محیط زیست قربانی مصرف بی رویه انرژی/ کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی ضروری است

مصرف بی‌رویه انرژی در ایران باعث شده تا محیط زیست با آسیب‌های متعددی رو به رو شود. از جمله آسیب‌هایی که با مصرف بی‌حساب انرژی متحمل شده‌ایم، آلودگی هوا و افزایش زباله به دلیل تولید و مصرف بسیار پلاستیک در کشور است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز ، مصرف بی‌رویه انرژی در ایران باعث شده تا محیط زیست با آسیب‌های متعددی رو به رو شود. از جمله آسیب‌هایی که با مصرف بی‌حساب انرژی متحمل شده‌ایم، آلودگی هوا و افزایش زباله به دلیل تولید و مصرف بسیار پلاستیک در کشور است.  علاوه بر این مصرف انرژی تولید بیشتر گازهای گلخانه‌ای را به دنبال دارد و افزایش گازهای گلخانه‌ای هم زمین را گرمتر کرده و خشکسالی را برای ما به ارمغان می‌آورد. اما چرا سیاست‌ها در راستای کنترل مصرف و حفظ محیط زیست نیستند؟

احد وظیفه سرپرست مرکز تغییر اقلیم و خشکسالی سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز با اشاره به اینکه مصرف بی‌رویه انرژی افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای و شدت گرفتن خشکسالی را به دنبال دارد، گفت:  کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی یکی از راه‌های کاهش گازهای گلخانه‌ای است تا در نهایت بتوانند مقدار گاز کربن دی اکسید، متان و غیره را به صفر برسانند. در واقع باید میزان گاز تولیدی با گازی که در طبیعت از بین می‌رود برابر باشد. بسیاری از کشورها اینطور سیاست‌گذاری کرده‌اند که تا سال ۲۰۵۰ به این شرایط برسند.

ایران یکی از ۱۰ کشور اول تولید کننده گازهای گلخانه‌ای در جهان است

وی افزود: در کنفرانس پاریس ایران تعهد داد که تا سال ۲۰۳۰ کاهش چهار درصدی در سوخت‌های فسیلی داشته باشد و چهار درصد هم داوطلبانه پذیرفتیم که در صورت رفع تحریم‌ها انجام دهیم که چهار دصد اول در مجلس تصویب نشد و در مورد چهار درصد دوم هم تحریمی رفع نشد.

وظیفه با بیان اینکه ایران یکی از ۱۰ کشور اول تولید کننده گازهای گلخانه‌ای در جهان است اما در جهت کاهش این گازها حرکت نمی‌کند، بیان کرد: مقدار انرژی فسیلی که ما مصرف می‌کنیم به تنهایی به اندازه چند کشور است. مصرف گاز در بخش‌های مختلف سرسام‌آور است و فکر نمی‌کنم که کشوری در دنیا به اندازه ما انرژی مصرف کند.

وی افزود:برخی رفتارهای نادرست در کشور ما وجود دارد که ناشی از ارزانی سوخت‌های فسیلی است. در جامعه امروزی ما بنزین ارزان‌تر از آب است و البته این‌ موضوع از شرایط اجتماعی، توان خرید مردم و معیشت نشات می‌گیرد. به طور طبیعی زمانی کالایی ارزان شود، مصرف آن هم افزایش پیدا می‌کند.

مصرف بی‌رویه پلاستیک در کشور

 داریوش گل‌علیزاده سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره مصرف انرژی در ایران و تبعات محیط زیستی آن گفت: ما رتبه یک شدت مصرف انرژی در دنیا را داریم؛ شدت انرژی به معنای نسبت مصرف انرژی به درآمد ناخالص ملی است. درواقع ما مصرف می‌کنیم اما ارزش افزوده آن را در اقتصاد نمی‌بینیم زیرا بخش زیادی از این مصرف در بخش خانگی است که ارزش افزوده کمتری ایجاد می‌کند. از این گذشته واحدهای صنعتی هم باید بروز شوند.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم ادامه داد: بازیافت به صرفه جویی انرژی کمک می‌کند. در واقع دنیا به این سمت حرکت می‌کند که از یک محصول چند بار استفاده کند تا انرژی کمتری صرف تولید آن شود. شدت مصرف انرژی در ایران ۲ برابر میانگین جهانی، ۱۵ برابر کشور ژاپن و ۲ برابر کشور چین است. این‌ها نگران کننده هستند.

وی با اشاره به مصرف بی‌رویه پلاستیک در کشور عنوان کرد: ما روز بدون پلاستیک داریم اما اقدامی نمی‌کنیم. سیاست‌های تشویقی برای تولید پلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر نداریم. تنبیه و جریمه‌ای هم برای مصرف بسیار پلاستیک درنظر گرفته نشده است.

گل‌علیزاده بیان کرد: هزینه تولید پلاستیک مخرب را باید بالا ببریم و به راحتی این محصولات تولید نشوند. همانطور که ساخت کارخانه در یک کلانشهر باید با پرداخت مالیات باشد تا هم به توزیع عدالت کمک کرده و هم از تمرکز صنعت در یک نقطه جلوگیری کنیم.

وی درخصوص وظیفه نهادها در کنترل مصرف انرژی و لزوم تولید محصولاتی که انرژی کمتری مصرف می‌کنند، توضیح داد: در قانون اصلاح الگوی مصرف این موارد لحاظ شده که وزارت صمت به سمتی برود که هر محصول غیراستانداری را تولید نکند. در واقع محصولاتی تولید نشوند که مصرف برق و گاز زیادی دارند. ماده ۱۷ قانون هوای پاک به معاینه فنی موتورخانه‌ها می‌پردازد واز ۲ منظر تولید نکردن گازهای گلخانه‌ای و بهینه‌سازی مصرف برای شهروندان قابل توجه است.

گل‌علیزاده افزود: در واقع شهروند باید بداند که می‌تواند با استفاده از شرکت‌های صلاحیت‌دار سازمان ملی استاندارد، معاینه فنی موتورخانه منزل خود را انجام دهد و ایرادات آن را رفع کند. با این کار هزینه قبض گازشان و آلودگی کمتر می‌شود. هدف‌گذاری اول برای کنترل مصرف انرژی ادارات دولتی بعد ساختمان‌های تجاری بزرگ و در نهایت مردم هستند.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با بیان اینکه یکی از عواقب مصرف بسیار انرژی در کشور، بیشتر شدن تبعات خشکسالی است، گفت: در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور یکی از اهداف این است که جامعه ایرانی در سال ۱۴۰۴ به بهره‌مندی از محیط زیست رسیده باشد اما ما در این سال‌ها برخلاف این سند حرکت کرده‌ایم. بی‌توجهی ما به محیط زیست عواقب بسیاری دارد و یکی از آن‌ها خشک شدن تالاب‌ها و طوفان‌هان گرد و غبار است.

وی افزود: یکی از دلایل گرد و خاک تهران در نیمه اول سال گذشته بیابان‌های اطراف و تالاب صالحیه‌ بود که خشک شد. اگر حق آبه تالاب تامین نشود و جلوی شترچرانی‌ها را نگیریم، شاهد آسیب‌های متعدد خواهیم بود.

گل‌علیزاده تاکید کرد: امیدوارم که معیارهای محیط زیستی در تمامی برنامه‌ها، سیاست‌گذاری و طرح‌ها لحاظ شود. ما در آستانه تدوین برنامه توسعه هفتم هستیم و فرصت خوبی است که با استفاده از ظرفیت این برنامه پنج ساله بسیاری از مشکلاتمان در حوزه آلودگی هوا، مدیریت پسماند و تغییر اقلیم حل کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، کنترل مصرف انرژی نیازمند سیاست‌گذاری‌های درست و اصولی است تا همه ارگان‌ها برای کنترل مصرف بسیج شوند چراکه تنها توصیه به مردم برای صرفه جویی نمی‌تواند محیط زیست ایران را نجات داده و منابع ما را حفظ کند بلکه دولت و سیاست‌گذاران باید به طرفی حرکت کنند که مصرف کاهش پیدا کند. استفاده از انرژی‌های پاک باید در دستور کار قرار گیرد تا نیاز ما به سوخت‌های فسیلی کم شده و محیطزیست هم آلوده نشود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1182162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =