آموزش شیرینی پزی/ طرز تهیه کنافه شیرینی ماه رمضان

در قرن سیزدهم هجری، در کتاب آشپزی از مغرب تا اندلس، که نویسنده آن ناشناس است، از کلمه کنافه برای توصیف کرپ تهیه شده از خمیر نازک بر روی یک تابه هندی یا «آینه» (طَبَق) استفاده شده و آن را معادل روقاق می‌داند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، کنافه یک دسر پنیری است که بیشتر در کشورهای ترکیه و مصر سرو می‌شود. این دسر در جهان عرب، به‌ویژه در شام و بین فلسطینی‌ها بسیار محبوب است و در این شهرها از خمیر رشته مانند نازک یا خمیر سمولینای بسیار نازک خیسانده شده در شربت شیرین با پایه شکر و لایه‌های پنیر یا سایر مواد اولیه مانند خامه یا آجیل، بسته به هر منطقه و ذائقه مردمش، تهیه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

آموزش شیرینی پزی/ طرز تهیه دسر لوتوس برای ماه رمضان

سه نوع کنافه در جهان طبخ می‌شود:

کنافه نابلسیه: ریشه در شهر نابلس فلسطین دارد.

کنافه کادایف: در استان هاتای ترکیه، به این شیرینی کنافه گفته می‌شود و رشته‌های مویی را «تل کادایف» می‌نامند.

رشته ختایی: این نوع آذربایجانی، در شهر تبریز ایران تهیه می‌شود.

کنافه عربی یا غزه‌ای به شکل پیچ درست می‌شود و در آن به جای پنیر از مخلوطی از آجیل، جوز هندی و دارچین استفاده می‌کنند.
همین تعریف برای کادایف استانبولی در مقیاس ظریف‌تر، لطیف‌تر و لذیذتر است که همانند کنافه استانبولی، کیفیت اصیل آن در کشوری غیر از ترکیه به ندرت یافت می‌شود.
علی‌رغم این‌که تاریخچه کنافه مربوط به فلسطین است، درحال حاضر لذیذترین کنافه و کادایف به دست استادان این حرفه در کشور ترکیه تهیه می‌شود که مهارت تهیه اصیل آن را به صورت انحصاری در طایفه‌ای از کردهای ترکیه به نام زازا در منطقه دیاربکر (مرکز کردستان ترکیه) و غازی آنتپ حفظ کرده و از آموزش حرفه‌ای آن خودداری می‌کنند.
علل عمده نداشتن کیفیت اصیل در سایر کشورها غیر از ترکیه، عدم دستیابی به مواد اولیه موجود در آن کشورها، عدم مهارت تهیه خمیر کنافه و عدم مهارت در استفاده از دستگاه تولید رشته آن است.»

طرز تهیه کنافه

شربت کنافه:

آب: ۵ پیمانه

شکر: ۱ پیمانه

زعفران: به مقدار لازم

این روش ساده‌ترین روش برای تهیه شربت کنافه است. اگر می‌خواهید با طعم‌های متنوع و خوشمزه‌تری هم می‌توانید این شربت را تهیه نمایید.

برای تهیه شربت؛ بهار نارنج، شکر، آب و آبلیمو را در شیرجوش بریزید و مخلوط کنید. سپس آنرا روی شعله قرار داده تا بجوشد بعد از آن شعله را کم کنید و بگذارید ۵ دقیقه روی همان حرارت کم بماند. پس از آن عرق بهارنارنج را اضافه کنید و بگذارید شربت خنک شده و قوام بیاید. شربت را تا زمان استفاده در یخچال نگهداری کنید.

طبخ کنافه:

ماده اصلی استفاده شده در این دسر رشته کادایف است که در واقع همان خمیر فیلو است که به صورت رشته‌ای خرد شده است. وسط رشته‌های کادایف به کره و زعفران آغشته شده دو طرف یک مخلوط پنیری قرار می‌گیرد. گاهی از پنیر خامه‌ای، پنیر موزورلا یا انواع دیگر پنیر استفاده می‌شود.

مواد لازم

۵۰۰ گرم رشته کنافه

۲۵۰ گرم کره ۲۵۰

گرم پنیر موزارلا یا پنیر خامه‌ای بی نمک

فر را روی دمای ۱۷۰ تا ۱۸۰ درجه سانتیگراد قرار دهید.

رشته‌های کادایف را داخل یک کاسه بزرگ بریزید سپس کره آب شده را اضافه کنید به طوری که تمام رشته‌ها به کره آغشته شوند.

یک قالب کیک با قطر ۱۵ سانتی‌متر بردارید و کف آن را با کره چرب کنید.

نیمی از رشته کادایف را داخل قالب بریزید.

پنیر لبنه را داخل یک ظرف ریخته و با همزن برقی آنقدر هم بزنید تا به حالت کرم در بیاید. سپس پنیر را روی رشته‌های کادایف بریزید و با نصف دیگر رشته‌های کادایف روی پنیر را بپوشانید. بهتر است برای پخت بهتر لایه آخر دسر را به کره آغشته کنید.

دسر را به مدت ۳۵ دقیقه داخل فر یا روی شعله که مرتب ظرف را بچرخانید قرار دهید تا کاملاً بپزد.

بعد از اینکه شیرینی کامل پخته شد، آن را از فر خارج کنید یا از روی شعله بردارید و شیره را روی آن بریزید. سپس کنافه را در ظرف مناسب سرو کرده و با پودر پسته، خامه یا سرشیر تزیین کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1137252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =