عوارض داروهای ناباروری و درمان نازایی

مصرف دارو های ناباروری معروف با عوارض خفیف همراه هستند اما در برخی افراد این مشکلات شدت بیشتر دارد که میتوان با راه حل های ارائه شده این عوارض را کاهش داد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، عوارض جانبی دارو های باروری بستگی به نوع دارویی دارد که استفاده می ‌کنید. دارو های باروری خوراکی مانند کلومید یا لتروزول معمولا عوارض جانبی خفیف ‌تری نسبت به داروهای تزریقی دارند.

بیشتر بخوانید:

اگر قصد حجامت دارید بخوانید

رایج ترین عوارض جانبی دارو های بارداری شامل نفخ، سر درد، سوزش سینه، دل درد، گرگرفتگی و تغییرات روحی روانی می باشد؛ حتی ممکن است مشکلاتی را در بارداری به وجود بیاورد که این ها همگی جز عوارض جانبی رایج هستند.

این عوارض جانبیِ ناخواسته اغلب به خاطر مصرف داروهای باروری اتفاق می افتد و تجربه آن بستگی به برخی از موارد دارد که در ادامه این بخش به آن اشاره خواهیم کرد.

نوع دارویی که استفاده می‌ کنید
دوز دارویی که مصرف می‌ کنید (که هرچقدر دوز دارو بیشتر باشد، عوارض جانبی نیز بیشتر است)
نوع واکنش بدن
به عنوان مثال بعضی از خانم ها داروی باروری کلومید را استفاده می‌ کنند و احساس خوبی دارند؛ اما بعضی دیگر ممکن است سر درد یا مشکلات روحی را تجربه کنند؛ بنابراین به سختی می‌ توان پیش‌بینی کرد که شما بعد از مصرف این دارو چه اتفاقی برای تان می افتد.

نکته مهم

خواندن عوارض جانبی دارو می تواند سطح اضطراب و استرس را افزایش دهد و باعث شود که شما عوارض جانبی را شدیدتر تجربه کنید و همین اتفاق ممکن است در صورت مصرف یک دارو نما هم برای بدن تان اتفاق بیفتد. به خاطر همین بهتر است که خیلی نسبت به جزئیات دارو و عوارض جانبی آن دقیق نشوید.

عوارض جانبی داروی نازایی کلومید یا کلومیفن
همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم، این دارو عوارض جانبی زیادی دارد که شامل موارد زیر است:

گر گرفتگی
دل درد
نفخ
اضافه وزن
سر درد
حالت تهوع
سرگیجه
تغییرات روحی روانی
سوزش سینه
لکه بینی
خون ریزی غیر طبیعی در دوران پریود

عوارض جانبی داروی لتروزول برای ناباروری

لتروزول یک داروی بدون تایید و مجوز است که برای باروری استفاده می شود؛ البته ممکن است برای درمان سرطان سینه هم تجویز شود که عوارض جانبی آن شامل موارد زیر می باشد:

خستگی
سرگیجه
سر درد
گرگرفتگی
تاری دید
مشکلات خواب
خون ریزی غیر طبیعی قاعدگی
درد سینه

خطرات جدی و عوارض کلی داروهای ناباروری

در موارد نادر، داروهای باروری می توانند عوارض جانبی شدیدی ایجاد کنند. پزشک شما باید این موارد را با شما در میان بگذارد. اگر علائم نگران کننده ای را تجربه می کنید، همیشه به پزشک خود اطلاع دهید، حتی اگر مطمئن نیستید که آنها به دارو مربوط هستند یا خیر. اگر نگران هستید، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید و از او بخواهید که به شما بگوید همه چیز خوب است، تا اینکه یک عارضه جانبی جدی را که می تواند منجر به آسیب یا خطر پزشکی شود نادیده بگیرید.

حاملگی خارج رحمی

زنانی که گنادوتروپین مصرف می کنند، خطر بارداری خارج از رحم، در آنها وجود خواهد داشت. بارداری خارج از رحم در صورت نادیده گرفتن می تواند یک تهدید جدی برای سلامت مادر باشد. اگر درد شدید لگنی را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

تغییرات بینایی

درصد بسیار کمی از زنان هنگام مصرف کلومید یا لتروزول دچار اختلالات بینایی می شوند. اگر این اتفاق برای شما بیفتد، ممکن است فلاش های نور را مشاهده کنید یا تاری دید را تجربه کنید. تاری دید ممکن است همراه با سردرد شدید باشد. اگر این اتفاق برای شما افتاد فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

پس از قطع مصرف دارو، مشکلات بینایی باید برطرف شوند. در موارد بسیار نادر، آسیب طولانی مدت ممکن است رخ دهد.

سندرم تحریک بیش از حد تخمدان (OHSS)

داروهای باروری عمداً تخمدان ها را تحریک می کنند تا تخمک های بیشتری نسبت به آنچه که معمولاً تولید می کنند، تولید کنند. با OHSS، تخمدان‌ها به‌طور خطرناکی بیش از حد تحریک می‌شوند و این شایعه در طول درمان IVF شایع‌تر است، اما می‌تواند با درمان ناباروری با داروهای کلومید و گنادوتروپین نیز رخ دهد.

اکثر موارد OHSS خفیف هستند، اما OHSS شدید ممکن است رخ دهد. در موارد نادر، OHSS می تواند منجر به لخته شدن خون و نارسایی کلیه شود پس باید تمام حالات بدنی خود را درست و دقیق به پزشک معالجتان گزارش کنید.

پیچ خوردگی تخمدان

پیچ خوردگی تخمدان یکی از عوارض احتمالی سندرم تحریک بیش از حد تخمدان (OHSS) است. دو درصد از زنانی که گنادوتروپین مصرف می کنند، پیچ خوردگی تخمدان را تجربه خواهند کرد ولی در هر صورت نمیتوان آن را به عنوان یک عارضا نادیده گرفت.

گاهی اوقات، تخمدان می تواند روی خود بپیچد و جریان خون را قطع کند که در این شرایط جراحی برای باز کردن تخمدان یا حتی برداشتن تخمدان ممکن است مورد نیاز باشد. پیچ خوردگی تخمدان ممکن است زندگی و باروری شما را به خطر بیندازد. اگر درد لگنی شدید را تجربه کردید، بلافاصله به نزدیکترین اورژانس مراجعه کنید.

واکنش های آلرژیک

واکنش آلرژیک به داروهای باروری نادر است اما غیرممکن نیست و مانند هر دارو (یا غذا)، احتمال واکنش در بدن بیمار وجود دارد.

راه کاهش عوارض داروهای ناباروری و نازایی

اجتناب کامل از همه عوارض جانبی غیرممکن است با این حال، اقداماتی وجود دارد که شما یا پزشکتان می توانید برای کاهش خطرات خود انجام دهید. برخی از عوارض جانبی ممکن است با مصرف دارو در شب یا همراه با غذا از بین برود یا کاهش یابد. همیشه در مورد بهترین زمان و روش مصرف داروهای خود با پزشک خود صحبت کنید.

رعایت دوز دارو و کاهش آن در صورت نیاز

پزشک شما همچنین باید از کمترین دوز موثر استفاده کند. به همین دلیل است که تقریباً همیشه بهتر است با دوز پایین‌تر شروع کنید و سپس اگر مؤثر نبود، دوز را افزایش دهید.

تجویز مسکن ها

تیلنول (یا استامینوفن) برای سردرد یا گرفتگی عضلات بهترین است. البته ابتدا با پزشک خود صحبت کنید، اما معمولاً استامینوفن مسکن انتخابی در طول درمان باروری است. شما نباید ایبوپروفن (ادویل، موترین) یا ناپروکسن (Aleve، Midol) مصرف کنید زیرا احتمال آن وجود دارد که این داروها می توانند در تخمک گذاری و لانه گزینی جنین اختلال ایجاد کنند.

پوشیدن لباس مناسب

در صورتی که با مصرف داروهای ناباروری و نازایی دچار گرگرفتگی می شوید، پوشیدن لباس های سبک و راحت راهکار ساده و بدون خطری برای شما خواهد بود.

هیدراته ماندن و نوشیدن آب کافی

در طول هر درمان باروری حتما به اندازه کافی آب بنوشید زیرا فعالیت بیش از حد هورمون ها می توانند شما را دچار کم آبی کنند پس اهمیت نوشیدن آب به اندازه کافی را فراموش نکنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1147128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =