حضور وزیر علوم در مجلس برای پاسخ به سوالات نمایندگان/ ۷۲ دانشگاه و ۲۱ هزار دانشجو در طرح رصد اشتغال شرکت کردند

«ثبت‌نام بیش از ۹۰۰ هزار نفر در نوبت اول کنکور ۱۴۰۲، حضور وزیر علوم در مجلس برای پاسخ به سوالات نمایندگان و مشارکت ۷۲ دانشگاه و ۲۱ هزار دانشجو در طرح پایش وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت با خبرهایی از «ثبت‌نام بیش از ۹۰۰ هزار نفر در نوبت اول کنکور ۱۴۰۲، حضور وزیر علوم در مجلس برای پاسخ به سوالات نمایندگان و مشارکت ۷۲ دانشگاه در طرح پایش وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان» همراه بود.

«اعلام تدابیر سازمان سنجش برای پیشگیری از تقلب در کنکور، انتشار کارت ورود به جلسه کنکور ۱۴۰۲ در ۲۵ دی ماه و اعلام جدیدترین تسهیلات آموزشی دانشجویان استعداد درخشان علوم پزشکی» از دیگر خبرهای مهم آموزش عالی در این هفته بودند.

بدون تغییر ماندن سهمیه‌ مناطق در کنکور ۱۴۰۲

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار آموزش عالی را در هفته‌ گذشته آورده است:

حضور وزیر علوم در مجلس برای پاسخ به سوالات نمایندگان

محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه سه شنبه هفته گذشته مجلس در پاسخ به سوال محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو مبنی بر اینکه «علت عدم توجه به توسعه و حمایـت از آموزش‌های کاربردی مهـارتی مرتبط با مشاغل موجود در کشور و بی توجهی به تصویب رشته های مـورد نیاز و عدم رسمیت دادن به آنها چیست؟» و «برنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای اصلاح فرآینـد و تجدیـدنظر در اجرای شیوه ها و روشهای کنونی که باعث افـت علمـی دانشـگاهها و مراکز آموزش عالی و عدم همسوئی آنها با سیاستهای دولت محترم شده است، چیست؟» گفت: سخت اعتقاد داریم که املای نا نوشته غلط ندارد؛ ده‌ها و صدها تصمیم گرفته می‌شود و بدیهی است که برخی از آنها کارایی و اثربخشی لازم را نداشته باشد. در این مدت تمام تلاش خود را کردیم که شاخص‌های حکمرانی علمی را مورد نظر قرار دهیم. چون در وزارتخانه‌ای مدیریت می‌کنیم که مبنای آن دانایی، علم و تحقیق و پژوهش است.

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم حضور مشاوران بانوان در کنار رئیس هر دانشگاه را ضروری دانست و گفت: رؤسای دانشگاه مطمئن باشند مسئولیت پذیری، وسواس و تلاش خانم‌ها بسیار زیاد است و در مسئولیت‌های مختلف دانشگاهی از خانم‌ها کمک بگیرید، حتماً برای اساتید نمونه اسامی خانم‌ها هم باشد تا حق اساتید خانم حفظ شود.

وی همچنین بر زیست سالم دانشجویی، پذیرش دانشجویان خارجی و استفاده از ظرفیت کانون‌های فرهنگی تاکید کرد و افزود: ظرفیت خیرین در دانشگاه‌ها باید مورد استفاده قرار گیرد.

زلفی گل از رؤسای دانشگاه‌ها خواست: سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها را حتماً بخوانند، این سند بسیار کامل است. همچنین آئین‌نامه ترفیع و ارتقا را بازنگری کنید.

مشارکت ۷۲ دانشگاه در طرح پایش وضعیت اشتغال دانشجویان و دانش‌آموختگان

پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم از مشارکت ۷۲ دانشگاه در طرح پایش وضعیت اشتغال دانشجویان و دانش‌آموختگان خبر داد و گفت: رصد اشتغال ۲۱هزار و ۴۱۵ دانشجو و مشارکت ۷۲ دانشگاه در این طرح صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه رصد اشتغال دانشجویان و دانش‌آموختگان یکی از برنامه‌های مهم در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور است، اظهار کرد: خوشبختانه با هماهنگی‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته، فعالیت‌ها و اقدامات مؤثری صورت گرفته و آخرین آمار و اطلاعات نیز در گزارشی تدوین شده است.

سخنگوی وزارت علوم: وزارت علوم با قدرت اجازه تعطیلی تحصیل را نداد

علی شمسی پور سخنگوی وزارت علوم در صفحه شخصی خود در فضای مجازی اعلام کرد: وزارت علوم با قدرت و تدبیر در برابر توطئه دشمن ایستاد و اجازه تعطیلی تحصیل در دانشگاه‌های کشور را نداد.

وی افزود: مقام معظم رهبری نیز دیروز در دیدار مردم قم اشاره کردند که اینها می‌خواستند نقاط قوت ما را ازبین ببرند. اینها مراکز تحصیلی را هدف‌گیری کردند که تعطیل کنند تا تحصیل علم انجام نگیرد.

توضیحات رئیس سازمان سنجش درباره وضعیت شرکت‌کنندگان آزمون رفع شبهه ۱۴۰۱

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره وضعیت شرکت کنندگان در آزمون رفع شبهه کنکور ۱۴۰۱ گفت: تعداد ۸۵۷ نفر در سر جلسه با تجهیزات تقلب شناسایی شدند و هزار نفر هم با الگوریتم و نرم افزار شناسایی شدند. تعداد کمی از کسانی که به عنوان متقلب شناسایی شدند توانستند در آزمون های رفع شبهه، صلاحیت خود را احراز کنند.

وی افزود: در آزمون مهرماه ۵۰ نفر و در آزمون آذرماه ۱۵ نفر تبرئه شدند و توانستند ۳۰ درصد احراز صلاحیت را کسب کنند. اینکه گفته می شود برخی از این افراد نخبه بوده اند غلط است، از نظر من فردی که نتواند ۳۰ درصد نمره این آزمون را کسب کند نخبه نیست.

پورعباس درباره تدابیر سازمان سنجش برای پیشگیری از تقلب در کنکور گفت: یک هزار دستگاه سیگنال یاب یا آشکار ساز از سوی سازمان سنجش به وزارت آموزش و پرورش داده شد. همچنین هر نوع تراکنش مالی میان شبکه‌های تقلب و داوطلبان تحت اشراف است.

ثبت‌نام بیش از ۹۰۰ هزار نفر در نوبت اول کنکور ۱۴۰۲

احسان جمالی معاون سازمان سنجش از شرکت ۹۱۵ هزار و ۱۵۱ نفر در نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: با توجه به اینکه برخی از افراد مایل هستند علاوه بر گروه آزمایشی اصلی، در گروه‌های آزمایشی زبان و هنر هم شرکت کنند در نهایت ۹۷۸ هزار و ۴۶۰ نفر در نوبت اول کنکور شرکت می‌کنند.

وی افزود: گروه علوم تجربی با ۴۵۰ هزار و ۵۷۷ نفر بیشترین تعداد داوطلب را دارد و ۴۶ درصد داوطلبان را به خود اختصاص داده است. پس از آن گروه علوم انسانی با ۳۰۹ هزار نفر ۳۱.۶ درصد داوطلبان را اختیار دارد. در گروه علوم ریاضی و فنی ۱۲۰ هزار و ۹۵ نفر شرکت کرده اند که ۱۲.۲۷ درصد داوطلبان را تشکیل می‌دهد. گروه هنر ۳.۹۹ درصد داوطلبان را با ۳۹ هزار نفر و گروه زبان با ۶ درصد داوطلبان با ۵۹ هزار نفر در اختیار دارند.

معاون سازمان سنجش اظهار کرد: نتایج اولیه همراه با نمرات خام داوطلب در اوایل اسفندماه ۱۴۰۱ منتشر می‌شود. پس از کسب سوابق تحصیلی اوایل مردادماه ۱۴۰۲ انتخاب رشته داوطلبان صورت می‌گیرد.

تصویب آیین نامه اجرایی انتقال دانشجویان خارج از کشور به ایران

 غلامرضا حسن زاده دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی از تصویب آیین نامه اجرایی انتقال دانشجویان خارج از کشور به ایران و اعلام زمان برگزاری آزمون صلاحیت بالینی خبر داد و گفت: آزمون صلاحیت، ملاک انتقال دانشجویان خارج از کشور به ایران است که مرحله اول آن در دی ماه ۱۴۰۱ برگزار شد و مرحله بعدی آن در مرداد ماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

وی با اشاره به این که این آزمون برای تسهیل فرایند انتقال دانشجویان و سنجش علمی آنها برگزار می‌شود، افزود: حدود دو درصد از داوطلبان در رشته‌های دندانپزشکی، پزشکی و داروسازی پذیرفته و بقیه افراد در سایر رشته‌های کارشناسی جذب می‌شوند. همچنین افرادی که ۶۰ درصد از حد نصاب نمره را کسب کنند می‌توانند مقطع رشته‌های اعلامی از شورای گسترش را انتخاب کنند و بر اساس اعلام ظرفیت دانشگاه‌ها، فرایند ثبت نام خود را تکمیل کنند.

خبرهای آزمونی هفته گذشته

انتشار کارت ورود به جلسه کنکور ۱۴۰۲ در ۲۵ دی ماه

 حسن مروتی معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش از انتشار کارت ورود به جلسه نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ از روز یکشنبه ۲۵ دی ماه ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

اعلام تغییرات آزمون دکتری تخصصی وزارت بهداشت

آزمون دوره‌های دکتری تخصصی و دکتری پژوهشی (Ph.D) رشته‌های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی و دندانپزشکی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در ۴ آبان ماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. آزمون دوره‌های دکتری تخصصی و دکتری پژوهشی (Ph.D) رشته‌های داروسازی به صورت جداگانه در ۲۹ تیرماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود و ثبت نام در آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی رشته‌های داروسازی از ۱۴ تا ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۱ انجام می‌شود.

آزمون رشته‌های علوم پایه، بهداشت و تخصصی و دندانپزشکی در ۴ آبان ماه ۱۴۰۲ در یک نوبت برگزار خواهد شد و ثبت نام آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی سایر رشته‌ها (به جز داروسازی) نیمه دوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ انجام خواهد شد.

تمدید مهلت ثبت نام در پنجاهمین دوره آزمون دستیاری پزشکی

پنجاهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی در سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می شود. فرصت ثبت نام در این آزمون از ۱۰ تا ۱۷ دی ماه ۱۴۰۱ بود که بر اساس اعلام مرکز سنجش آموزش پزشکی این فرصت برای چهار روز تمدید شد.

داوطلبان شرکت در پنجاهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی که تاکنون نسبت به ثبت نام در این آزمون اقدام نکرده اند می توانند از ۹ بهمن تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ با مراجعه به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی، نسبت به ثبت نام در این آزمون اقدام کنند.

جدیدترین تسهیلات آموزشی دانشجویان استعداد درخشان علوم پزشکی اعلام شد

جدیدترین آیین نامه تسهیلات آموزشی، پژوهشی و رفاهی استعداد درخشان دانشجویان علوم پزشکی توسط دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امضاء و به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شد.

در مقدمه این آیین نامه آمده است: در اجرای بند ۱ ماده ۲ آیین نامه شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به منظور برقراری تسهیلات ویژه آموزشی، پژوهشی و رفاهی برای دانشجویان استعداد درخشان و شکوفایی استعدادهای بالقوه آنان با محوریت ارزش های والای اسلامی، انسانی و ملی این آئین نامه تصویب شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1167073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =