افزایش خطر سرطان روده بزرگ با مصرف بالای گوشت قرمز

استادیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مصرف بالای گوشت قرمز در هفته که بطور معمول کمتر از ۲۰۰ گرم گوشت قرمز توصیه می‌شود، خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، الهام تابش از اجرای طرح غربالگری سرطان روده بزرگ از سال ۹۵ تاکنون خبر داد و اظهار داشت: امروزه با افزایش و شیوع سرطان روده بزرگ و کاهش سن ابتلاء مواجهیم که عوامل متعددی در بروز آن نقش دارد از جمله تغییر سبک زندگی، بی تحرکی، مصرف زیاد فست فود و گوشت قرمز، مشروبات الکلی و چاقی از ریسک فاکتور سرطان روده بزرگ است.

آیا سرطان پانکراس مساوی با مرگ است؟

وی از اجرای طرح غربالگری سرطان روده بزرگ در استان اصفهان همزمان با کشور خبر داد و افزود: در هر استانی یک شهرستان به عنوان پایلوت برای اجرای طرح غربالگری انتخاب شد که در استان اصفهان، شهرضا انتخاب شد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به چگونگی اجرای طرح اشاره کرد و افزود: در این طرح افراد نرمال بین ۵۰ تا ۷۰ ساله‌ای که سابقه فامیلی و ارثی از سرطان را نداشته باشند و افراد با ریسک متوسط جامعه از نظر این سرطان هستند، شناسایی شدند که بالغ بر ۸۷۰ هزار نفر از جمعیت استان در این محدوده سنی مشمول طرح غربالگری می‌شدند.

وی گفت: از این تعداد بالغ بر ۳۹ و نیم درصد در طرح غربالگری سرطان روده بزرگ شرکت کنند که در گام اول تست fit یا آزمایش خون مخفی مدفوع از آنها گرفته شد ودر شش درصد این جمعیت تست مثبت گزارش شد.

تابش با اعلام اینکه برای افرادی که تست fit آنها مثبت شده، کولونوسکوپی باید انجام شود وتکرار تست توصیه نمی‌گردد اضافه کرد: ۱۱۰ نفر بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ از این راه شناسایی شدند.

وی اشاره کرد پولیپ روده ضایعاتی هستند که در روده بین ۵ تا ۱۰ سال طول می‌کشد که به سرطان مبدل شود ودر این طرح از ۱۹ درصد افراد با فیت مثبت که کولونوسکوپی شدند، حدود ۳۰ درصد پولیپ داشته‌اند وحدود ۲ درصد سرطان روده بزرگ تشخیص داده شده است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در صورت تشخیص زودهنگام پولیپ و خروج آن از ابتلاء به سرطان روده بزرگ پیشگیری شده است، افزود: با توجه به شیوع سرطان روده بزرگ در کشورهای غربی سن غربالگری از ۵۰ سال به ۴۵ سالگی کاهش داده شده است.

وی دردشکم، تغییر اجابت مزاج، خونریزی از مقعد و یبوست مزمن را به ویژه در افراد بالای ۵۰ سال را علائم خطر نامید وتوصیه کرد این افراد با توجه به شرایط کاندید انجام کولونوسکوپی می‌باشند.وی افزود: مصرف دخانیات، مشروبات الکلی، گوشت قرمز زیادو بی تحرکی در بروز سرطان روده بزرگ نقش دارد.

منبع: مهر

انتهای پیام /

کد خبر: 1169837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =