ابطال مصوبه سازمان سنجش در زمینه سهمیه ایثارگران توسط دیوان عدالت

مصوبه شورای سنجش و پذیرش در دوره‌های تحصیلات تکمیلی سازمان سنجش در زمینه سهمیه ۵ و ۲۵ درصدی ایثارگران از سوی دیوان عدالت اداری باطل شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی اسفندماه ۹۷ امکان گرد کردن ریاضی حاصل ضرب سهم در ظرفیت هر رشته‌محل‌ برای ظرفیت پنج و ۲۵ درصدی ایثارگران را تصویب کرد.

تخلف در اطلاعیه یکی از آزمون‌های استخدامی سازمان سنجش

مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دهمین جلسه خود که اسفندماه ۱۳۹۷ تشکیل شد، به شرح زیر است؛ ظرفیت سهمیه پنج درصد و ۲۵ درصد ایثارگران در آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری، در هر کد رشته محل در صورتی اختصاص می‌یابد که امکان گرد کردن ریاضی حاصل ضرب سهم در ظرفیت وجود داشته و مقدار اعشاری حاصل، بزرگتر از ۰.۵ باشد. به عبارت دیگر، اگر مقدار اعشار کمتر یا مساوری نیم باشد به عدد صحیح کوچکتر گرد خواهد شد.

این مصوبه مورد شکایت قرار گرفت و به دیوان عدالت اداری ارجاع شد. شاکی خواستار ابطال این مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی بود. طرف شکایت هم وزارت علوم و سازمان سنجش معرفی شده بودند.

در شکایت آمده است که بر اساس این مصوبه، ظرفیت سهمیه ایثارگران ۵ درصد و ۲۵ درصد در هر کد رشته محل در صورتی اختصاص داده می‌شود که امکان گرد کردن ریاضی حاصل ضرب در سهم در ظرفیت وجود داشته باشد و مقدار اعشاری حاصل، بزرگتر از نیم باشد.

قید گرد کردن عدد، حقوق داوطلبان را ضایع می‌کند

در ادامه شکایت ذکر شده است که قید گرد کردن عدد سبب تضییع حقوق داوطلبان می‌شود. همچنین این قید در ماده ۷۰ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و ماده ۹۰ قانون برنامه ششم توسعه وجود ندارد. به عبارت دیگر، حکمی جدید است که مبنای قانونی ندارد.

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش در پاسخ به این شکایت، گفت: ابطال این مصوبه موجب تضییع حقوق ایثارگران خواهد شد. چرا که ظرفیت پذیرش در دوره دکتری در بیشتر کد رشته محل‌ها زیر پنج نفر است. به همین دلیل، از آنجایی که در هیچ کد رشته‌ای امکان تخصیص ظرفیت به ایثارگران وجود ندارد، موضوع گرد کردن ظرفیت تصویب شد.

دیوان عدالت اداری نسخه‌ای از دادخواست را به طرف دوم شکایت یعنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال کرد؛ اما تا زمان رسیدگی به پرونده پاسخی از سوی این نهاد به دست نیامد.

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری پس از بررسی دادخواست و پاسخ سازمان سنجش، این مصوبه را خلاف قانون دانست و رای به ابطال آن از تاریخ  تصویب داد. در حکم دیوان آمده است؛ براساس ماده ۷۰ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و همه دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی موظفند ۲۵ درصد از سهمیه‌های ورود به دانشگاه‌ها، بورس‌های تحصیلی داخل و خارج از کشور، فرصت‌های مطالعاتی و دوره‌های دکترای تخصصی را به همسر و فرزندان شاهد، جانبازان، آزادگان و همسر و فرزندان آزادگان و همسر و فرزندان جانبازان بالای بیست و پنج درصد اختصاص دهند.

در ادامه حکم دیوان ذکر شده است که گرد کردن به بالا در صورت به دست آمدن مقدار اعشاری بزرگتر از نیم و گرد کردن به عدد صحیح کوچکتر در صورتی که مقدار اعشار کمتر یا مساوی نیم باشد، می‌تواند در برخی موارد بیشتر یا کمتر از سهمیه پنج و ۲۵ درصد در نظرگرفته شده برای ایثارگران شود. بنابراین این مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی خلاف قانون و خارج از حدود اختیار است. در نتیجه این مصوبه با استناد به قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ از تاریخ تصویب ابطال می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1167380

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =