیگری افتاده اند.

یکی از مخاطبین از محسن آقایی در مورد پوستر قسمت اول ایکسونامی پرسید و این سوال را مطرح کرد که آیا شما از ابزار جنسی استفاده نکردید؟ اگر استفاده کردید نتیجه اش راهم گرفتید یا خیر؟

محسن اقایی درپاسخ گفت: برای ایسکونامی 1 ما چندتا پوستر طراحی کرده بودیم و خیلی از آنها موردی نداشتند اما قبول دارم برای پوستر اصلی آن ،یکسری از شیطنت ها از سمت ما شده بود.

یکی از مخاطبان از تفرشی سوال کرد: شما در جایی از صحبت هایتان به تغییر رفتار و افکار افراد در زمینه سیاست اشاره کردید اما آقای تفرشی کی آقای روحانی و آقای خاتمی و آقای مخملباف تغییری که کرده اند به خاطر اشتباهاتشون بوده و به خاطر تندروی هایی که داشته اند از مردم عذرخواهی کرده اند؟

مجید تفرشی در پاسخ گفت: در مورد مطلبی که فرمودید نه تنها درست است بلکه دقیق هم هست و منم در یک روومی در کلاب هاوس همین نکته شما رو درمورد آقای نصیری گفتم ولی ای کاش راجع به همه این قضاوت را میکردیم نه فقط برای افرادی که از نطر سیاسی باشما تناسبی ندارند.

مجید تفرشی نیز در پایان گفت: من تقریبا تمام نکاتم را در اول بحث بیان کردم اما همت و تلاش دوستان هم در شکل و هم در محتوا با همه کاستی های موجود، قابل تقدیر است ولی نکته ای که وجود دارد یقه گیری از بخشی از سیاستمداران کشور که مورد اتفاق نظر شما نیستند  برای موضوعی خاض درکمپین های انتخاباتی، طبیعتا این شبهه را به طور جدی ایجاد میکند که کار شما بخشی از یک فوتبال سیاسی داخلی است و این به عنوان یک هنرمند ارزش کار شما را هم ضایع می کند هم کم می کند. من به شما اطمینان می دهم که شما در آِینده فیلمساز بزرگی خواهید شد و این فیلم از فیلم های برتر شما نخواهد بود.

علاقمندان به مستند «دیوارکش» که در روایتی ساختار شکنانه و خارج از چارچوب های عرف، به مگوهای سوء استفاده قراردادن زنان و امر جنسی در رسیدن به مسند قدرت می پردازد میتوانند به زودی از طریق پلتفرم های پخش اینترنیت فیلم و مستند همچون فیلمگردی، عمار یار و پایگاه  اینترنتی سفیر فیلم به آدرس tamasha.safilfilm.com مراجعه و مستند را دانلود و تماشا کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1098235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =