اختصاص امکانات جدید به خوابگاه‌ دانشجویان غیرایرانی از ترم آینده/ ۲ هزار دانشجوی عراقی در دانشگاه آزاد خوزستان تحصیل می‌کنند

مدیر بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان گفت: براساس دستورالعمل ابلاغی سازمان مرکزی دانشگاه، خوابگاه‌ها برای دانشجویان اتباع خارجی به صورت سوئیت‌های اختصاصی مجهز به امکانات جدیدی مثل تلویزیون و یخچال جدا برای هر اتاق خواهد بود.

ایمان ریاضی مدیر بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: دو دسته از دانشجویان غیرایرانی مشغول تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان هستند؛ ۱۹۰۰ نفر از دانشجویان عراقی غیرمقیم در ایران که با ویزای دانشجویی در ایران حضور دارند و گروه دیگری، شامل ۱۰۰دانشجوی افغان و عراقی مقیم ایران که مادر ایرانی و یا کارت تردد دارند.

وی افزود: استقبال دانشجویان عراقی از تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان در ایام کرونا به‌واسطه آموزش مجازی خیلی خوب بود که پیش‌بینی می‌کنیم این روند همچنان صعودی باشد؛ زیرا خوزستان نزدیک‌ترین استان کشور ما به مناطق جنوبی عراق بویژه بصره است که این موضوع سبب شده علاوه بر وجود اشتراکات فرهنگی زیاد، بسیاری از هزینه‌های تردد و معیشت نسبت به سایر استان‌های ایران برای دانشجویان عراقی به کم‌ترین میزان خود برسد.

ریاضی ادامه داد: ذائقه تحصیلی دانشجویان عراقی شباهت زیادی به دانشجویان ایرانی دارد و بیشتر به رشته‌هایی تمایل دارند که در ایران نیز پرمخاطب است؛ مثلا ما گمان می‌کردیم به خاطر تفاوت‌های تقنینی در دو کشور، استقبال زیادی از رشته حقوق نشود، اما نزدیکی مبانی اسلامی بین دو ملت باعث شده که امروز این رشته متقاضیان زیادی از اتباع کشور عراق داشته باشد.

مدیر بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان گفت: از بهمن ماه سال جاری، رشته پزشکی در مقطع دکتری عمومی به رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز اضافه می‌شود که امکان ثبت نام برای دانشجویان غیرایرانی نیز در آن فراهم خواهد شد؛ البته از آن‌جا که جذب دانشجوی غیرایرانی در واحد اهواز از سال ۹۸ و همزمان با شیوع کرونا آغاز شد و از طرفی حضور دانشجو در رشته‌های پیراپزشکی مثل پرستاری و مامایی ضروری است، تا کنون استقبال خوبی از این رشته‌ها صورت نگرفته است.

او بیان کرد: هنوز مشکلی در جذب و ثبت‌نام دانشجویان عراقی بابت لیست منتشرشده از دانشگاه های ایرانی مورد تایید وزارت علوم کشور عراق به وجود نیامده و از طرفی مدتی تا زمان اجرای آن باقی مانده است که فکر می‌کنم تا آن موقع این لیست اصلاح خواهد شد و دانشگاه آزاد اسلامی و حتی خیلی از دانشگاه‌های دولتی حذف شده به آن بازمی‌گردند. مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی نیز در حال ارائه مدارک و اسناد علمی لازم به کشور عراق، برای اصلاح این لیست هستند.

 ریاضی عنوان کرد: خوابگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان از ترم آینده آماده بهره‌برداری دانشجویان غیرایرانی است که براساس دستورالعمل ابلاغی سازمان مرکزی دانشگاه، این خوابگاه‌ها برای دانشجویان اتباع خارجی به صورت سوئیت‌های اختصاصی مجهز به امکانات جدیدی مثل تلویزیون و یخچال جدا برای هر اتاق خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: شهریه دانشجویان اتباع کشورهای خارجی دانشگاه آزاد اسلامی برخلاف دانشجویان ایرانی، سالانه افزایش پیدا نمی‌کند و صرفا همان مبلغ ثابت اعلامی هنگام ثبت‌نام، از ایشان اخذ می‌شود. البته مبلغ آن برای دانشجویان غیرایرانیِ غیرمقیم مانند سایر نقاط دنیا به دلار محاسبه و دریافت می‌شود. اگرچه تسهیلات شهریه‌ای مثل وام صندوق رفاه به دلیل امور بانکی و ارزی فعلا برای دانشجویان خارجی ممکن نیست، اما تقسیط شهریه برای ایشان در نظر گرفته شده‌است.

انتهای خبر/

کد خبر: 1148521

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =