ابطال مصوبه وزارت علوم در زمینه تعیین شهریه برای سنوات مازاد/ تعیین شهریه به صورت مطلق خارج از حدود اختیارات دانشگاه‌هاست

دیوان عدالت اداری مصوبه شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم مبنی بر تعیین شهریه برای سنوات مازاد تحصیلی به صورت مطلق را خارج از حدود اختیارات هیئت امنای دانشگاه‌ها دانست و آن را ابطال کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم بهمن ماه ۹۴ تصویب کرد که هیئت‌های امنای دانشگاه‌ها می‌توانند برای سنوات مازاد بر ۹ نیمسال در دوره دکتری تخصصی بدون توجه به تفکیک بین عذر موجه و غیرموجه شهریه تعیین کنند.

ابطال مصوبه سازمان سنجش در زمینه سهمیه ایثارگران توسط دیوان عدالت

بر اساس این مصوبه، مدت تحصیل در دوره دکتری تخصصی، حداقل ۶ نیمسال تحصیلی و حداکثر هشت نیمسال تحصیلی است. در صورتی که دانشجو در این مدت دانش‌آموخته نشود، موسسه می‌تواند به پیشنهاد استاد راهنما، مدت تحصیل را حداکثر تا ۲ نیمسال تحصیلی افزایش دهد.

در ادامه مصوبه آمده است که برای دانشجوی مشمول آموزش رایگان، تحصیل در نیمسال اول رایگان؛ اما در نیمسال دوم منوط به پرداخت هزینه ثابت است که طبق تعرفه هیئت امنا تعیین و طبق شیوه‌نامه موسسه دریافت می‌شود. اگر دانشجویی در این مدت دانش‌آموخته نشود، پرونده وی برای تصمیم‌گیری در خصوص ادامه تحصیل به کمیسیون موارد خاص موسس ارجاع داده می‌شود.

این مصوبه که در تبصره ماده ۹ آیین‌نامه آموزشی دوره دکتری تخصصی آمده است، مورد شکایت قرار گرفت. در این شکایت آمده است که این تبصره به دلیل ‌بی‌توجهی به ماهیت رشته و زمان‌بر بودن پروژه تحصیلی دانشجو ناعادلانه است؛ چرا که برخی دانشجویان ملزم به چاپ مقاله در مجلات بین‌المللی هستند و دریافت پذیرش چاپ مقاله در این مجلات معمولا زمان‌بر است.

همچنین برخی رشته‌ها مانند علوم پایه زمان زیادی برای دستیابی به نتیجه آزمایشات و چاپ دستاوردهایشان نیاز دارند. به علاوه تراکم دانشجویان دسترسی به آزمایشگاه‌ها را سخت کرده و در نهایت منجر به افزایش طول دوره تحصیل در مقطع دکتری می‌شود.

وزارت علوم هیچ توضیحی برای شکایت نداد

با وجود ابلاغ این دادخواست از سوی دیوان عدالت اداری به وزارت علوم، وزارتخانه تا زمان بررسی پرونده هیچ پاسخی به دیوان نداد. هیئت عمومی دیوان عدالت اداری سوم دی‌ماه ۱۴۰۱ برای بررسی این پرونده تشکیل و حکم به ابطال آن داد.

بر اساس حکم دیوان عدالت اداری، تعیین شهریه برای سنوات مازاد تحصیلی در حدود اختیارات هیئت امنای دانشگاه‌هاست؛ اما از آنجایی که مصوبه مورد اعتراض در زمینه اخذ شهریه برای سنوات مازاد بر ۹ نیمسال تفکیکی بین عذر موجه و غیرموجه قائل نشده است.

به همین دلیل، مطلق بودن تبصره ماده ۹ آیین‌نامه آموزشی دوره دکتری تخصصی شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی در حدی که متضمن اعطای صلاحیت به هیئت‌های امنای دانشگاه‌ها برای تعیین شهریه برای سنوات مازاد بر ۹ نیمسال بدون توجه به عذر موجه و غیرموجه است، خارج حدود اختیار شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی است و با توجه به ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین‌ دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۹۲ ابطال می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1168555

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =