طب سنتی/ درمان زخم پوستی و سطحی در منزل

اغلب زخم های سطحی پوست را می توان با نسخه های گیاهی و خانگی درمان کرد، ۱۵ روش مناسب گیاهی در خانه برای بهبود و درمان زخم های سطحی پوست وجود دارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، زخم شدن بدن در زندگی روزانه بسیار رایج است. البته همیشه به شما آسیب وارد نمی کند. اگرچه درجه درد در افراد مختلف به دلیل ماهیت زخم، محل و شدت آن متفاوت است. حالت طبیعی پوست دست افراد و یا قسمت های دیگر بدن به دلیل تصادف یا جراحت زخم می شود و ویژگی ها و علائم یک زخم می تواند تعیین کند که چگونه آن را برطرف کنیم.

بیشتر بخوانید:

باید نبایدهای مهم برای مراقبت از زخم باز

بسیاری از افراد درمان های طبیعی را برای بهبود زخم توصیه می کنند اما این درمان ها برای زخم های کوچک مناسب هستند. اگر زخمی روی پوست شما ایجاد شده باشد که باعث بریدگی شود و یا سوختگی ها، شکاف ها، خراش ها و یا برش های جراحی روی پوست ایجاد کردند، ممکن است که بتوانید از طریق درمان های خانگی آن ها را درمان کنید. در این قسمت تعدادی راه حل خانگی برای درمان زخم به شما پیشنهاد می کنیم که بتوانید به طور موثر از آن ها استفاده کنید. البته معمولاً برای زخم های خفیف و کوچک استفاده می شود اما در موارد دیگر بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

نکاتی که باید در مورد آن ها آگاهی داشته باشید :

همان طور که گفتیم تصادف و آسیب دیدگی از رایج ترین عوامل ایجاد زخم ها هستند. اگر فرد پر توجهی نیستید، احتمالاً بیشتر در معرض زخم ها قرار می گیرید.

باید از سن، بیماری، درمان های رادیوتراپی و شیمی درمانی، دیابت، استفاده از استروئید و مصرف بالای سیگار اطلاعات کافی داشته باشید. این گونه می توانید جلوی ایجاد این زخم ها را بگیرید.

بدون توجه به علائم، همه زخم ها با قرمزی، ورم، خونریزی، درد، ترشح، التهاب و سوزش مواجه هستند. در نتیجه پیشنهاد می کنیم که درمان های ساده خانگی را دقیقاً بعد از زمانی که زخم های کوچک اتفاق افتادند، انجام دهید تا با سختی های زیادی روبرو نشوید.

نسخه های درمان خانگی برای بهبود زخم های سطحی پوست

۱. آب

اولین چیزی که نیاز دارید سریعاً به زخم خود اعمال کنید، استفاده از آب برای تمیز کردن است. البته آب یک درمان خانگی برای زخم محسوب نمی شود اما به عنوان اولین راهکار به آن نیاز دارید. تمیز کردن مناسب زخم با آب به شدت توصیه می شود.

پس بهتر است با استفاده از آب جاری شیر، آن ها را تمیز کنید. زخم های خود را زیر جریان آب سرد قرار دهید و زیر صابون ملایم برای تمیز کردن ناحیه مورد نظر استفاده کنید و تا ۱۵ دقیقه برای از بین بردن آلودگی ها و باکتری ها این کار را انجام دهید.

آب خنک درد را نیز کاهش می دهد. البته فراموش نکنید که بعد از آن با یک پارچه تمیز و لطیف، پوست قسمت مورد نظر را خشک کنید و با یک پارچه ببندید. آب تصفیه شده بهترین گزینه است.

در غیر این صورت می توانید از آبی که قبلا جوشیده شده و اکنون خنک است استفاده کنید.

این مرحله بسیار ساده است اما آن قدر مهم است که هرگز در هیچ موردی نباید آن را نادیده بگیرید و بعد به فکر درمان های خانگی دیگر باشید.

