طب سنتی/ خواص دارویی گیاه دارواش و طرز تهیه دمنوش آن

گیاه دارواش یک گیاه همیشه سبز است که بر روی درختان رشد می کند و با استفاده از ریشه خود از درختان تغذیه می کند و باعث کاهش رشد درختان می شود. استفاده از گیاه دارواش تاریخچه دارد و از قرن های پیش مورد استفاده در موارد مختلف بوده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، گیاه دارواش به عنوان انگل درختان شناخته می‌ شود ولی انگل چندان مهمی نیست و خسارت‌های زیادی به درختان نمی زند. پرندگانی مانند دارکوب عامل رویش این گیاه روی درختان هستند. به طوری که دارکوب بذر گیاه دارواش را در تنه درختان قرار می دهد و بعد جوانه میزند. همچنین این گیاه در مدفوع پرندگانی که از گیاه دارواش استفاده کرده اند وجود دارد. زمانی که مدفوع پرندگان بر روی درخت می‌ نشیند باعث جوانه زدن و رشد کردن گیاه دارواش می شود.

بیشتر بخوانید:

طب سنتی/ داروهای گیاهی موثر برای درمان عفونت ادراری

گیاه دارواش گل‌های زیبایی دارد چنان که بعضی مواقع افراد گیاه را به خاطر گل های زیبایش از بین نمی‌ برند و اجازه رشد آن ها را می دهند.

 گیاه دارواش با فرو کردن ریشه خود در شاخه های دیگر درختان شیره خام آن ها را می‌گیرد و به شیر پرورده تبدیل و استفاده می کند. گیاه دارواش گیاهی است که در کنار گیاهان سبز همیشه قرار دارد. 

گیاه دارواش اغلب بر روی درخت سیب ، گلابی و ... می‌ روید و با نفوذ کردن ریشه و تغذیه کردن از شیره درختان باعث می‌ شود رشد درختان کاهش پیدا کند. اما بر روی درختان دیگر مانند بادام، توت، فندق، گردو، کاج ، شاه بلوط ، غان ، ممرز، اقاقیا، زیرفون و ... رشد آن ها قابل مشاهده است.

این گیاه در ایران و در جنگل‌ های شمال بر روی تاج درختان ممرز، اوجاد، ملج ، انجیلی و بید رشد می‌ کند. علاوه بر استفاده از گیاه دارواش در تزئینات جشن ها علوفه بسیار خوبی برای دام‌ ها هم است.

انواع گونه‌ های گیاه دارواش

گیاه دارواش گونه های مختلفی دارد از جمله : گونه آمریکایی، ژاپنی ، اروپایی و   loranthus ferrugineus و ...

• گونه آمریکایی
 گونه آمریکایی در ایالات متحده رشد می کند و از آن در تزئینات جشن ولنتاین و کریسمس استفاده می‌ شود.

• گونه اروپایی
 این گونه دارواش از قرن ها قبل در طب سنتی گیاهی مورد استفاده افراد بوده است.

• گونه ژاپنی
 گونه ژاپنی از دیگر گونه‌ ها مشهورتر است . زیرا خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی دارد.

• گونه LORANTHUS FERRUGINEUS
 این گونه نسبت به دیگر گونه ها کمتر رایج است .اما بعضی افراد از این نوع گیاه برای درمان فشار خون بالا و بیماری‌های گوارشی استفاده می کنند.

خواص گیاه دارواش

با توجه به انواع گونه های دارواش خواص و کاربردهای این گیاه نیز با هم متفاوت است. به عنوان مثال : گیاه و برگ های دارواش در هند به عنوان مصارف داخلی در موارد بزرگ شدن طحال قابل استفاده است. همچنین از میوه این گیاه یعنی ملین، مدر و مقوی برای افزایش نیروی جنسی و تقویت قلب استفاده می شود.

استفاده از شاخه های سبز و برگ های گیاه دارواش در کره برای درمان سرماخوردگی عمومی ، لومباگو، روماتیسم و عضلات ضعیف کاربرد دارد.

استفاده از گیاهان دارواش به صورت خشک در چین مرسوم است. به این صورت که قسمت های خشن و نرم را از یکدیگر جدا کرده و قسمت نرم را خشک می کنند.

نشانه خشک شدن کامل این گیاه سیاه رنگ شدن آن است. مردم چین اعتقاد دارند که این گیاه تونیک است و برای تقویت کلیه ها بسیار مفید می باشد. باعث آرام شدن رحم زنان باردار می شود و به استحکام استخوان ها کمک

می کند، باعث می شود شیر بیشتری در زنان باردار ترشح شود و در پایین آوردن فشار خون نیز مؤثر است. ضد اسپاسم ، ضد نفخ و آرامبخش است.

از فواید دیگر این گیاه می توان به درمان سرطان ، بهبود سلامت قلب و عروق ، کنترل بیماری های پوستی ، تعادل هورمون ها ، مشکلات تنفسی ، تب ، کاهش افسردگی یا اضطراب ، درمان واریس ، درد های عصبی، علائم

یائسگی، آسم، زخم و جراحات، سیاتیک، رفع التهاب کبد ، درمان لکنت زبان، درمان اختلالات ادراری تشنج و ... اشاره کرد.

در اروپا به طور گسترده برای درمان سرطان از داروی تزریقی گیاه دارواش استفاده می‌شود. اما در ایالات متحده به دلیل کامل و جامع نبودن اطلاعات و عدم اعتماد به آزمایشات بالینی تزریق به بیماران سرطانی تأیید نشده است.

مضرات گیاه دارواش

مصرف زیاد دارواش باعث مسمومیت میشود که نشانه آن ضعف عصبی ماهیچه ای، فلج اندام های سافله، سکته قلبی، قطع حرکات تنفسی ، احتقان ، امعاء و احشا پیش می آورد که موجب خفگی و مرگ می‌ شود. کسانی که زخم معده دارند باید از خوردن این گیاه خودداری کنند.

دمنوش گیاه دارواش

از گیاه دارواش برای تهیه چای و دمنوش می‌ توان استفاده کرد اما در تهیه این دمنوش باید نکته ای را رعایت کرد. این که حتماً باید دمنوش را به صورت سرد تهیه کرد، زیرا ترکیبات مفید موجود در گیاه دارواش با آب گرم از بین میروند.

دمنوش گیاه دارواش را چگونه تهیه کنیم؟

برای تهیه دمنوش گیاه دارواش لازم است ۱۰ گرم از پودر میوه و یا برگ گیاه را در یک فنجان آب (سرد و یا ولرم) مخلوط کرده و بعد از گذشت مدتی دمنوش آماده مصرف کردن است. توصیه می شود برای  مشاهده تأثیرات خوب و نتیجه قابل قبول دمنوش را به صورت روزانه تهیه و مصرف کرد.

ترکیبات مهم شیمیایی در گیاه دارواش

در گیاه دارواش ترکیبات شیمیایی مهمی وجود دارد که مهمترین آن ها را در ادامه بیان کرده ایم. ترکیبات شیمیایی عبارتند از: پتاسیم،منیزیم ، کلسی ، تانن، کینورنین، هایدرو کسی لیزین، ساپونی ، اینوزیت، پرولین، اسید سیستئیک، اورسون، آرژنین، اسید گالیک، آسپاراژین.

 درمان مشکلات پوستی با گیاه دارواش

برخی افراد برای استحمام کردن از گیاه دارواش استفاده می کنند. همچنین برای درمان زخم ها، واریس، اگزما و ... می توان از گیاه دارواش استفاده کرد. بعضی افراد عقیده دارند گیاه دارواش خاصیت ضد درد و تسکین دهندگی دارد و ماساژ دادن مقداری از گیاه دارواش بر روی پوست باعث کاهش دردهای مفاصلی دردهای روماتیسمی و دردهای عصبی میشود.

تاریخچه استفاده از گیاه دارواش

در زمان های خیلی قدیم برای آتش‌ بس میان دشمنان از گیاه دارواش استفاده می شده است و این گیاه به عنوان نماد آتش‌ بس مورد استفاده بوده است.

 اعتقاد آلمانی‌های باستان بر این بوده که گیاه دارواش دارای قدرت عرفانی بوده و از آن به عنوان یک گیاه تشریفاتی استفاده می کردند.

همچنین در گذشته و حال گیاه دارواش برای حفاظت از بدبختی ، خشونت و بیماری یک سمبل بوده است. به علاوه این که گیاه دارواش یک داروی مقوی و طبیعی برای افزایش قوای جنسی و مؤثر در افزایش باروری است از اعتقادات گذشتگان بوده است.

گیاه دارواش یک گیاه همیشه سبز است که بر روی درختان رشد می کند و با استفاده از ریشه خود از درختان تغذیه می کند و باعث کاهش رشد درختان می شود. استفاده از گیاه دارواش تاریخچه دارد و از قرن های پیش مورد استفاده در موارد مختلف بوده است. ترکیبات شیمیایی مهمی در گیاه دارواش وجود دارد و دارای خاصیت های فراوان می باشد.

از جمله برای درمان سرطان، آسم، مشکلات تنفسی، دردهای روماتیسمی  اختلالات ادراری، تب، تشنج  و... مورد استفاده بوده است. تاکنون عوارض جدی ناشی از مصرف گیاه دارواش گزارش نشده اما همواره باید در مصرف آن تعادل را برقرار کرد و نباید زیاده‌روی کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1132172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =