انتصاب رئیس ستاد ازدواج دانشگاهیان ۴۸ روز پس از ابلاغ سند

رئیس ستاد ازدواج دانشگاهیان پس از ۴۸ روز از ابلاغ این سند به دستگاه‌های اجرایی توسط رئیس جمهور منصوب شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چند سالی است که بحران کاهش جمعیت و رشد منفی آن، یکی از بزرگترین تهدیدها برای آینده کشور محسوب می‌شود. موضوعی که بخشی از آن وابسته و به افزایش ازدواج و فرزندآوری است. بر اساس آمار سازمان ثبت احوال کشور، در سه ماه ابتدایی سال جاری، ۱۴۲ هزار و ۲۹۸ ازدواج ثبت شد. این در حالی است که گزارش سال گذشته این سازمان نشان می‌دهد در بهار سال گذشته، ۱۶۱ هزار و یک ازدواج ثبت شد. بنابر این داده‌ها، میزان ازدواج ثبت شده در بهار سال جاری نسبت به بازه مشابه در سال گذشته، ۱۱٫۶۲ درصد کاهش داشته است.

بنابراین بر موضوع ازدواج جوانان بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است و در همین راستا ازدواج دانشجویی به عنوان یک نمونه‌ و الگوی موفق ازدواج در جامعه شناخته شده است. این نوع ازدواج در راستای تحقق سیاست‌ یا فرهنگ سازی ازدواج آسان و کم هزینه بین خانواده‌ها و جامعه است. موضوعی که می‌توان آن را  یکی از عوامل تاثیر گذار در افزایش نرخ ازدواج جوانان در کشور برشمارد. 

بنابراین برخی از نهادهای متولی فرهنگ و بخش‌های دانشگاهی مانند معاونت‌های فرهنگی_دانشجویی دانشگاه‌ها یا نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به صورت سالیانه دوره‌هایی را برای تسهیل در ازدواج دانشجویان برگزار می‌کنند. به عنوان مثال بیست‌ و چهارمین دوره ازدواج دانشجویی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ توسط نهاد رهبری در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود. 

پس از مشخص شدن اهمیت ازدواج دانشجویی بین مسئولان دانشگاهی و دولتی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها طرحی را تحت عنوان سند «ملی ازدواج دانشگاهیان» به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد داد. این طرح در راستای اجرای «اصل دهم، بیستم و بیست و یکم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سیاست‌های کلی خانواده ابلاغی مقام معظم رهبری، سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری، قانون تسهیل ازدواج جوانان، قانون حمایت خانواده، راهبرد کلان سه و چهار نقشه مهندسی فرهنگی و راهبرد ۱۶ نظام فرهنگی تربیتی و سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها» است.

 پس از بررسی و برگزاری جلسات کارشناسی مختلف و متعدد، «سند ترویج و تسهیل ازدواج دانشگاهیان» در جلسه ۸۴۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی و در تاریخ ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۰ به تصویب رسید. این سند شامل ۱۰ ماده و ۱۱ تبصره است. همچنین دستگاه‌های نام برده شده در این سند شامل «نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرداری تهران، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، ستاد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، سازمان برنامه و بودجه و وزارت ورزش و جوانان» هستند.

حجت‌الاسلام روح‌الله شاطری دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی درباره این سند عنوان می‌کند که «با توجه به اینکه طرح ازدواج دانشگاهیان یک طرح فرا دستگاهی و ملی است، طبیعتاً باید ترکیب اعضا، سهم و وظیفه دستگاه‌های مربوط به حوزه آموزش عالی و همچنین سایر نهادها و دستگاه‌های کشور، به وضوح در این سند مشخص شود تا این سازمان‌ها بتوانند به طور کامل در جریان وظایف و مسئولیت‌های محوله قرار گیرند.»

 بر اساس ماده ۷ این سند، ماموریت و تقسیم کار و نگاشت نهادی مشخص شده است. به عنوان مثال وظیفه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها شامل «بکارگیری توان، تجربه و ظرفیت‌های درون دانشگاهی و ایجاد جریان سازنده و همسوسازی ظرفیت‌های خارج از دانشگاه‌ها در راستای ازدواج دانشگاهیان» است. همچنین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز وظایفی از جمله «ارائه خدمات آموزشی، رفاهی و حمایتی مناسب در راستای تقویت امر ازدواج و خانواده دانشگاهیان، اولویت‌دهی در بکارگیری فارغ التحصیلان متأهل دانشجویی در مراکز آموزشی پژوهشی و پروژه‌ها؛ خدمات مشاوره‌ای برای دانشجویان (اعم از مهارتی، کارآفرینی) و هدایت نسلی و خدمات درمانی ویژه (ناباروری، زایمان) برای زوجین دانشگاهی و توسعه بیمه پایه و تکمیلی» را برعهده دارد. 

سرانجام با گذشت تقریبا یک سال از زمان تصویب سند «ملی ازدواج دانشگاهیان» در شورای عالی انقلاب فرهنگی، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۱۵ شهریورماه ۱۴۰۱ این سند را برای اجرا به دستگاه‌های ذی ربط ابلاغ کرد.

علت ابلاغ دیرهنگام سند ازدواج دانشگاهیان چه بود؟

حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اعتقاد دارد که بین زمان تصویب سند «ازدواج دانشگاهیان» در شورای عالی انقلاب فرهنگی و زمان ابلاغ آن توسط رئیس جمهور فاصله زمانی طولانی وجود داشته است که این بازه زمانی طولانی، باعث وقوع وقفه در اجرای اهداف این سند مانند ساخت خوابگاه متاهلی شده است.

وی در این باره به ایسکانیوز می‌گوید: «دانشگاه‌ها بر اساس این سند موظف به تامین زمین، شهرداری‌ها و نواحی مسئول گرفتن یا صدور مجوزها هستند. در نهایت خیرین، مراکز اقتصادی و دانشگاه‌ها نیز وظیفه دارند که بودجه لازم برای تامین مصالح و ساخت و ساز را فراهم می‌کنند.»

حجت الاسلام مهدی فاطمی پور معاون فرهنگی و سیاسی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها درباره تاخیر پیش آمده در ابلاغ  سند «ازدواج دانشگاهیان» به ایسکانیوز می‌گوید: سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشور، حدود یک ماه است که این سند را به دستگاه‌ها ابلاغ کرده است. البته فاصله زمانی بین تصویب و ابلاغ سند کمی طولانی شد که این موضوع باعث وقفه در آغاز به کار رسمی ستادهای استانی شده است.

سرانجام حجت‌الاسلام رئیسی پیش از ظهر امروز در حکمی حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها را به عنوان رئیس ستاد ازدواج دانشگاهیان منصوب کرد. 

در بخشی از این حکم آمده است که در اجرای تبصره ۴ ماده ۵ سند ترویج و تسهیل ازدواج دانشگاهیان مصوب ۱۴۰۰/۰۸/۲۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی، به موجب این حکم به عنوان رئیس ستاد ازدواج دانشگاهیان منصوب می‌شوید. انتظار می‌رود در راستای منویات مقام معظم رهبری و اهتمام به قوانین و اسناد مصوب کشور در حوزه خانواده و جوانی جمعیت، ضمن بهره گیری مطلوب از کلیه ظرفیت‌های موجود، باهمکاری موثر سایر اعضای  و دستگاه‌های متولی امر نسبت به تحقق کامل سند ترویج و تسهیل ازدواج دانشگاهیان نهایت اهتمام خویش را مصروف دارید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1155728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =