کاهش وزن / چگونه می توان با رژیم آلکالاین (Alkaline) لاغر شد؟

رژیم آلکالاین بر اساس این ایده به وجود آمده که جایگزین کردن غذاهای اسیدی با غذاهای قلیایی سلامت انسان را تقویت می‌کند. طرفداران این رژیم غذایی ادعا می‌کنند رژیم قلیایی در مقابله با بیماری‌های سختی مانند سرطان مفید است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، فرضیه رژیم قلیایی این است که سطح pH بدنتان را تغییر می‌دهد. سوخت و ساز بدن مانند سوختن آتش است. هر دو آن‌ها واکنش شیمیایی‌اند که چیزی را می‌سوزانند و تجزیه می‌کنند. اما واکنش شیمیایی درون بدن آهسته و کنترل شده اتفاق می‌افتد.

وقتی چیزی می‌سوزد، خاکسترش باقی می‌ماند. غذایی هم که می‌خوریم خاکستری باقی می‌گذارد که به آن پسماند متابولیک می‌گویند. پسماندهای متابولیک قلیایی (خنثی) یا اسیدی‌اند. طرفداران رژیم آلکالاین ادعا دارند پسماند متابولیک مستقیما روی اسیدی بودن بدن تاثیر می‌گذارند. به عبارت دیگر اگر غذایی بخورید که خاکستر اسیدی به جا بگذارد، خونتان بیشتر اسیدی می‌شود. اگر غذاهایی بخورید که پسماند قلیایی داشته باشد، خونتان قلیایی‌تر می‌شود.

طبق این فرضیه خاکستر اسیدی، فرد را در برابر بیماری و ضعف آسیب پذیر می‌کند؛ در حالی که پسماند آلکالاین خاصیتی محافظت کننده دارد. با انتخاب غذاهای قلیایی بدنتان قلیایی و سالم‌تر خواهد شد.

کدام غذاها قلیایی یا اسیدی‌اند؟

غذاهایی از خود پسماندهای قلیایی به جا می‌گذارند که کلسیم، منیزیم و پتاسیم دارند. از طرف دیگر غذاهای تشکیل شده از پروتئین، فسفات و گوگرد پسماند اسیدی تولید می‌کنند. گروه‌های غذایی مانند زیر به سه دسته اسیدی، قلیایی و خنثی تقسیم می‌شوند: اسیدی: گوشت، گوشت مرغ، ماهی، لبنیات، غلات و الکل؛ خنثی: چربی‌های طبیعی، نشاسته‌ها و قندها؛ قلیایی: میوه‌ها، آجیل‌ها، حبوبات و سبزیجات.

در رژیم قلیایی خوردن چه غذاهایی مجاز است؟

لیست مواد غذایی که در رژیم قلیایی یا آلکالاین مجاز به مصرف آن‌ها هستید: میوه‌ها: شامل هندوانه، سیب، زردآلو، هلو، شلیل، آلو، گیلاس، آووکادو، خرما، زنجبیل، آجیل و حبوبات؛ سبزیجات: مجاز نیستید هر نوع سبزی که دوست دارید بخورید. باید سبزی‌هایی مانند تره، پیازچه، ریحان، شاهی، ترب، اسفناج، کلم بروکلی، قارچ، پیاز، خیار، گوجه، لوبیا سبز. سالادهای مختلف مانند سالاد شیرازی، سالاد فصل و انواع سالادهای دیگر.

انواع جوانه‌ها: مثل جوانه گندم، عدس، ماش و غیره. میوه ها و سبزیجات از جمله خوراکی های مجاز در رژیم غذایی آلکالاین هستند.

لیست غذاهای ممنوعه در رژیم قلیایی

در این رژیم یک سری مواد غذایی وجود دارند که باید از خوردن آن‌ها پرهیز کنید. اما نخوردن این غذاها برنامه غذاییتان را به شدت محدود و تکراری می‌کند. مواد غذایی حیوانی: مثل گوشت‌ها. اسیدی‌ترین گروه در این دسته گوشت قرمز است. ماهی مقداری از گوشت قرمز بهتر است؛ ولی باز هم بدن را اسیدی می‌کند. لبنیات و تخم مرغ: این غذاها هم اسیدیند و نباید در این رژیم خورده شوند.

شیر بز تنها شیری است که به خوردن آن مجازید. آن هم نه به مقدار زیاد. شیرین کننده های مصنوعی: از نظر رژیم قلیایی این مواد پر کالری به شدت چاق کننده‌اند. عسل، شیره قند و شربت افرا از دیگر مواد غذایی‌اند که حالت اسیدی دارند؛ ولی نه به شدتِ شیرین کننده‌های مصنوعی.

انتهای پیام/

کد خبر: 1110767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =