ابراز نگرانی آمریکا نسبت به تازه‌ترین دستاورد موشکی ایران

سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در واکنش به رونمایی از موشک خرمشهر۴ تلاش کرد این دستاورد دفاعی ایران را مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و محدودیت‌های فعالیت‌های موشکی گنجانده شده در آن جلوه دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده است، در پاسخ به این سوال که چه واکنشی نسبت به رونمایی از موشک بالستیک خرمشهر۴(خیبر) توسط ایران دارد، با مطرح کردن ادعاهایی درباره برنامه موشکی ایران، گفت: ما به وضوح گفته‌ایم که توسعه و اشاعه موشک‌های بالستیک توسط ایران تهدیدی جدی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی بوده و یک چالش مهم در زمینه عدم اشاعه تسلیحات اتمی است.

واکنش کنعانی به نگرانی آمریکا از موشک ایران


میلر ادامه داد: ما به استفاده از برخی ابزارهایمان در زمینه عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای، از جمله تحریم‌ها برای مقابله با توسعه بیشتر برنامه موشک‌های بالستیک ایران و توانمندی آن برای اشاعه موشک‌ها و فناوری مرتبط ادامه می‌دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به این که آیا اظهارات اخیر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران را درباره احیای توافق هسته‌ای مبنی بر این که تبادل پیام‌های غیرمستقیم در این زمینه ادامه داشته  و پیشرفت‌های خوبی نیز در این زمینه انجام گرفته است، تایید می‌کند، گفت: ما به درز یافتن محتوای گفت‌وگوهای دیپلماتیک یا شایعات درباره گفت‌وگوهای دیپلماتیک که بیشترشان در گذشته نادرست بوده‌اند یا همچنان نیز نادرست هستند، پاسخی نمی‌دهیم.

میلر ادامه داد: ما همواره گفته‌ایم که توانمندی گفت‌وگو با ایران و انتقال پیام به آن‌ها را زمانی که انجام دادن این کار به نفع آمریکا باشد، حفظ کرده‌ایم. هیچ گاه  جزئیات محتوای این پیام‌ها و وسیله انتقالشان را شرح نخواهیم داد اما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی بهترین راه اطمینان یافتن قابل راستی‌آزمایی و پایدار از این است که ایران هیچ گاه به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند.

دولت آمریکا که در ماه‌های اخیر با مطرح کردن ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین-ادعایی که از سوی ایران و روسیه رد شده است- و در پیش گرفتن رویکردی مداخله‌جویانه نسبت به امور داخلی ایران می‌گوید احیای برجام در دستور کار آن قرار ندارد، پیش از این نیز موضوع تبادل پیام‌های غیرمستقیم را در این زمینه رد کرده بود. اگرچه مدعی است که دیپلماسی اولویت اول آن برای رسیدگی به مسئله هسته‌ای ایران است.
 انتهای پیام/

کد خبر: 1182897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =