نشریات دانشگاهی از چه حقوقی برخوردارند؟/ احضار مدیر مسئول نشریه به کمیته انضباطی در صورت تخلف

تخلفات نشریات دانشجویی اگر جرم تلقی شوند، شورای فرهنگی دانشگاه می‌تواند مدیر مسئول نشریه را به کمیته انضباطی دانشگاه یا واحد دانشگاهی معرفی کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، به منظور ضابطه مند کردن فعالیت‌های نشریات دانشگاهی و در راستای نهادیه کردن حقوق این نشریات، ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات در ۳ ماده تدوین شده است. ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی در جلسه ۵۴۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی و درتاریخ ۲۶ خرداد ۸۳ به تصویب رسیده که به شرح زیر است:

تعریف نشریات دانشگاهی

تمام نشریاتی که به صورت ادواری یا گاهنامه و نیز نشریات الکترونیکی که با نام ثابت در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی، هنری، ادبی و ورزشی توسط هر یک از استادان و اعضای هیئت علمی، دانشجویان، تشکل‌های دانشجویی در مراکز آموزش عالی و واحدهای دانشگاهی منتشر و در محدود دانشگاه توزیع شده‌اند، نشریات دانشگاهی محسوب می‌شوند.

گفتنی است که نشریات علمی که توسط دانشگاه‌ها، انجمن‌های علمی و سایر سازمان‌ها با مجبور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموز پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی منتشر می‌شوند نیز جزو نشریات دانشگاهی محسوب خواهند شد.

مراجع رسیدگی به درخواست‌های صدور مجوز انتشار، نظارت و رسیدگی به تخلفات نشریات 

کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی مسئول رسیدگی ابتدایی به درخواست‌های صدور مجوز انتشار نشریات دانشگاهی و نظارت بر عملکرد آنها و همچنین رسیدگی به تخلفات نشریات است. این کمیته زیر نظر شورای فرهنگی دانشگاهی، مرکز آموزش عالی یا واحد دانشگاهی فعالیت می‌کند.

درباره ترکیب کمیته ناظر می‌توان گفت که معاون دانشجویی-فرهنگی دانشگاه، مرکز آموزش عالی یا واحد دانشگاهی به عنوان رئیس کمیته، نماینده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، مدیر امور فرهنگی دانشگاه، دو نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه البته به انتخاب شورای فرهنگی دانشگاه، دو نفر از مدیران مسئول نشریات فعال در دانشگاه به انتخاب مدیران مسئول نشریات دانشگاهی یا واحد دانشگاهی اعضای این کمیته هستند.

حقوق نشریات دانشگاهی 

نشریات دانشگاهی از کلیه حقوق مصرح در قانون مطبوعات کشور برخوردار بوده و در انتشار مطالب و تصاویر جز در مواردخلاف مبانی و احکام اسلامی و حقوق عمومی و خصوصی، مطابق ماده ۶ قانون مطبوعات آزاد است.

همچنین اگر کسب و انتشار اخبار داخل و خارج دانشگاه که به منظور افزایش آگاهی جامعه دانشگاهی و حفظ مصالح جامعه باشد، با رعایت قانون مطبوعات و دستوالعمل‌های به تصویب رسیده در شورای عالی انقلاب فرهنگی، جزو حقوق نشریات محسوب می‌شود.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که در تمامی موارد که تخلفات نشریات دانشجویی بر اساس قوانین کشور، جرم تلقی شود، در این صورت شورای فرهنگی دانشگاه می‌تواند مدیر مسئول نشریه را به کمیته انضباطی دانشگاه یا واحد دانشگاهی معرفی کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1144596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =