اختلال اینترنت نسخه‌نویسی الکترونیک را دچار مشکل کرد / درخواست پزشکان برای دستی شدن درصدی از نسخه‌ها

پزشکان به ویژه پزشکان خانواده که بیشتر در مناطق محروم هستند هم تحت تاثیر اختلالات به وجود آمده در اینترنت قرار گرفته‌اند و در نسخه نویسی الکترونیک با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، در روزهای اخیر اختلالات به وجود آمده در اینترنت مشکلاتی برای برخی مشاغل به وجود آورده است؛ پزشکان به ویژه پزشکان خانواده که بیشتر در مناطق محروم هستند هم تحت تاثیر این اختلال قرار گرفته‌اند و در نسخه نویسی الکترونیک با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

بیشتر بخوانید

مشکلات نرم‌افزارهای شرکت‌های خصوصی در نسخه‌نویسی الکترونیک

مشکلات شرکت‌های خصوصی ارائه دهنده خدمات

ابراهیم نوری گوشکی متخصص پزشکی خانواده در تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص مشکلات نسخه‌نویسی الکترونیک در زمان قطعی اینترنت گفت: در بیمارستان‌های دولتی نسخه‌نویسی الکترونیک بر بستر اینترانت و از طریق سامانه‌های نسخه نویسی الکترونیک سازمان تامین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت کشور انجام می‌شود و به همین دلیل در اختلالات به وجود آمده اخیر برای اینترنت در خدمات نسخه نویسی پزشکان مشکلی به وجود نیامد.

او افزود: مشکلات نسخه نویسی برای پزشکانی است که از طریق اینترنت از سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک استفاده می‌کنند که این موضوع بیشتر در مناطقی از کشور و مطب‌های خصوصی بوده است که بستر اینترانت فراهم نبوده و از اینترنت استفاده کرده‌اند.

نوری گوشکی توضیح داد: پزشکان بهتر است از سامانه‌های مربوط به سازمان‌های تامین اجتماعی و بیمه سلامت استفاده کنند که در مواقع قطعی اینترنت با اختلال در خدمات نسخه نویسی مواجه نشوند. نرم‌افزارهای مربوط به شرکت‌های خصوصی طی مدت قطعی اینترنت با اختلالاتی مواجه شدند.

اینترنت ملی هم با اختلال مواجه است

مشکل کندی اینترنت برای پزشکان شهرستان‌ها پررنگ‌تر است. مهدی قاسمیان پزشک خانواده ساکن جیرفت در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص مشکلات نسخه‌نویسی الکترونیک در مناطق محروم گفت: گاهی با کندی و قطعی سامانه‌ها مواجه می‌شویم و باید تا بازگشت به حالت عادی صبر کنیم. نسخه‌نویسی در سامانه سیب هم قابل اعتماد نیست زیرا در مواردی با تغییر نسخه مواجه شده‌ایم یا حتی نسخه بعد از ارجاع پاک شده است.

او افزود: زیرساخت‌ها در مناطق محروم ضعیف هستند و حتی با وجود استفاده از اینترانت (اینترنت ملی) در مواقع شلوغی با مشکل مواجه می‌شویم. البته تغییراتی انجام شده و در مقایسه با گذشته وضعیت بهتر شده اما مشکلات مربوط به کندی هنوز وجود دارد.

قاسمیان اضافه کرد: با توجه به مشکلاتی که سامانه سیب در تغییر نسخه‌ها داشت به ما گفتند که از سامانه بیمه‌ها استفاده کنیم تا سامانه سیب اصلاح شود اما مشکلی که سامانه بیمه تامین اجتماعی دارد، کندی آن است. در سامانه بیمه سلامت هم با این مشکل مواجهیم که گاهی شماره تلفن ثبت شده برای بیماران درست نیست و شماره پیگیری برای آن‌ها ارسال نمی‌شود؛ ادامه روند درمان مانند دریافت دارو هم بدون شماره پیگیری امکان‌پذیر نیست. در این شرایط مجبور می‌شویم که نسخه‌ها را دستی بنویسیم تا بیمار معطل نشود. بخشی از مشکل به زمان ثبت نام بیمار برای بیمه سلامت برمی‌گردد که یا شماره اشتباه ثبت شده و یا تغییر کرده اما در سامانه اصلاح نشده است.

سعید مسکینی مود؛ پزشک خانواده دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در این باره گفت: من پزشک یکی از روستاهای زاهدان هستم و جزو اولین مراکزی بودیم که در این منطقه نسخه‌نویسی الکترونیک را فعال کردیم . مهم‌ترین مشکل ما قطعی مکرر اینترنت است. سرعت هم بسیار کم شده و بیماران معطل می‌شوند. ما روزانه ۱۰۰ بیمار را ویزیت می‌کنیم و با این شرایط کار دشوار شده است.

او افزود: در واقع ما فقط اینترانت داریم که همان هم سرعت بسیار پایینی دارد؛ اینترنت بین الملل که اصلا وصل نمی‌شود. در روزهای اخیر هم به دلیل شرایط موجود سرعت کمتر از قبل شده است. حداقل اگر امکان افزایش سرعت اینترنت وجود ندارد تا درست شدن شرایط مجوز نسخه نویسی مکتوب بدهند که کار درمان بیماران با اختلال مواجه نشود.

الهه ابوعلی متخصص پزشک خانواده در یکی از روستاهای خرمشهر هم درخصوص مشکلات نسخه‌نویسی گفت: ما از سامانه سینا استفاده می‌کنیم که به نسبت خوب است اما گاهی پیش می‌آید که نسخه ارسال نمی‌شود و یا قطع می‌شود که در این مواقع به سامانه مربوط به بیمه‌ها مراجعه می‌کنیم. بستری که ما از آن استفاده می‌کنیم اینترانت است که در مقایسه با اینترنت از لحاظ قطعی‌ها بهتر است اما گاهی کند می‌شود. کمبود داروی بسیاری داریم که بیشتر در حوزه آنتی‌بیوتیک است.

شلوغی مطب‌ها و معطل شدن بیماران

مژگان مسعودی پزشک ساکن شیراز هم در این باره گفت: قبل از اختلالات به وجود آمده در اینترنت هم نسخه‌نویسی با مشکل کندی سرعت و گاهی قطعی مواجه بود اما در روزهای اخیر مشکلات دوچندان شده است.

او افزود: سامانه سیب که مربوط به پزشک خانواده شهری است با ایرادات بسیاری مواجه است مثلا اسامی برخی داروها اصلا وجود ندارد. به دلیل همین ایرادات معمولا از سامانه مربوط به بیمه‌ها استفاده می‌کنیم اما سامانه بیمه تامین اجتماعی هم با کندی مواجه می‌شود.

مسعودی عنوان کرد: سرعت کم باعث می‌شود که لیست داروها و آزمایشات با تاخیر باز شوند و بیمار معطل می‌شود. برخی مواقع هم سامانه کلا باز نمی‌شود. ما روزانه ۵۰ بیمار داریم و با افزایش آنفلوانزا هم مطب‌ها شلوغ‌تر شده و اختلال اینترنت شرایط را بدتر می‌کند. گاهی با اصرار بیمار نسخه مکتوب به او می‌دهیم که با نسخه مکتوب هم هزینه‌ها با نرخ آزاد حساب می‌شوند.

او اضافه کرد: حداقل در این شرایط به ما اجازه نسخه نویسی مکتوب بدهند. گاهی مجبور می‌شویم که از بیمار بخواهیم روز بعد برای گرفتن نسخه مراجعه کند. قطعی و کندی سامانه‌ها فقط مربوط به پزشکان نیست بیماران در داروخانه‌ها هم معطل کندی اینترنت می‌شوند.

نظام پزشکی: ۲۰ درصد نسخ دستی شوند

علی سالاریان معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور هم در گفت‌وگویی عنوان کرده که سازمان نظام پزشکی به صورت مدون و مشخص گزارشی ندارد که بر اساس آن بتوان گفت چند درصد از پزشکان به دلیل اختلالات اینترنت در نسخه‌نویسی الکترونیک دچار مشکل شده‌اند اما گلایه‌هایی در این باره از گوشه و کنار کشور به گوش می‌رسد که در برخی موارد اشکالات در نسخه‌نویسی الکترونیک بیشتر شده و امکان خدمت‌رسانی به صورت نسخه الکترونیک وجود ندارد یا اینکه سرعت کاهش یافته است.

او پیشنهاد داده که در این مواقع سازمان‌های بیمه‌گر اعلام کنند که درصدی از نسخ پزشکان به صورت دستی پذیرش شوند.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور گفته که نظام پزشکی گیلان تقاضا کرده که با توجه به اختلال در اینترنت و گلایه برخی بیماران، پزشکان بتوانند حداقل ۲۰ درصد از نسخ را به صورت دستی بنویسند، ‌اما هنوز پاسخ مثبتی از سوی دولت و بیمه‌ها در این زمینه ارائه نشده است. 

سالاریان همچنین گفت: وقتی برای یک مساله مالی بحث خدمات دستی را متوقف نکردیم، برای یک مساله جانی که به سلامت مردم ربط دارد و قطعا درجه اهمیت آن بالاتر است، باید به همین صورت عمل کنیم و تا حدی نسخه‌نویسی دستی را هم امکان‌پذیر کنیم.

این درحالی است که مهدی رضایی معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت می‌گوید وزارت بهداشت دستورالعملی نوشته است که هرگاه زیرساخت‌ها یا شبکه‌های ارتباطی مختل شود، بر اساس آن می‌توان با راه جایگزین، نسخه‌نویسی را دنبال کرد. او گفته در شرایط اخیر وزارت بهداشت اعلام کرده که درصورت قطعی شبکه یا اینترنت پذیرش نسخ کاغذی هم در دستور کار قرار گیرد اما پزشکان می‌گویند که هنوز اجازه نسخه نویسی مکتوب ندارند و یا داروخانه و آزمایشگاه نسخه مکتوب را با نرخ آزاد حساب می‌کند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1158457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =