فیلمنامه بزرگ‌ترین ضعف مرد بازنده / تغییر سینمای مهدویان به سینمای داستان‌گو

منتقد سینما گفت: یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های مرد بازنده فیلمنامه آن بود اما باید بپذیریم که این فیلم قطعا فیلمنامه قوام‌یافته‌تری نسبت به دیگر اثر مهدویان یعنی زخم کاری دارد.

محمدرضا مقدسیان منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در نقد فیلم مرد بازنده گفت: این فیلم یکی از پخته‌ترین فیلم‌های مهدویان در دل آثاری است که تلاش می‌کند تا امروزی‌تر شده و بیشتر داستان بگوید تا اینکه بخواهد از مستندات تاریخی استفاده کند و این تلاش هم در فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی و هم در استفاده از نماهایی که تا حدودی نماهای بسته‌تری هستند نمایان است؛ همچنین استفاده متفاوت از تدوین و فاصله گرفتن نسبی از فرآیندی که به لحاظ تصویری آثار مستند و جستجوگر را تداعی می‌کرد تغییر کرده است.

بیشتر بخوانید:

موقعیت مهدی فیلمی که مخاطب را با خود همراه می‌کند / بهترین اثر سال سینمای ایران

وی ادامه داد: در آثار جدید مهدویان تا حدودی جای دوربین تغییر کرده و به شخصیت‌ها نزدیک‌تر شده است همچنین استفاده از تدوین و مونتاژ معنی‌دارتر شده و می‌توان گفت که مهدویان به شکل محسوسی در حال حرکت به سمت جنس دیگری از روایت تصویری و داستانی است.

مقدسیان ادامه داد: مرد بازنده فیلم درجه یکی نیست اما یکی از فیلم‌های قابل قبول جشنواره فجر به شدت ضعیف چهلم به شمار می‌رود.

منتقد سینما گفت: یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های مرد بازنده فیلمنامه آن بود اما باید بپذیریم که مرد بازنده قطعا فیلمنامه قوام‌یافته‌تری نسبت به دیگر اثر مهدویان یعنی زخم کاری دارد و می‌توان گفت او خودش را در این اثر دوباره پیدا کرده و حتی به نوعی گروهش را پیدا کرده و در تلاش است تا حرف بزند؛ البته تجربه ساخت یک فیلم معمایی و کارآگاهی که در آن طعنه‌های سیاسی و اجتماعی وجود دارد در سینمای کم بعد، کم‌ژانر و کم‌گونه سینمای ایران خود می‌تواند یک برگ برنده باشد و همچنین می‌تواند نویده دهنده این باشد که مهدویان در حال حرکت به سمت سینمای جنایی و معمایی و کارآگاهی است و در تلاش است تا شکل سینمایی‌اش را هم به سمت سینمای داستان‌گو و شکل کلاسیک روایی نزدیک‌تر کند.

وی همچنین عنوان کرد: در مجموع می‌توان گفت که مرد بازنده در دل فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر چهلم که غالبا هم فیلم‌های بدی بودند و تنها موقعیت مهدی در آن فیلم خوبی به شمار می‌‎رفت؛ در دسته فیلم‌های قابل قبول و قابل اعتنای جشنواره تلقی می‌شود که تماشای آن می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد.

وی در ادامه در مورد بازی جواد عزتی در این فیلم نیز اظهار کرد: شیوه مواجهه مخاطب با بازی جواد عزتی به نوعی عجیب است و همیشه دو دسته در مورد جواد عزتی صحبت می‌کنند؛ یک دسته افرادی هستند که او را دوست دارند و بازی او را می‌پسندند و از طرفدارانش هستند و دسته دیگر افرادی که بازی جواد عزتی را فارغ از اینکه هر اندازه هم تلاش کند و موفق باشد، نمی‌پسندند.

جواد عزتی یکی از مهم‌ترین بازیگرهای فعلی سینمای ایران در بین بازیگران مرد

وی افزود: اما من فکر می‌کنم تحلیل درست درباره کارنامه کاری جواد عزتی و به طور خاص شیوه حضور او در فیلم مرد بازنده جایی بین این دو رویکرد است یعنی باید منطقی به قضیه نگاه کرده و تحلیل دقیق‌تری داشت؛ به هر حال چه دوست داشته باشیم چه دوست نداشته باشیم جواد عزتی یکی از مهم‌ترین بازیگرهای فعلی سینمای ایران در بین بازیگران مرد است و یکی از بازیگرانی است که هم دوربین او را دوست دارد و هم مخاطب؛ و این مسئله قابل کتمان نیست و از همه مهم‌تر تلاش جواد عزتی برای رشد است که بسیار قابل ملموس است و همین امر منجر شده تا بتواند نقش‌های متنوعی را بازی کرده و خطر کند و شمایلی را که در ذهن مخاطب ایجاد کرده بشکند و تجربه جدیدی را امتحان کند و این خطر کردن است که باعث زنده ماندن یک بازیگر می‌شود.

مقدسیان گفت: بخش بزرگی از بازیگران سینمای ایران جرات اینکه شمایلی را که از خود ایجاد کرده‌اند تغییر دهند، ندارند و این به خودی خود یک ویژگی مثبت برای جواد عزتی تلقی می‌شود.

مرد بازنده

وی با اشاره به این موضوع که عنوان می‌شود حضور عزتی در فیلم مرد بازنده شبیه کاراکترهایی است که پیش از این بازی کرده، گفت: این جنس از نگاه برای تحلیل بازی یک بازیگر از اساس فاقد تخصص و نگاه دقیق است. اگر بخواهیم با این دید بازی بازیگران را تحلیل کنیم باید بگوییم رابرت دنیرو و آل پاچینو نیز در فلان فیلم نیز شبیه فلان فیلم بوده است که البته منظور من در اینجا این نیست که بخواهم بگویم جواد عزتی شبیه این دو بازیگر بازی می‌کند. اما چیزی که در این بین وجود دارد این است که ما باید بازی یک بازیگر را در اتمسفر فیلم بسنجیم یعنی بگوییم این بازیگر با توجه به نقشی که انتخاب کرده چقدر توانایی داشته که آن شخصیت را با استفاده از تکنیک‌های بازیگری به مخاطب ارائه دهد.

وی گفت: به نظر من جواد عزتی در فیلم مرد بازنده تا حد زیادی در ترسیم یک شخصیت شکست خورده، ملول، پر از اضطراب و استرس که احساس می‌کند کل زندگی خود را باخته و حالا تصمیم می‌گیرد کاری انجام دهد که برای فرصت آخری که دارد مثل گذشته بازنده نباشد و از انفعال خارج شود، موفق عمل کرده است.

مقدسیان افزود: در کل باید گفت که جواد عزتی در این فیلم موفق عمل کرده است. البته سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که اگر جواد عزتی در فیلم مرد بازنده خوب بازی کرده چرا در جشنواره مورد توجه قرار نگرفت؟ پاسخی که می‌توان به این سوال داد این است که هر جشنواره‌ای در دنیا برگزار می‌شود متناسب با سیاست‌گذاری‌هایی آن جشنواره دسته‌ای از فیلم‌ها را مورد توجه قرار می‌دهد و دسته‌ای را مورد توجه قرار نمی‌دهد؛ این مسئله در همه جشنواره از کن و ونیز و برلین گرفته تا آکادمی اسکار و سایر جشنواره‌های موجود وجود دارد.

منتقد سینما ادامه داد: واقعیت این است که در جشنواره فیلم فجر دوره چهلم به واسطه نگاه موجود در جشنواره بنا بر توجه ویژه به فیلم محمدحسین مهدویان و مجموع کسانی که در این فیلم نقش‌آفرینی کردند و یا دستی در ساخت آن داشتند نبوده است پس طبیعتا نمی‌توان ملاک کیفیت کار جواد عزتی را کاندید شدن یا نشدن او بدانیم، کما اینکه در دوره‌های گذشته هم فیلم‌های زیادی وجود داشت که عزتی در آنها بسیار خوب بازی می ‌کرد اما کاندید نمی‌شد یا اگر کاندید می‌شد جایزه‌ای دریافت نمی‌کرد؛ البته طیف بزرگی از مخاطبین و کارشناسان و منتقدان بر این عقیده بودند که جواد عزتی به حق خودش نرسید. اما اگر در نظر بگیریم که سیاست‌های موجود در جشنواره لزوما ملاک کار یک بازیگر نیست کنار آمدن با کیفیت کار جواد عزتی راحت‌تر می‌شود.

جواد عزتی در یکی دو نقطه از فیلم مرد بازنده راکورد بازی خود را از دست داده و لحن خود را گم می‌کند که خب بخشی از این مسئله متوجه جواد عزتی است که باید دقت به خرج دهد و بخشی از آن نیز مربوط به کارگردانی فیلم است؛ اما در کل باید گفت که در قیاس با بازی‌هایی که در جشنواره فیلم فجر دیده شد بازی جواد عزتی یکی از بهترین بازی ها بود؛ درست است که هیچ کدام از بازیگران بازی فوق‌العاده و تاریخ‌سازی نداشتند اما اگر بخواهیم منصفانه بگوییم بازی جواد عزتی یکی از بهترین بازی‌های جشنواره فیلم فجر چهلم به شمار می‌رفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1136242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =