چه عواملی بر رشد شاخص بورس تاثیر گذاشت؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در سه ماه پایانی سال ۱۴۰۰، بازارهای جهانی و نیز بازار کامودیتی‌ها دستخوش تغییرات مثبت و صعودی شدند که این امر بر روند بازار بی تاثیر نبود و باعث اتفاقاتی مثبت در آن شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات هفته‌ای گذشت (منتهی به دوشنبه، روز ۱۲ اردیبهشت‌ماه) روند مثبت داشت و با هشت هزار واحد افزایش نسبت به هفته قبل از آن، در ارتفاع یک‌میلیون و ۵۲۹ هزار واحد ایستاد و کمتر از یک درصد رشد را در پرونده معاملات خود ثبت کرد.

شاخص کل بورس تهران در پایان روز چهارشنبه (۷ اردیبهشت‌ماه) در حالی در ایستگاه یک‌ میلیون و ۵۲۱ هزار واحد به کار خود پایان داد که این رقم در روز دوشنبه و در آخرین روز کاری هفته گذشته (روز ۱۲ اردیبهشت‌ماه) به یک‌میلیون و ۵۲۹ هزار واحد رسید.

شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۴۱۱ هزار و ۶۹۲ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۴۲۲ هزار و ۶۰۶ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۵۶ هزار و ۲۲۱ واحد به عدد ۲۶۲ هزار و ۹۱۷ واحد رسید.

در سه روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، سایپا (خساپا)، ایران‌خودرو (خودرو)، پالایش نفت تهران (شتران) و پالایش نفت اصفهان (شپنا) در گروه نمادهای پُر تراکنش قرار داشتند.

وضعیت مناسب سهام شرکت‌های کوچک در بازار

با توجه به رشد کم رمق شاخص بورس در چند روز اخیر،  «حسین عبدی»، کارشناس بازار سرمایه امروز (جمعه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به روند معاملات بورس در هفته ای که گذشت، اشاره کرد و گفت: بازار وضعیت خوبی را در سه روز معاملاتی هفته دوم اردیبهشت ماه تجربه کرد اما به دلیل نیمه تعطیل بودن بازار، شاهد حجم کمتری از معاملات نسبت به هفته های گذشته بودیم.

وی اظهار داشت: با توجه به چنین مساله ای، سهام شرکت های کوچک و متوسط حاضر در بازار بازدهی خوبی را در اختیار سهامداران قرار دادند.

به گفته عبدی، این نکته قابل توجه است که حجم پایین معاملات بازار در هفته ای که گذشت، سبب  کاهش میزان عرضه در بازار شد.

این کارشناس بازار سرمایه به عوامل تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بورس اشاره کرد و گفت: انتظار بازار برای انتشار گزارشات مثبت سالانه و نیز ماهانه شرکت ها که این روزها روانه بازار خواهد شد، زمینه ساز ایجاد روزهای مثبت در معاملات بازار بوده است و به احتمال زیاد این اتفاق، روند بازار را در طی روزهای آینده دستخوش تغییر و تحولاتی مهم خواهد کرد.

وی ادامه داد: در سه ماه پایانی سال ۱۴۰۰، بازارهای جهانی و نیز بازار کامودیتی ها دستخوش تغییرات مثبت و صعودی شدند که این امر بر روند بازار بی تاثیر نبود و باعث اتفاقاتی مثبت در بازار شد.

عبدی تاکید کرد: قیمت جهانی نفت در ماه های پایانی سال گذشته به شدت رشد کرد و در کنار آن نرخ گاز و محصولات پتروشیمی صعودی شدند که این مسایل در کنار یکدیگر منجر به تغییراتی مثبت در گزارش سه ماه پایانی سال ۱۴۰۰ شرکت ها شد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: از سوی دیگر با توجه به نزدیک بودن فصل مجامع، بسیاری از شرکت های صادراتی اخبار خوبی را از وضعیت تولیدی خود نسبت به قیمت جهانی منتشر کردند که عدم کاهش قیمت ارز هم در این مساله بی تاثیر نبوده و زمینه ساز تاثیر مثبت بر عملکرد فروش شرکت ها بود.

وی معتقد است که اخیرا شاهد تحولاتی در نرخ تورم بودیم که این امر اثر مثبتی را بر روند معاملات بازار ایجاد کرد.

عبدی به تاثیر اقدامات اخیر سازمان بورس در بهبود روند معاملات بورس اشاره کرد و گفت: مسوولان حاضر در سازمان بورس هم با توجه به تغییر دامنه نوسان اثر روانی خوبی را در بازار ایجاد کردند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: هر اتفاق مثبتی که باعث تسهیل روند سرمایه گذاری و نیز شفافیت در امر معاملات شود، رونق در معاملات بازار سرمایه را با خود به همراه خواهد داشت.

پیش بینی روند معاملات بورس در هفته سوم اردیبهشت ماه

وی روند معاملات بورس در هفته جاری را مورد پیش بینی قرار داد و افزود: عمده معاملات بازار به شرکت های کوچک و متوسط و شرکت های بزرگ تر تقسیم می شوند.

عبدی ادامه داد: شرکت های کوچکتر با حجم کمتری به روند صعودی خود ادامه خواهند داد، همچنین سهامداران از شرکت هایی که در زمان ریزش بازار افت زیادی را تجربه کردند، استقبال خواهند کرد که این اتفاق باعث روانه شدن سرمایه چشمگیر از سرمایه گذاران به این بازار خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه به روند معاملات سهام شرکت های بزرگ اشاره کرد و اظهار داشت: انتظار گزارش های بسیار مثبتی از  شرکت های بزرگتر وجود دارد اگر غیر از این اتفاق رخ دهد، سهام این شرکت ها اصلاحاتی را در مسیر معاملات خود تجربه خواهند کرد.

وی در ادامه به علت توقف رشد قیمت های جهانی تاکید کرد و افزود: با توجه به سیاست های فدرال رزرو و نیز رشد شاخص دلار به نظر می رسد که قیمت های جهانی برای مدتی رشد چندانی را تجربه نکنند و ممکن است که شاهد رشد چندان زیادی در شرکت های بزرگ و صادرات محور نباشیم، هر چند که اگر این شرکت ها گزارش خوبی را در بازار منتشر کنند، بازدهی معقولی نصیب سهامداران خواهند شد.

منبع: ایرنا

کد خبر: 1139372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =