بیانیه زنان سینماگر ایرانی علیه آزارگران جنسی در تاریخ ثبت خواهد شد / لزوم جلوگیری از بروز چنین مسائلی در آینده

بازیگر فیلم از سر نوشت گفت: ممکن است بیانیه زنان سینماگر ایرانی علیه آزارگران جنسی بدون نتیجه باقی بماند و هیچ کسی را متنبه نکند اما نکته قابل توجه این است که این بیانیه ثبت شد و در تاریخ ماندگار می‌شود و از بین نخواهد رفت.

مریم کاظمی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در واکنش به بیانیه زنان سینماگر علیه آزارگران جنسی اظهار کرد: وقتی مسئله‌ای مطرح می‌شود ممکن است از یک موضوع کوچک شروع شده باشد و صرف نظر از اینکه اصلا مشکلی وجود داشته باشد یا نه نفس عمل و آنچه بیانیه می‌خواهد بگوید، مهم است. از طرفی شخصی که به این جنبش می‌پیوندد لزوما در چنین شرایطی قرار نگرفته بلکه باید عنوان کرد که این بیانیه یک بیانیه آزاداندیشی است و باید از بروز چنین مسائلی در آینده جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید:

بیانیه بازیگران زن ایرانی علیه آزارگران جنسی

وی افزود: این بیانیه کلی است و به نوعی نه به خشونت، آزار و سوء استفاده است و نباید اجازه دهیم این مسئله به ذهن کسی خطور کند که چنین مسائلی می‌تواند در سینمای ما وجود داشته باشد.

بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر ادامه داد: ممکن است نا برابری‌ها، بی‌عدالتی و سوء استفاده از موقعیت در بسیاری از شغل‌ها وجود داشته باشد و در واقع حق کشی‌هایی نیز صورت گرفته باشد اما آنچه به حوزه زنان مربوط می شود و می‌تواند بسیار اهمیت داشته باشد، همان چیزی است که باید از آن حمایت کرد ولی اگر کسانی هم نخواستند در این بیانیه شرکت کنند حتما دلایل محکمی داشته‌اند؛ اگر زمانی این مسئله مطرح شده بود و برخی از آن حمایت نکردند و اجازه ندادند کسی متوجه آن شود نباید آن را به حال حاضر بسط داد. من خود به شخصه وقتی تقاضا کردم که نامم در زیر این بیانیه درج شود صرف نظر از هر گونه موضع‌گیری نظرم را مطرح کردم.

کاظمی گفت: من با هر گونه سوء استفاده در هر منصب و شغلی مخالفم و اگر هر کسی بخواهد حرفش را به گوش دیگران برساند از او حمایت می‌کنم و اصلا کاری به این مسئله ندارم که آیا آزار جنسی زنان در سینما حقیقت دارد یا نه، چیزی که با آن موافقم این است که محتوای این بیانیه انسانی و درست است و به عنوان کسی که سال‌ها در سینما و تلویزیون ایران کار کرده می‌گویم که باید از این اظهار نظر درست حمایت شود چه از این مسئله آسیب دیده باشیم یا نه.

وی در پاسخ به این سوال که برخی همکاران شما مطرح می‌کنند که در گذشته از وجود چنین مسائلی صحبت کرده بودند اما کسی به آنها اهمیت نمی‌داده، نظر شما در این باره چیست چرا در آن زمان این موضوع تا به این اندازه گسترده نشده است، گفت: به یاد می‌آورم که سال ها پیش چیستا یثربی مسئله ای را مطرح کرده بود، اما به حمایت جمعی نرسید که می تواند دلایل متعددی داشته باشد؛ شاید در در آن موقع تعداد افرادی که به این آگاهی رسیده بودند کمتر بوده و تعداد افراد شجاعی که بخواهند این موضوع را مطرح کنند زیاد نبوده است و حتی شاید میزان سوءاستفاده ها در آن زمان اندک بوده اما مسئله مهم این است که این موضوع اکنون مطرح شده و باید از آن حمایت کرد.

وی در پایان تاکید کرد: تمام جنبش‌های مترقی که در دنیا اتفاق افتاده فی البداهه و به یکباره رخ نداده است و با یک سری اتفاقاتی همراه بوده که در زمان خودش به آن اهمیت داده نشده و در زمان دیگری به بار نشسته است. ممکن است این بیانیه بدون نتیجه باقی بماند و هیچ کسی را متنبه نکند اما نکته قابل توجه این است که این بیانیه ثبت شد و در تاریخ ماندگار می‌شود و از بین نخواهد رفت.

بر اساس این گزارش، هفته گذشته بود که سمیه میرشمسی دستیار و برنامه‌ریز سینما از رفتار نامناسب یک بازیگر مرد و مشکلات زنان در پشت‌صحنه تولیدات سینمایی پرده برداشت. این افشاگری موجب شد تا جمعی از زنان دست اندرکار سینما در اعتراض به خشونت علیه زنان در این عرصه بیانیه‌ای صادر کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1135428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =