11 مرگ و سکوت مسئولان/ راز مرگ‌های سریالی رزیدنت‌ها چیست؟

منیره فروغی یازدهمین رزیدنتی است که در سال جاری جان خود را از دست می‌دهد تا راز مرگ‌های سریالی رزیدنت‌ها بیش از پیش ابهام برانگیز شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، خبر فوت منیره فروغی دانشجوی دکتری تخصصی زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در چند روز گذشته واکنش‌های بسیاری را در جامعه پزشکی در پی داشته است. فروغی یازدهمین رزیدنتی است که در سال جاری جان خود را از دست می‌دهد و بسیاری از افراد در شبکه‌های مجازی بر این باورند که وی بر اثر ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست داده است، اما برخی دیگر فوت این رزیدنت رابه خودکشی‌های زنجیره‌ای رزیدنت‌ها ارتباط می‌دهند.

شرایط کاری، ۱۵ شیفت کاری ۳۰ ساعته در ماه، حقوق سه میلیون تومانی از جمله مواردی است که رزیدنت‌ها به آن گلایه داشته و خواهان بازنگری در آیین‌نامه شرح وظایف و کاهش فشار کاری در بیمارستان‌ها هستند. چنین شرایطی منجر به افزایش آمار خودکشی و افسردگی بین این دانشجویان شده است. ایسکانیوز در پرونده‌ای تحت عنوان «رزیدنت‌ها بازیچه منافع سیاستگذاران» دغدغه‌ها و مشکلات این دانشجویان را منعکس کرده است. با فوت دانشجوی دکتری تخصصی زنان و زایمان بار دیگر هشتگ‌های #من_رزیدنتم و #از_رزیدنتی_بگو در شبکه‌های مجازی اوج گرفته است که در ادامه به آن پرداخته‌ایم.

برای فرزندان خودتان معافیت از طرح و آینده کاری فراهم کردید؛ برای فرزندان مردم چه می‌کنید؟

هانیه رادخواه متخصص بیماری‌های داخلی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در واکنش به فوت منیره فروغی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «خودکشی، ایست قلبی، مهاجرت، افسردگی؛ قرار نبود پایان قصه ما این باشد؛ وقتی نتیجه‌های کنکور را دیدیم و از خوشحالی ذوق کردیم و مامان و باباهایمان نفس راحت کشیدند که بچه‌هایشان خوشبخت می‌شوند، شاد می‌شوند، درد نمیکشند، دردها را کم میکنند، قرار بود گل‌های خندان باشیم، فرزندان ایران باشیم؛ اما نبودیم ... برای فرزندان خودتان، انتقالی و سهمیه تخصص و پزشکی و معافیت از طرح و آینده کاری فراهم کردید ، برای ما ... برای فرزندان مردم، چه خواهید کرد؟ روا نیست که مرگ پایان ما باشد و خاک حافظ این همه آرزو، ما به پایانی عاشقانه‌تر نیازمندیم!»

سال سیاه رزیدنت‌ها

صفحه اینستاگرام پایگاه خبری بانک پزشکان در صفحه اینستاگرام خود مطلبی با عنوان سال سیاه رزیدنتها منتشر کرد و نوشت: « یازدهمین رزیدنت از ابتدای امسال، 
#دکتر_فروغی رزیدنت سال دو زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، یازدهمین رزیدنتیست که از ابتدای امسال بر اثر "رزیدنتی" جان می سپارد. اینجا به خاک خفته هزار آرزوی پاک/ اینجا به باد رفته هزار آتش جوان»

داریوش آرمان روزنامه‌نگار نیز خبر فوت این دانشجو را در صفحه توئیتر خود منتشر کرد و نوشت: «دکتر منیره فروغی رزیدنت سال دوم جراحی زنان و زایمان دانشگاه شهید بهشتی در حالی جان باخت که مسئولان دانشگاه علت مرگ او را کرونا و برخی‌ها نیز مرگ خود خواسته اعلام کرده‌اند.»

کاربری خطاب به علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نوشته است: «چه می‌دانی که گل و خرما و حلوا بچینی برای رفیقت یعنی چه؟ نمی‌دانی که منتظر تن نحیف دوستت باشی و زیر ترمه برات بیارن یعنی چه؟ ما قرار بود عروسش کنیم، روی سرش گل بریزیم نه روی جنازه‌اش. با بادیگارد و دوربینت آمدی از چی فیلم بگیری؟ تا زنده بود او را شنیدید؟»

یکی از کاربران در پی فوت فروغی با یادآوری خبر تشکیل دو کمیته برای بررسی مشکلات و خودکشی‌های اخیر دستیاران که اردیبهشت امسال توسط حسین کرمانپور مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور رسانه‌ای شد، در صفحه توئیتر خود نوشت: «نتیجه کارگروه به کجا رسید؟ پنج سال دیگر هم زمان بدهیم تا به نتیجه برسید؟»

کاربری دیگر در صفحه توئیتر خودنوشت: «در عرض یک هفته تمام ۶ رزیدنت سال یک ارتوپدی بیمارستان امام حسین و ۴ رزیدنت اطفال بیمارستان مفید انصراف دادند، یکی از رزیدنت‌های زنان نیز خودکشی کرد. از اول امسال تاکنون ۱۱ رزیدنت خودکشی موفق داشته‌اند.»

ماجرا چه بود؟

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز  درباره فوت دانشجوی رزیدنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: شواهد حاکی از آن است که دکتر فروغی دارای برخی از علائم افسردگی بود. این دانشجو در زمان ۴۰ روز اول ورود به دوره رزیدنتی، فیکس بیمارستان می‌شود؛ به عبارتی دیگر رزیدنت در این ۴۰ روز باید به صورت مداوم در بیمارستان حضور داشته باشد. وی در این زمینه به قوه قضائیه اعتراض کرده و اساتید و رزیدنت‌ سال بالایی برای پاسخگویی فراخوانده می‌شوند. پس از این موضوع گروه آموزشی با این فرد لجبازی می‌کنند، به طوری که این دانشجو نسبت به انصراف اقدام می‌کند اما با انصراف وی موافقت نمی‌شود. 

وی ادامه داد: این دانشجو بار دیگر برای انصراف از دوره رزیدنتی اقدام می‌کند اما برای وی کشیک اضافه در نظر می‌گیرند. در نهایت لاین این رزیدنت از بیمارستان مهدیه و طالقانی به بیمارستان شهدای تجریش و امام حسین(ع) تغییر می‌یابد. لازم به ذکر است تغییر لاین در بیمارستان‌ها زمانی که یک دانشجوی دستیار تخصصی در دوره رزیدنتی ناراضیست، مرسوم است.

وی افزود: دکتر فروغی در نهایت به بیمارستان امام حسین(ع) منتقل شده و در آنجا با مشکل مواجه می‌شود. نشانه‌های افسردگی در این دانشجو وجود داشته اما متاسفانه به آن توجه نمی‌شود و در نهایت منجر به فوت این فرد می‌انجامد. هنوز علت مرگ این دانشجوی دستیار تخصصی از سوی پزشکی قانونی اعلام نشده است اما برخی از دوستان نزدیک وی مدعی شده‌اند که فوت این دانشجو به علت خودکشی بوده است.

با فوت یازدهمین رزیدنت در سال جاری، این سوال مطرح می‌شود که کمیته بررسی مشکلات رزیدنت ها و بررسی خودکشی های اخیر آنان که توسط سازمان نظام پزشکی تشکیل شده دقیقا چه اقداماتی را انجام می‌دهند؟ در شرایطی که بسیاری از مسئولان نسبت به کمبود پزشک متخصص در کشور گلایه داشته و با طرح‌هایی همانند اصلاح نظام آموزش پزشکی در صدد افزایش ظرفیت این رشته‌ها هستند، چرا اقداماتی برای توقف خودکشی رزیدنت‌ها انجام نمی‌دهند؟ 

انتهای پیام/

کد خبر: 1116728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      0 6
      شاید به قتل رسیده دارو به غذاش اضافه می‌کردند حسادت همکاران یا کینه ی یک ارشد فاسد به مقصود نرسیده خیلی ها پایمال ستم و قتل می‌شوند تا قانون و حمایت و امنیت نباشد هر مرگی خودکشیی یک قتل است
    • آیسین آیتی IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      4 6
      وقتی رزیدنت های افسرده به مناطق محروم فرستاده میشود همین باعث شده خیلی باجون ودل برای بیمارها وقت نذارن ویا بداخلاقی کنن و وقتی خودکشی می کنن خودکشی رواج پیدا میکند ومردم به این فکر میکنند وقتی دکتر ها نتوانند افکار خود را کنترل کنند چرا ما بتوانیم
    • زهرا شکاری IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
      4 5
      حق الناسی که میشه و این بچه پولدارهای بی درد با رابطه و سهمیه و معلم خصوصی وارد پزشکی میشن این میشه آه مردم نفرین مردم