۲. روغن نارگیل

اگر به روغن نارگیل دسترسی دارید، باید از این درمان خانگی برای زخم های کوچک استفاده کنید. روغن نارگیل دارای خواص ضدقارچی و ضدباکتریایی است که به بهبود زخم ها و جراحت ها کمک می کند، همچنین التهابات را کاهش می دهد و باعث مرطوب کردن زخم می شود.

اگر روغن نارگیل را به زخم بزنید، عفونت های باکتریایی از آن دور می شوند. همچنین از ایجاد زخم های بیشتر جلوگیری می گردد. به همین دلیل است که استفاده از این روغن را به شما پیشنهاد می کنیم.

مقدار کمی روغن نارگیل را به زخم و اطراف آن را بزنید و سپس آن را باندپیچی کنید تا رطوبت آن حس شود. در طول روز پانسمان آن را عوض کنید. دو یا سه بار روغن نارگیل بزنید و این عادت را تا چند روز تکرار کنید تا زخم کاملا بهبودی پیدا کند.

۳. آلوئه ورا

همه شما می دانید که ژل آلوئه ورا توانایی بهبود زخم ها را دارد. همچنین یک گزینه عالی برای افرادی است که نمی توانند به موارد دیگر دسترسی داشته باشند. ژل آلوئه ورا می تواند پوست را نرم کند و دارای خواص ضد التهابی است که به شدت درد درمان درد، کاهش التهاب و از بین بردن ورم موثر است. همچنین می تواند پوست را مرطوب سازد که برای پروسه بهبود زخم موثر خواهد بود.

برای استفاده از آن، ژل را از داخل برگ آلوئه ورا خارج کنید و سپس به آرامی آن را روی زخم و ناحیه اطراف بزنید. صبر کنید تا ژل خشک شود که احتمالاً ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می کشد و سپس ژل را بردارید و زخم را با آب گرم بشویید و اجازه دهید خشک شود. در طول روز چند بار این کار را تکرار کنید تا زخم کاملا بهبود پیدا کند.

۴. سیب زمینی

سیب زمینی یکی از اصلی ترین اجزای غذاها محسوب می شود. سیب زمینی به شدت فواید زیادی برای بدن دارد و یکی از درمان های خانگی برای زخم هاست.

سیب زمینی از عفونت ها جلوگیری می کند و می تواند پوست را مرطوب نگه دارد و پروسه بهبودی را تسریع خواهد کرد.

۱ الی ۲ عدد سیب زمینی و یک تکه پارچه تمیز آماده کنید. سیب زمینی را پوست کنده و آن ها را خرد کنید و داخل پارچه بریزید. سپس آن ها را روی محل سوختگی قرار دهید و اجازه دهید که ۴ الی ۵ ساعت داخل پارچه باقی بمانند. سپس با آب گرم بشویید. این سیب زمینی ها را چند بار در طول روز روی زخم قرار دهید و تا جایی صبر کنید تا به طور کامل بهبود پیدا کنند.

۵. عسل

بسیاری از افراد از عسل صرف نظر می کنند اما عسل به شدت در درمان زخم موثر است زیرا حاوی بیواکتیو هایی است که پروسه شفابخشی را تسریع می کنند. عسل می تواند زخم های کوچک را به طور طبیعی و موثر بهبود دهد. کافی است که عسل را روی باند و پارچه قرار دهید و زخم را با آن ببندید یا حتی با آن بخوابید و سپس آن را روز بعد عوض کنید.

۶. بابونه

بابونه یک راه حل مناسب برای درمان زخم هاست. این گل خشک شده برای زخم ها بسیار موثر است. چای بابونه نیز بسیار معروف است و پروسه شفابخشی را سرعت می بخشد. مقدار کمی بابونه را در آب داغ بیندازید و همچنین می توانید یک عدد چای کیسه ای را روی زخم قرار دهید. چند بار در روز این کار را انجام دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

۷. روغن لاوندر

روغن لاوندر یک درمان خانگی مناسب برای بهبود زخم هاست. استفاده از این روغن به شدت آسان است و پیشنهاد می شود ۲ الی ۴ قطره روغن لاوندر را به محل مورد نظر بزنید و پنج بار در روز از این روش استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

۸. فلفل قرمز

فلفل قرمز طعم بسیار تندی دارد که بعضی از افراد نمی توانند تحمل کنند. هزاران سال است که این مواد گیاهی برای شفای بسیاری از مشکلات مورد استفاده قرار می گیرد. ماده فعالی به نام کپسایسین در فلفل وجود دارد که به شدت به بهبود زخم ها کمک می کند، خونریزی زخم را نیز در عرض ۱۵ ثانیه متوقف می کند. برای بهبود سریع زخم ها باید ۸ لیوان آب را با یک قاشق غذا خوری پودر فلفل قرمز ترکیب کنید و اگر توانستید مزه آن را تحمل کنید، آن را میل نمایید. در غیر این صورت به دنبال درمان های دیگر باشید.

۹. ریشه گل ختمی

ریشه گل ختمی برای درمان زخم ها بسیار موثر است. همچنین سموم و باکتری های موجود در زخم را هنگام استفاده از بین می برد و فرایند شفابخشی را کوتاه می کند. برای درمان سوختگی ها و کبودی ها بسیار موثر است و می توانید آن را به زخم بزنید تا سرعت شفابخشی افزایش پیدا کند.

۱۰. روغن درخت چای

علاوه بر این که روغن نرم کننده درخت چای برای بهبود زخم ها موثر خواهد بود، این روغن از عفونت جلوگیری می کند و استفاده از آن دارای خواص ضد عفونی، ضدباکتریایی ، ضدقارچی و ضد ویروسی است. این روش از روش های دیگر بسیار ساده تر است. به این صورت که چند قطره روغن درخت چای را روی محل زخم می زنید، صبر می کنید و دوباره این کار را تکرار می کنید. ۳ تا ۵ بار در روز و تا چند روز این کار را انجام دهید تا زخم کاملاً بهبود پیدا کند.

۱۱. گلدن سیل

گیاه گلدن سیل بسیار مشهور است و علت آن خواص ضد عفونی کننده اش است. گلدن سیل یکی از درمان های موثر برای بهبود زخم و عفونت هاست و می تواند برای بریدگی ها و گازگرفتگی ها مناسب باشد. جزء اصلی این گیاه آلکالوئید است که انواع عفونت های ویروسی و باکتریایی را تخریب می کند می توانید از پماد آن نیز استفاده کنید.

۱۲. گل همیشه بهار

گل همیشه بهار جزء درمان های خانگی موثر برای بهبود زخم ها محسوب می شود. این گیاه کوچک زیبا دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است که می توانید آن را به صورت موضعی استفاده کنید و عفونت های پوستی را از بین ببرید.

فقط کافی است به روش زیر عمل کنید :

یک قاشق غذاخوری گل همیشه بهار و یک فنجان آب گرم را آماده کنید و سپس گل را داخل آب گرم بریزید و حدود ۱۰ دقیقه روی لیوان را بپوشانید و سپس از طعم این چای لذت ببرید.

۱۳. نارون کوهی

نارون کوهی یک نمونه بارز برای درمان زخم ها است که خاصیت ضد التهابی و نرم کنندگی دارد. می توانید از آن برای اعمال روی بریدگی ها و کبودی ها استفاده کنید. این گیاه می تواند خونریزی و ورم را کاهش دهد و پروسه بهبود زخم ها را سرعت بخشیده و از عفونت ها جلوگیری کند.

۱۴. برگ سرو و تمشک

برگ سرو و تمشک اغلب یک درمان خانگی برای مفاصل ملتهب و زخم ها است زیرا دارای غلظت بالای ویتامین ث و ب می باشد و سرعت ریکاوری را افزایش می دهد. همچنین عملکرد ضد عفونی کننده و ضدباکتریایی دارد و برای از بین بردن سوزش ها موثر است.

۱۵. ریشه سنفیتون

ریشه سنفیتون یکی از موثرترین هاست که باید به آن آشنا شوید و می تواند به بهبود سریع تر زخم ها کمک کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1148884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =