روش پرورش و نگهداری کاج مطبق

کاج مطبق یا کاج نورفولک از گیاهانی است که شرایط نگهداری خاص و حساسی دارد و برای رشد نیازی به نور زیاد و مستقیم خورشید ندارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، کاج مطبق نام های زیادی دارد. به عنوان کاج نورفولک یا کاج آندز هم شناخته می شود، ارتفاع آن تا ۶۰ متر در حیات وحش می رسد.از طرف دیگر، طول شاخه های آن به ۱ متر و ۸۰ سانتی متر نیز می رسد.

بیشتر بخوانید:

فواید نگهداری گل و گیاه در خانه

منشا کاج مطبق جزیره نورفولک استرالیا است. باغبانهای آماتور که درختچه ها را دوست دارند، باید در مورد هرس کردن درست این درختان مطلع باشند؛ در غیر این صورت، کاج بیش از حد رشد خواهد کرد.

شرایط نگهداری کاج مطبق در خانه

مجموعه تنظیمات گیاهی کاج مطبق:

خانواده: آراوکارینگواچس (آراوکاریایکی)

راسته: هتروفیلا

گونه: کاج نورفولک (آراوکاریا هتروفیلا)

نام های بی اهمیت: آراوکاریا هتروفیلا، کاج نورفولک ، کاج آندز

مبدا: جزیره نورفولک استرالیا

گرایش رشد مخروطی شکل هستند

تا ۲ متر در کشت داخلی رشد می کند

پوست خاکستری - قهوه ای

مخروط های کاج ماده به ۱۸ سانتی متر، مخروط نر حدود ۴ سانتی متر می رسد

برگ های روشن تا تیره، سوزنی- مانند بلند ۴ - ۵ mm

کاج مطبق با شکوه و جلال، مانند سالن های ورودی بالا می رود، شاخه های خود را در سالن ها گسترش می دهد و یک بنیان شفاف در اتاق های نشیمن متناسب ایجاد می کند. این تنها نوع مطبق است که می تواند در فضای داخلی پرورش داده شود.

کاج مطبق به طور منظم هرس می شود که یک کار تزیینی است.مراقبت از این گیاه، آسان نیست، به یک زیرلایه خاص نیاز دارد، باید به طور منظم آبیاری و بارور شود. باغبان هایی، که می توانند با مراقبت منظم آن را مرتب کنند، همیشه لذتی را از این درختان مخروط دار خواهند برد.

در حیات وحش، کاج مطبق به ۶۰ متر می رسد. این درختان مخروطی، آب و هوای سرد و ملایم جزیره نورفولک استرالیا را دوست دارند، اما در زمستان از ۵ درجه سانتی گراد تا ۱۰ درجه سانتی گراد به یک سایت خنک نیاز دارند.

به غرق شدن در آب نیاز ندارند، آبیاری های کم در صبح و غروب کوتاه مدت خوب است، اما بیشتر سایه را ترجیح می دهد. مطبق باید با آب اسپری شود، و همچنین به رطوبت نیز نیاز دارد که به طور مداوم % ۸۰ است.

مراقبت از کاج مطبق:

پشت ایده شگفت انگیز داشتن یک کاج در خانه، یک مخروطی است، که در واقع حفظ و راحتی زندگی با آن آسان است، تناسب خوبی را در اتاق های بزرگ و روشن پنهان کرده و یک تکه از طبیعت را در فضاهای محصور نگه می دارد.

مکان نگهداری کاج مطبق:

درخت کاج مطبق نور مستقیم خورشید را دوست ندارد، اما کمی از صبح و غروب آفتاب را تحمل می کند. در غیر این صورت، یک محل سایه دار با فضای کافی بسیار خوب است. باید کاملاً روشن باشد، چون کاج فقط چیزی در مقابل نور خورشید مستقیم دارد، اما به سایه نیاز ندارد.

این یک مشکل است وقتی که تمام سال اتاق گرم می شود. در تابستان، این کاج باید از ۱۸ درجه سانتی گراد تا ۲۳ درجه سانتیگراد و در زمستان ۵ درجه سانتی گراد به دمای ۱۰ درجه سانتیگراد نیاز داشته باشد.

علاوه بر این، صنوبر ممکن است رطوبت ثابتی در حدود ۸۰ درصد داشته باشد که رسیدن به آن در اتاق های امروزی دشوار است، که به طور منظم در طول سال طول می کشد. این صنوبر را می توان به طور مکرر با آب گرم اسپری کرد تا به این هدف برسد.

اگر دما در حداقل ۱۰ درجه سانتی گراد تا ۱۵ درجه سانتیگراد ثابت باشد، گیاه می تواند روی بالکن یا ایوان قرار داده شود. با این حال، لازم است که اطمینان حاصل شود که کاج مطبق نور مستقیم خورشید را به خصوص در ظهر دریافت نمی کند. کاج مطبق به طور مساوی رشد می کند وقتی که آن را در فواصل زمانی منظم در حدود ۲۰ درجه بچرخانید.

ثبات خاک کاج مطبق:

این گیاهان انتظارات زیادی از خاک ندارد. خاک خیلی نمکی دوست ندارد، خاک رودودندرون خالص هم همینطور

نیازهای کاج مطبق:

خاک سبک، خاک سست
تازه مرطوب متوسط تا خشک
ماسه - رسی، شل و بسیار نفوذپذیر
از غرق کردن آن در آب اجتناب کنید، این همان چیزی است که کاج مطبق نمی تواند تحملش کند. یک بستر مناسب با کمی خاک و یک تکیه گاه که پر از سنگ و آب است، به عنوان یک سیستم زه کشی برای اطمینان از تامین کافی رطوبت هم روی زمین و هم در هوا، بسیار مناسب هستند.

لایه های کاج مطبق:

این گیاه به طور صریح در محیط داخلی نگهداری می شود، بنابراین شما می توانید تنها از یک مخلوط تازه استفاده کنید، می توانید کود گیاهی موجود را با خاک بوته یا خاک آزالیا غنی کنید.علاوه بر این توصیه می شود که پرلیت، شن یا پمیکسد علاوه بر زه کشی خوب نیز اضافه شود، چون گیاه غرق آب شدن را دوست ندارد.

هم چنین می توانید خاک باغ، کود گیاهی، پوست گیاهی و کمپوست و ریز سنگ را را هم امتحان کنید. مهم است که کاج جای کافی در ظرف داشته باشد تا ریشه خود را در یک زیرلایه تاریک پخش کند و آب اضافی بتواند جاری شود.

فصل کاشت کاج مطبق:

زمانی که مستقیماً از مرکز باغ یا گلخانه ها می آید، گیاه شما دوست دارد در یک گلدان بزرگ با بستر تازه کاشته شود. اغلب درختان در مناطق بسیار باریک کشت می شوند که به طور دائمی مانع رشدشان می شوند. محل های مناسب با یک گودال کف به عنوان یک سیستم تخلیه آب، که برای خالی کردن زه کشی ماسه یا پمیا استفاده می شود.

کاشت کاج مطبق در باغچه:

از آنجایی که کاج مطبق در تمام طول سال نباید یخ بزند و دماهای متوسط را در تابستان ترجیح می دهد، کاشتش در باغچه توصیه نمی شود. کاج مطبق دست کم در آلمان یک گیاه گلدانی خالص است.

در روزهای ملایم بین بهار و پاییز، افراد درختان مخروط دار خود را ممکن است در بالکن یا ایوان خود قرار دهند، به شرطی که بتوانند در سایه بمانند. چون مکان های خیلی آفتابی را دوست ندارد.

کاشت کاج مطبق در گلدان:

گلدانی را که در بالا توضیح داده شد آماده کنید. یک گلدان نفوذپذیر هوا و آب با زه کشی مناسب، که خاک را بیرون نگه می دارد و مانع از مسدود شدن زه ها می شود. قبل از قرار دادن کاج خود در گلدان تازه طراحی شده، توپ ریشه را در یک سطل آب قرار دهید. در آنجا آنقدر بماند که هیچ حباب هوایی ایجاد نشود.

در طی این فرآیند، لایه ای بر روی پوست و زه کشی در سطل را پخش می کنید. در این لایه درختان مخروطی جوان خود را در وسط گلدان یا سطل قرار دهید. زمین را کمی با مشت فشار دهید تا حفره ای ایجاد نشود. تا جایی که ممکن است جایش را پر کنید تا این که گیاه شما همانند قبل در زمین قرار داشته باشد.

اگر آن ها را عمیق تر بکارید، ممکن است که ساقه از بین برود. گلدان را با زیر لایه پر نکنید، حدود ۵ سانتی متر بالاتر از لبه خالی بماند. بنابراین، مخلوط آب بعدا بر روی زمین نشت نمی کند.

آب دادن به کاج مطبق:

کاج مطبق اهل منطقه آب و هوای نیمه استوایی است که در آن تنها دو فصل وجود دارد:مرحله بارانی, گرم گیاهی بین ماه های آوریل تا سپتامبر, و زمستان سرد و خشک بین اکتبر و مارس.

به عنوان یک باغبان, شما باید درمان ریخته گری و کوددهی را هماهنگ کنید:در بهار و تابستان باید آن را به میزان قابل توجه ، آبیاری کنید.

ریشه اصلا نباید کامل خشک شود، اما غرق آب هم نباید شود. آب بیشتر باید زمانی داده شود که سطحش کاملا خشک می باشد. لطفاً از آب باران جمع آوری شده یا آب بی آهک استفاده کنید. اگر زیر ظرف گلدان کاجتان یک زیر گلدانی بدون سنگریزه است، پس هر ۲۰ دقیقه باید آن را خالی کنید.

کود دهی کاج مطبق:

در طول فاز رشد اصلی باید هر ۱۴ روز به کاجتان کود مایع دهید، باغبانان سر کود آزالیا قسم می خورند، زیرا این امر به نیازهای درختان مخروطی بیشتر از آماده سازی های ویژه برای دیگر کود گیاهی سبز نزدیک می شود.

هرس کردن کاج مطبق :

کاج مطبق یک درخت مخروطی است و مانند بسیاری از درختان مخروطی دیگر آن را از قطعات چوبی بیرون نمی کند. بنابراین، هرس کردن بسیار مشکل است. درختان میوه و دیگر درختان در طبیعت به قطع منظم برای حفظ حیات و سلامت آن ها نیاز دارند. این برای گیاهان مطبق متفاوت است، در اینجا برش تا حدی معکوس است. از پایین هرس بیشتری به عمل می آید.

هرس به این معنی است که شاخه ها به جز حلقه اصلی از شاخه ها جدا می شوند، به طوری که تنها تاج در بالا باقی می ماند. شاخه های بلند می توانند مشتق شوند. برای انجام این کار، شاخه یک شاخه را به گونه ای قطع کنید که شاخه کوچک تر همسایه، تابع هدف باشد. شما هرگز نباید نوک یک درخت کاج را برید، بلکه درخت را از پایین ببرید.

زمستان گذرانی کاج مطبق :

کاج مطبق در اواخر شهریور و اوایل آبان وارد فاز زمستانی می شوند. اکنون درختان مخروط دار باید به اتاقی آورده شوند که گرم نیست. اگر در یک اتاق معمولاً گرم قرار دارد، باید جا به جا شود. از طرف دیگر یک ورودی کم گرما و باغ سرد زمستانی نیز برای ماه های سرد محل مناسبی است.

زمستان گذرانی همچنین شامل رفتار ریختن برگ ها و کود دهی تطبیق شده نیز می شود:متوسط دمایی بین ۵ ° C و ۱۰ ° C

در ماه های زمستان گیاه باید کم تر آبیاری شود:مقدار آب باید کمی کم تر باشد، بنابراین شاخه و ریشه خشک نمی شود، در زمستان بارور نمی شود، گاهی با آب ملایم باید روی چوب کاج آب بپاشید.هرچه اتاق سردتر باشد، رطوبت و آب کم تری لازم است.

تکثیر کاج مطبق :

تکثیر و پرورش کاج مطبق از طریق کاشت بذر و قلمه گیری انجام می شود که نسبت به گیاهان دیگر کمی دشوار است ، همچنین در شرایط گلخانه ای بهتر تکثیر می شود. در روش قلمه زدن، ریشه دهی پایان کار تکثیر نیست ، بلکه مراقبت و نگهداری از آن ، اهمیت بسیاری دارد .

نحوه کاشت و تکثیر کاج مطبق

کاشتن کاج مطبق از طریق بذر:

دقت کنید که تنها از بذرهای تازه از مراکز معتبر استفاده کرده و در بستری مناسب بکارید .دمای این بستر کاشت باید در حدود ۱۲ الی ۱۶ درجه سانتی گراد باشد و تمامی نیازهای آبی و نوری گیاه کاج مطبق باید برای رشد این بذر فراهم باشد. به طور ایده آل کاشت در اوایل بهارانجام می شود . گلدان باید با مخلوطی از زغال سنگ و ماسه پر شوند و تنها یک دانه در هر گلدان قرار داده شود. زیر لایه و دانه ها را با رطوبت مرطوب بپوشانید . در طول ماه های تابستان، شما باید ظروف کشت را در یک اتاق خنک و زیبا قرار دهید . پس از سبز شدن جوانه، می توانید به آرامی گیاه را به گلدان اصلی منتقل کنید.

تکثیر کاج مطبق به روش قلمه زنی:

تکثیر در زمستان انجام می شود .برای قلمه گیری باید از شاخه های جوان گیاه سالم کمک بگیرید و تعدادی از آنها را با قیچی و یا چاقوی تیز ببرید.با ید دست کم یک شاخه از شاخه و غنچه گل وسط باشد. کم تر از ۴ سانتی متر در زیر شاخه درخت را ببرید. یک بستر ماده مغذی را با قطر ۹ سانتی متر پر کنید. نهال به قدری عمیق کاشته می شود که این گره درست بالای زمین قرار دارد. ین قلمه ها باید در گلخانه و در دمای ۱۹ الی ۲۰ درجه سانتی گراد نگهداری شوند تا شرایط برای ریشه دهی آنها فراهم شود. ریشه دهی ۲ تا ۳ ماه ول می کشد .

برای تامین رطوبت،یکی از روشهای مناسب ، پوشاندن سطح خاک با یک نایلون شفاف و یا فضای شیشه ای است. البته برای تامین اکسیژن و تبادل هوا بهتر است هراز گاهی پوشش را بردارید و دوباره آن را بر روی خاک قرار دهید تا گیاه کپک نزده و نپوسد . بعد از مشاهده ی جوانه ها، نایلون را از روی گلدان بردارید .برای از بین رفتن تعداد اندکی از جوانه های سفید رنگ نگران نباشید زیرا این اتفاق طبیعی است .

در این روش چند عامل بسیار موثرند :۱. زمان قلمه گیری ۲. سن گیاه مادر ۳. شرایط و نکات بهداشتی که حتما باید آنها را قبل از تکثیر به یاد داشته باشید.

رابط ها دوباره رشد نمی کنند. در نتیجه، باغبانان آماتور تمایل دارد گیاه گلدانی بکارند و به مدت سه سال گیاهان را پرورش دهند. در این زمان درختان مخروط دار به اندازه کافی بزرگ هستند که جوانه های زیبایی می دهند. این نهال های جوان در عرض چند ماه به شکل کاج مطبق جوان و ظاهری ظریف و زیبا تبدیل می شوند.

بیماری های کاج مطبق:

تنها بیماری مهم، که می تواند چوب کاج را آلوده کند، پوسیدگی ریشه است:یک رنگ و لکه قهوه ای رشد می کند و منجر به مرگ گیاه می شود.

آفت های کاج مطبق:

تریپس:

دردر آنها خال های روشن، با قدرت مکش بالایی وجود دارد .این آفت تقریا نامحسوس است و ممکن است تنها حدود ۱ میلیمتر از آن ها و لارو را پیدا کنید. به اصطلاح بال گرد یا پای حباب تقریباً نامحسوس است و معمولا فقط در گلخانه های یافت می شوند .

بنابراین ممکن است که درختان مخروطی شما آفات را قبلاً از محیط پرورشی قبلیشان یا مرکز باغ آورده باشند، چون تریپس تنها در پرواز محدود هستند، اما می توانند خیلی دور شوند. آن ها در زمین پرسه می زنند و از عصاره سبزیجات تغذیه می کنند و آنها را تضعیف می نماید . بنابراین بررسی تضمین کیفیت قبل از خرید کاج مطبق ضروری است.

حشرات لکه ای:

شما خود آنها را نخواهید دید. موجوداتی با موم سفید پوشانده شده و بر روی شاخه های درختان مخروطی و برگ های درختان مخروط دار می نشینند. آن ها به سختی حرکت می کنند ، و گیاه را آلوده می کنند . مبارزه با آن حشرات لکه ای تنها با آفت کش ها و سموم ویژه امکان پذیر است که به خود گیاه آسیب نمی زنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1145849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =